søndag 17. juni 2012

Veterinærsjekk av Maja

Har ikke hatt ork til å blogge på lenge dessverre. Det har vært fullt i hodet mitt med andre ting, så jeg har heller ikke fått trent noe med Maja. Har i en periode vært fullt kjør med blant annet lobbyvirksomhet overfor politikere for å prøve å opprettholde Møllehagen VGO avdeling. Dette har krevd all energi og jeg har vært vanvittig sliten, men jammen klarte vi ikke å vinne saken, igjen...... ; ) Helt utrolig, og hadde faktisk ikke trodd det ville gå bra denne gangen....

Midt oppi dette måtte jeg avgårde til veterinæren med Maja. Hun har gradvis (over tid)  vist økt stivhet i bakparten når hun har ligget en stund og hvilt. Etter lengre turer er det blitt ekstra ille. Hun sleit skikkelig med å reise seg etter siste langturen Tone og meg hadde til Øykjafjellet.

Fikk bestilt tid til røntgen, for dette var det nå nødvendig å få sjekket skikkelig ut. Var veldig redd for at det var forkalkninger i hoftene som var problemet. Hun er jo HD fri på røntgen fra 1 årsalder, men slike ting kan vel komme senere år...... Maja er seks år og jeg synes jo egentlig at det er alt for tidlig å få stivhet og evt forkalkninger allerede nå.

Veterinæren undersøkte Maja nøye. Først klemte hun ulike steder på ryggen og kjente på, bøyde og drog i bakbeina. Sjekket respons i bakbein i forhold til nevrologiske symptomer. Så fikk hun bedøvelse slik at hun sovnet før vi skulle ha henne på røntgenbordet. Hun røntget både ryggsøyle (mtp spondylose), hofter og knær.

Heldigvis viste ikke bildene tegn til forkalkninger noen steder. ; ) Det var en stor lettelse for jeg var så redd for slike ting. Da konkluderte veterinæren med at det måtte være muskulært. Hun hadde kjent en hevelse i venstre kne. Hun trodde ikke at korsbåndet var veldig skadet, for da mente hun at hun ville sett det på røntgenbildene. Men der var definitivt en betennelse her.

Så behandlingen ble smertestillende og betennelsesdempende tabletter i 14 dager. Videre skal hun ha ro og ikke store fysiske belastninger i en noe lenger periode. Opp mot 4 uker faktisk. Fysisk belastning skal så økes gradvis etter dette. Spøker jo litt for lange fjellturer på Tjørn i uke 28, men jeg kunne evt prøve å ise ned kneet etter noe lengre turer sa veterinæren. Vi får se hvordan det går etterhvert tenker jeg.

Nå er hun i morgen ferdig med tablettkuren og jeg har merket at hun har mye mindre "stivhet" når hun reiser seg etter hvile nå enn før. Blir spennende å se om det fortsetter også etter at hun har sluttet på smertestillende.

Uansett er jeg veldig glad for at det ikke var forkalkninger i skjelett, men noe muskulært. Da er det gode muligheter for at hun blir helt bra igjen.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Så flott at det hjelper med tabletter. Håper alt går i det likeste laget etter hun er ferdig med dem og. Lykke til videre :-)

Marit sa...

Skjønner godt din redsel for forkalkninger. Det var derfor godt å høre at det var muskulært, som det går an å gjøre noe med. Ønsker deg og Maja en god sommer!