onsdag 13. august 2008

En tur innom på mandagstreningen

Maja har kjedelige dager for tida. Hun er slakk av penicillinkuren og får heller ikke lov å springe løs på tur. Må passe på å holde såret rent og tørt for å få vekk denne betennelsen. Så jeg badler rundt masse bandasje før vi går ut.
Fant ut at litt atspredelse på trening ville være bra. Der var Aud Venke/Ekko, Torhild/Era, Silje/Pia, Elisabeth/Faya og Ingeborg/Sander. Veldig kjekt å få masse kos og oppmerksomhet syntes Maja...... ; )
Pauseprat

Era vet å slappe av i pausen

Ville forsøke hilsetrening med Maja i dag. Men da Aud Venke og Torhild ropte og gjorde seg interessante så Maja bare dumt på meg. "Hæ.... ka e det de/du vil!!!" Måtte gjøre tegn ut med armen samtidig som jeg sa kommandoen "hils" for at hun skulle skjønne at hun skulle gå bort til dem. Hmmm.
Det der tegnet ut med armen kom liksom bare automatisk. Det samme skjedde på de neste forsøkene. Har i ettertid funnet ut at det er et tegn jeg ofte gjør, bla under rundering og "søk apport" kommandoen.
Må nok binde armene mine neste gang for å prøve å unngå det.....

Skulle også forsøke innkalling. Jeg løper bort fra Maja for å få opp interessen og farten hennes. Hun er alt for treig. i dag var hun jo litt unnskyldt da pga formen men men...
På første forsøk fikk jeg låne "baby Kvakki" av Ekko for den virket hun ganske interessert i. Jeg går også ganske langt fra henne før jeg løper og kaller inn for slik å trigge henne mer. Jeg forsvinner raskt ut av syne for henne og setter meg på huk og venter. Der kommer hun løpende. Ifølge Aud Venke var det god og rimelig rask respons hos henne denne gangen. Hun leker med meg og Kvakki, men etter en stund mister hun interessen og vips der er Maja på vei nedover veien. Jeg roper, men hun bare fortsetter. "Å neida, meg skal du ikke få lurt tilbake til bilen!" tenker hun nok.
Godt der ikke er trafikk her.... Hun gikk et stykke nedover og måtte tydeligvis tisse der nede på gresset. Jeg løper litt oppover veien et stykke for å se om det hjelper. Hun kommer oppover et stykke, men stanser igjen. Står og kikker litt på det andre hundene som trener, men går ikke bort til dem. (de er jo rett ved bilene...) Aud Venke går ned til henne og får henne med seg oppover. Oppe på den øvre parkeringsplassen kommer hun endelig bort til meg.
Ville prøve en ny innkalling pga dette rotet i slutten, men da var hun dødstreg. satt bare der og ville ikke komme. Fikk litt "løpehjelp" av Aud Venke og da kom hun gående.... He he, ja ja sånn gikk det.... Får trøste meg med at den første innkallingen var bra. Etter litt pause hadde vi en fellesdekk med alle hundene. Det gikk kjempefint og passet nok Maja bede enn hele løpingen i dag. Hun lå fint hele veien og jeg varierte litt på lengden hun lå og avstanden før jeg gikk inn til henne og belønnet.
Ellers prøvde jeg litt på klossen også i dag. Hun ser ut til å skjønne litt bedre at hun skal bevege bakbena nå, men det er fortsatt bare bevegelse "fra meg". Tror jeg skal jobbe enda litt mer med bevegelsen før jeg finner ut en lur måte å få henne til å bevege seg mot meg med bakparten. Har prøvd å berøre henne med siden min i det jeg klikker for å forsterke at det er nærhet/berøring jeg vil ha. Men det som da skjer er at hun viker fra meg, som om hun er "redd for" at jeg skal trø på henne eller noe?? Hmm litt vrien denne øvelsen her.

Til slutt gikk vi som var igjen en liten båndtur sammen. Merker at hun slapper mer av nå når vi går i nærheten av Ekko som hun nok er litt utrygg på, så dette er veldig nyttig trening.

Blid gjeng på tur

Og for de som ikke fikk sett solformørkelsen tidligere i sommer, så klarte Anders (min eldste sønn) på en eller annen måte å få tatt et bilde av den gjennom ørten solbriller....

Stilig!!!!! (den lille rosa viser sola under formørkelsen)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, Maja sprang fint på 1. innkalling, men skal vere einig i at det ikkje var viktig for henne på dei andre. Kommandoen sit ikkje heilt i ryggmargen.
Eg har tenkt litt at vi får konsentrere oss om at dei flytter bakbeina rundt ei stund slik at dei får veldig god kontroll over bakparten så finn vi vel ei løysing på det siste trekket.

KJekt å gå ur med dykk. Kjenner at Ekko blir tryggare av det.