søndag 13. mai 2012

Mysteriet på området!!

Mandag hadde vi nok en flott kveld med aktivitetskurs på området vårt. Vi var syv stk denne kvelden.
Men først til mysteriet da........
Etter kursslutt gikk Gry og meg ned til enden av området. Her er det satt opp et bord, to stoler og en liten gruve av stein er laget til. Riktig koselig egentlig.

Maja og Silja snuser rundt

Vi stod og kikket litt og registrerer at hundene graver og er interessert i noe på marka der. 

Vi går bort og ser at det er lagt en del kvister med mose oppå. Hva er dette?? Er det laget en "felle" sier jeg, og løfter på mosen og kvistene for å se (dramatisk tankegang som vanlig, he he). Men nei, det er ikke noe hull under som vi kan falle ned i, bare vanlig mark. ; )   Hmmm, hvorfor har noen gjort dette da?? Vi tusler rundt og ser og lurer og registrerer at her er det jo flere slike. Har noen laget seg "senger" og sovet her?

Hele fem (eller fire og en halv) slike områder er laget til med kvist og mose. 

Det ser nesten ut som fem "gravsteder", sier jeg. (igjen dramatiske tanker.....fra meg, he he)

Noen som vet hva dette er for noe??


Vel tilbake til treningen igjen da. Været var flott og etter vi fikk i oppgave å trene på apport og en eller (evt flere) av følgende rally - momenter:  

  • Slalom mellom beina
  • Fri ved for på høyre side
  • Snurr foran fører
  • Bytte fra venstre til høyre side fvf foran fører (mens fører er i bevegelse) 
  • Rygging i front av fører 
På apporten valgte jeg å bruke ei bitepølse i skinn. Jeg kasta og Maja sprang........ før kommando selvfølgelig. Ved tidligere apport trening har jo settingen som regel vært feltsøk for Maja og da legger jeg jo ut gjenstandene, ikke kaster dem. Ja, da ble det å trene på at Maja skulle sitte mens jeg kastet for så å få løpe ut og hente. Gikk bedre etterhvert og selve hentingen og avlevering var bra. : ) 

Fant ut at jeg ville prøve med en vanlig tre apportbukk, noe Maja ikke liker å plukke opp. Hun fikk en på foten en gang da hun var liten og er etter det ikke interessert i slike, he he. 
Hun løp fint ut, men som ventet ville hun ikke ta den opp. Her må jeg hvis jeg ønsker å jobbe med dette, kun belønne at hun løper mot og viser interesse for den. Men egentlig tror jeg ikke jeg gidder jobbe med dette. Det er kjekkere å trene feltsøk og da trenger jeg ikke apportbukker som gjenstand. : ) 
Forresten fikk jeg låne en dummy av Marit for disse har hun heller ikke vært overbegeistret for tidligere. Dette gikk litt bedre og etter et par forsøk tok hun den faktisk. ; ) 

Av rallymomentene valgte jeg vel egentlig å trene på flere for å variere treningen litt. En del av disse har vi trent på før. Den eneste vi ikke har prøvd er bytte fra venstre til høyre side fvf foran fører. 
Vi jobbet mest i dag med rygging, litt slalom, og snurr både ved siden og foran. Fikk frem litt rygging, men det var tydelig det var lenge siden for hun var litt treig å få igang. Ble litt andre ting som hun tilbød istedenfor, he he. 

Fikk litt forklaring fra Ghita hvordan det var lurt å trene på denne sidebyttingen så får vi se om vi prøver dette på egenhånd. 

Her noen av oss samlet i en liten pause. 

Marit trener stimuluskontroll på "sitt, dekk og stå" under baklengs marsj. 

Ghita viser Marit hvilke kommandoer hun skal utføre. Jan Inge følger med. 

Ingen kommentarer: