lørdag 2. februar 2008

Target, doggie zen og sitt under marsj

Treningen i dag (torsdag) startet veldig bra værmessig.Vinden hadde stilnet og der var faktisk opphold. Trente sammen med Anne Lise og Scotty i dag.
Startet med å prøve oss på target på kjegle, noe jeg ikke har prøvd med Maja før. Det gikk utrolig bra. Tok et par tre target på fing før kjegla ble satt frem. Hun gikk rett bort og toutchet på den. Det hjelper jo å ha trenet en del target på andre gjenstander før. Repeterte en god del ganger og etterhvert gikk tempoet ned... dvs - jeg hadde holdt på for lenge.....
Nå må jeg snart klare å huske at Maja ikke skal ha for mange repetisjoner for å holde tempo og motivasjon oppe. Eller at jeg bytter til å belønne med leke. Bør jo alltid stoppe når intensiteten er på topp. Maja fikk pause i bilen, mens vi jobbet med Scotty.

Andre runde startet jeg med å trene sitt under marjs, baklengs. Det er mange uker siden jeg har trenet på dette. Startet med å belønne frivillige sitter, for å få henne i "sittemodus". Begynte så å gå baklengs med Maja foran meg og det tok faktisk ikke lange tiden før Maja tilbød sitten også der. Kjempebra!!
Hadde et par litt for kjappe klikker der hun ikke var kommet helt ned i sitten. Det var det med timing da, ikke alltid like lett nei.
Forøvrig er det ønskelig at hun etterhvert kommer enda nærmere meg under øvelsen, så det får vi trene mer på.

Gikk over til target på kjegle igjen og ville prøve dette med doggie zen. Hun måtte stå og "tenke litt" her og hun prøvde også å "gå for" godbitene på bakken før hun hadde toutchet kjeglen. Men vips da forsvant godbitene under hånden min, he he. Hun tok det etterhvert, men farten og intensiteten var ikke helt den store. Var nok igjen tid for en pause ja.
Vi tok alle en felles pause og da startet det selvfølgelig å hagle, lyne og tordne. Det må være noe med den torsdagen.....
Godt at Maja var i bilen akkurat da, for hun liker ikke tordenvær så godt. Det kom raskt ganske nær og det brakte noe voldsomt.
Anne Lise hadde en ny runde med Scotty og han var riktig så flink med doggie zen og target på kjegle. Han syntes også at haggelet var veldig kjekt å jakte på innimellom, he he.
Nå ble lynet og tordenet så intenst at vi fant det lurest å avslutte treningen alle sammen. Hvis lynet skulle finne på å slå ned i nærheten, (en del høye master rundt oss) så kan visst det rett og slett være farlig for hunder som står "rett på bakken" uten gummisåler slik vi tobeinte har.
For Maja var det nok greit at hun fortsatt var i bilen. Det nytter uansett ikke å trene når hun blir redd/berørt av tordenet.

Oppsummering:
- Fin økt på targetoverføring.
- Må fortsatt fokusere på doggie zen treningen.
- NB! Må huske å stoppe FØR hun blir lei. Korte økter er best. Og gjerne variere på øvelser istedenfor å terpe for lenge på en ting.

- I tillegg må jeg motivere meg selv til å trene oftere på "hold fast" i apportøvelsen. Men det gjør jo godt å høre at det er flere enn meg som fortsatt sliter med dette. :)

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Er så einig så einig. Vi må stoppe i tide. Såg det tydeleg på torsdag. Elisabeth og var for ein gongs skuld veldig flinke til å la dei få korte intense og vellukka forsøk og rett i bilen. Fordelen var at dei var på hogget heile tida (og eit anna pluss... det er lenge sidan Ekko har fått vere så mykje ute på torsdagstreningen. Mange gode repetisjonar). Det var faktisk ein fordel å ha bilane nær kvarandre.