søndag 19. oktober 2008

Søndagstur, sopp og spor!

Tone og meg møttes i dag på Sviland for å gå tur og legge noen spor til Maja. Vi var ikke så tidlig oppe idag, og da vi møttes kl 14 var det ikke så lenge før det begynte å regne litt. Ja ja, regntøyet var jo med, så da var det bare å kle på seg. La ut tre korte spor til Maja på ca 100m. Jeg la ut to og Tone ett. De to første lå i barnålsskogen nede mot veien, mens det siste måtte legges lenger oppe mot bilene på høyre side, fordi det foregikk noe skyting der nede i granskogen.

Så tok vi ut hundene for å rusle litt tur. Gikk i skogen bortover mot gården og etterhvert begynte vi å kikke litt etter sopp. Der er jo vanligvis en del traktkantarell her. Så først ingenting, bare noe smått noe. Men såååå kom vi litt lenger innover i løvskogen og DER var det sopp gitt!!
Når du først begynner å lete etter sopp så finner du jo fler og fler fordi en faktisk kikker mer nøye etter. Ikke alltid lett å se traktkantarellen sånn ved første øyekast. Vi hadde to driteposer som vi samlet i. Det blir nesten som en besettelse;.... Å, SE der var det MANGE, ja HER OG...... og SE HER disse var svære, OJ!!!! disse var enda større. Sånn holdt vi på en god stund. Det ble rett og slett vanskelig å gå derfra, så giret blir du......, men nå var posene stappfulle etterhvert og da hadde vi ikke så mye valg. Klarte å trøkke nedi noen til da, på vei tilbake igjen mot bilene.

Og her er resultatet:

En skikkelig svær en

Så var det sporene sin tur. Gikk først Tone sitt spor. Her var Maja noe nølende, det vil si hun hadde en del "tenkepauser" underveis etter at hun ble holdt igjen. Tone hadde lagt ut en del "godbit depoer" underveis. Hun fant og spiste vel to - tre av disse, og tok seg god tid. Noen ganger tok det også litt tid før hun fortsatte sporet igjen etter depoene. Ofte kom depoene som en belønning etter en vinkel. Var en del vinkler i dette sporet. Noen gikk veldig bra der du ser at hun stopper med en gang sporet "forsvinner" i vinkelen, snur tilbake og tar en liten sirkel for så å fange opp sporet igjen. Andre ganger må jeg holde henne igjen. Kom til slutten og der lå lekehunden og boks med godbiter. Nå startet hun greit leken med meg og lekte bra en stund. Fikk ta godbitene etterpå.

Så var det mitt spor på andre siden av veien. Her ser jeg at hun i deler av sporet har en tendens til å gå ca en meter på høyresiden av der sporet går. Men pga at det her er litt vind så velger jeg ikke å stoppe henne hele tiden. Det er nok ferten som blåser litt til siden. Må huske på å være observant på vinden når jeg legger og går sporene.
Har noen "tenkestopp" her og, etter å ha blitt holdt igjen, men fullfører greit. Denne leken var ikke så kjekk (liten apekatt med tau i), så her fikk hun godbitene først. Kom litt i lek etter en del forsøk, men var ikke like intensiv som sist gang. Fikk passet på å avslutte mens hun faktisk fortsatt hadde lyst på leken. Jeg må passe på å ikke vifte med leken helt nær og mot henne, hun blunker da med øynene og viser tydelig at hun ikke liker det, må huske på å dra/springe vekk med leken heller for å prøve å få henne interessert. Noen ganger følger hun da etter, andre ganger ikke.... Også kasting av leken kan noen ganger virke. Litt strevsomt ja, med en hund som ikke vil i lek........

Siste sporet var vel det som gikk best. Det lå jo også i terreng med mye mer vegetasjon og dermed mer fert i sporet. Litt klunder i starten, da det kom en familie som faktisk krysset sporet mitt to steder.... grrrrr. Måtte flytte oppsøket litt for å unngå en helt fersk kryssing helt i starten på sporet. Plutselig får jeg også et annet problem... her er jo sløyfer overalt... hvilke var nå mine? Her var det min feil at Maja ble holdt igjen og måtte stoppe, jeg ble så forvirret over alle sløyfene.... Ja ja, det bar videre og hun fant også belønningsdepoet jeg hadde lagt ut. Slutten av sporet, nedover mot myrområdet, gikk det litt vel fort for meg, jeg snublet og gled litt nedover pga at det var glatt. Men Maja gikk flott, rett i sporet og fant slutten. Denne gangen ville hun også ha godbitene først. Nå ville hun ikke leke. Meg og Tone kastet leken litt til hverandre en stund, noe som gjorde henne litt interessert en stund. Kastet leken litt til henne også.
Så bar det hjemover for å rense sopp.....

2 kommentarer:

Tone sa...

Ja, man blir litt hekta, på sopp... Veide de jeg fant og det var faktisk 1,3 kg :-)
Mye sopp i en liten "sort en". Har allerede spist noen av dem. Nam..nam.. sprøsteike traktkantarell med pepper, det er snadder :-)

Gro sa...

Eg har iallefall rensa de.... så må eg få prøve å steke dem i morgen tror eg.
Skal bli spennende det. : )