lørdag 21. november 2009

Trening under tak

Torsdag var det kurskveld igjen, og heldigvis fikk vi være under tak på Austrått skole denne kvelden. Det regnet og regnet og regnet under hele treningen. Vi trente på div grunnferdigheter og egget. Selv fokuserte jeg på egget, frys på musematte og bakpartskontroll (rygging).

Egget
Pga at vi var på asfaltplass, uten terreng tilgjengelig, fant Arne frem en stor regn-poncho som vi kunne gjemme egget under, etterhvert som markeringen gikk bra med synlig egg.
He he, det meg og Silje, som trente sammen, fant ut var at våre hunder ikke hadde lært hva de skulle gjøre enda.
Dvs Maja har tidligere vært flink til å søke etter egget ute i terrenget, men da har hun jo alltid sett egget når hun har funnet det, og så markert på det. Nå kunne hun jo ikke se egget og det førte til at hun satte seg mer eller mindre vilkårlig et eller annet sted på ponchoen. Ofte markerte hun i nærheten av det stedet hun hadde sett egget tidligere da det var synlig. Javel, her må det trenes på at hun skal markere på te-lukta, ikke bare på synet av egget + lukt.

Frys på musematte
Dette gikk fint. Nå må jeg bare være flink til å ha is i magen og gradvis strekke tiden på matta ved å feile henne, hvis hun beveger seg av matta før klikket.

Bakpartskontroll
Her har jeg tidligere fokusert på at Maja skal gå beint bakover i fotposisjon. Syns jo det gikk greit i dag, helt til Arne kom bort......... "næmen, hun har jo ikke øyekontakt med deg jo", sier han. "Hæææ....... nei, skal hun ha det da??" sa jeg. Det har jeg ikke krevd av henne tidligere. Har ikke tenkt på det engang - ikke under ryggingen.
Ja, da var det bare å prøve på det da. Det var tydelig at dette ikke var så lett for Maja i starten. "Rygge......samtidig som en skal se opp - nei, går det an da??"
Ei stund trodde hun at det var snutetarget på et vindu som var oppgaven, he he. Men vi fikk da til litt etterhvert. Det var ikke mange stega, stort sett et eller to. Og da gjør Maja nopen rare hopp med kroppen, på en måte. Silje holdt på å le seg ihjel, he he. Morro å trene hund!!

Forresten så fant Pia på flere nye "øvelser" i dag. : ) Hun har en flott frys på musematta, så for å avansere litt begynte hun å bukke på musematta. Etterpå startet hun å rygge bort til matta. He he, stiilige Pia!! Hun er bare så utrolig kjapp på å tilby allslags atferder, hvis Silje f.eks er for "sein på avtrekkeren", eller venter henne ut for å få frem en annen atferd.

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Det er rart med dei små detaljane som vi aldri har tenkt på. Må sjekk Ekko om han ser på meg. eg har mistanke om ka svaret blir....

Syns av og til det er rart med dei øvingane eg gløymer mellom kvar gong vi tek dei fram. Luktdiskriminering, musemattetarget er jo så greie inneøvingar. Kvifor trener eg ikkje jamnt på dei? Det er jo nok av sure dagar....