lørdag 1. desember 2012

Det snør, det snør tiddelibom......

Idag måtte bilen skikkelig kostes snø av før vi kunne kjøre på trening. May Karin og meg skulle møtes på Sæland for trening. Jeg sneglet meg utover mot Sæland på rimelig glatt føre en del steder.
Siden vi var bare to hadde May Karin greid å få med seg to unge damer (Silje og Ranveig, tror jeg det var hun het) som figuranter. Sporty gjort av ungdommen å stille opp for oss en lørdag morgen. ; ).

Skikkelig gøy å trene med May Karin og Molly igjen. Hun var utrolig flink og runderte som en gud med melding og alt. Skulle jammen ikke tro at hun har hatt laaaaang treningspause pga røket leddbånd med operasjon og greier.

Selv fortsatte jeg med frittsøk med melding. la ut alle tre som figuranter på litt ulike steder i skogen. Visste så noenlunde hvor de lå da jeg startet.
Maja var giret og løp ivei. Hadde ikke gått langt før jeg fikk beskjed om første funn. Jeg ventet litt og det gikk faktisk ikke så lang tid før beskjeden om at hun hadde tatt bittet kom. Jeg hadde beveget meg ganske nær og jeg så Maja var på vei mot meg. Flott! Jeg ropte bare et par JA og hun kom fint inn med meldingen.
Så fikk hun påvise. Hun hadde ifølge figurant vært raus med gode "kyss", før hun fant ut at det ikke nyttet og tok bittet. ; )

Her er det deilig kattemat å få hos Ranveig. 

Vi dro videre bortover i skogen litt opp og ned for å dekke terrenget. Utrolig skiftende vind her inne i den åpne skogen. Maja var ganske så opptatt av å grave etter røtter og "trøfler" en periode rett etter funnet så jeg måtte sette meg litt ned med henne og gjenta "pass på" kommandoen, da jeg var litt usikker på om hun var "på jobb". Så dro hun avgårde lenger vekk og så ut til å ha fert av noe. Jeg fulgte på for å være litt nær når hun skulle melde. Også her gikk det ikke så lange stunda før hun tok bittet. Kom mot meg og jeg gir litt oppmuntrende rop på vei inn.

Her blir Silje "overfalt" av en ivrig Maja

Også her hadde hun delt ut ivrige kyss før hun tok bittet. ; ) Nå ville jeg gå ned til grusveien og gå langs denne for å se når hun plukket opp ferten av May Karin på andre siden av veien. Hadde ikke før kommet ned så tok Maja over veien og nedover skråningen. Vet ikke helt når hun fikk fert da vi fulgte grusveien fremover og kunne ikke se Maja her. Fikk så beskjed om funn av May Karin. Hun kunne fortelle at hun var kjapt avgårde med bittet etter litt slikking. Kjempebra dette, synes det er fremgang i forhold til å ta bittet. Nå kan jeg kanskje prøve å være stille når jeg vet at Maja har tatt bittet, slik at hun ikke blir vant med dette fra min side? Hvis hun er langt vekk og ute av syne kan jeg heller rope litt kanskje slik at hun kan lokalisere hvor jeg er hen.

Belønning hos May Karin

Molly og Maja på p -plassen

Takk for flott trening alle tre : )
Jeg tuslet en tur etter trening i dag siden vi var ferdige ganske tidlig. Dro over elva og bortover stien langs vatnet her. Fikk fotografert litt også på veien.



Det snør litt enda, men heldigvis noe mindre enn tidligere. 

Maja demper og demper ved å snu og vende på hodet når jeg er nær med kameraet. 


Ingen kommentarer: