lørdag 8. november 2008

Min første "kyllingsamtale"

Hvis dere har hørt rare rykter om to helsprø damer med en golden retriever på OD sin parkeringsplass, så er det altså sant.
Fredag hadde jeg min første (tørka) "kyllingsamtale". Hvis dere har lest Tone (redningshunden Isi) sin blogg i det siste så skjønner dere kanskje litt mer.....
Etter å ha gått tur sammen i sørmarka nærmet vi oss bilene, og alle vet jo hva Maja gjør da, - hun nekter å gå bort til bilen. Vi hadde pratet litt om disse nysgjerrighetsøvelsene som Tone har skrevet om dvs "hundebæsjsamtalen" og "fiskesuppeøvelsen".

Nå foreslo Tone å prøve med Maja. Tanken er å betinge nærhet til bilen med noe positivt/kjekt. Tone holdt Maja litt lenger borte og jeg gikk et stykke mot bilen og satte meg ned på kne. Jeg fant frem kyllingbitene, la dem foran meg og så startet seansen:
Med høy, lys, innbydende (skingrende?) stemme fortalte jeg hvor overveldet og glad jeg var for å "treffe"/finne dem. "Å, næmen ..... seee hva jeg fant. Oj oj oj oj - så flotte dere er. For noen fiiiine kyllingbiter. Oj oj oj oj så kjekt", osv osv. Jeg bøyde meg helt ned over dem og snuste, "spiste", og snakket med dem. Maja ble interessert og kom bort.
Prøvde først å snu meg vekk slik at hun ikke skulle få og gikk litt lenger bort. Det gjorde at Maja ble passiv. Derfor fant vi ut at Mja skulle få litt hver gang hun kom bort. Jeg kikket jo litt rundt meg innimellom for å se om der kom folk, men var ellers veldig opptatt med "samtalen". Vi fortsatte mange ganger med dette, nærmere og nærmere bilen. Til slutt hev Tone seg også ned på kne og ble med på "samtalen".
Hi, hi dette må jo ha sett og hørt aldeles sprøtt ut, så jeg håper inderlig at ingen så oss.

Men, men iallefall virket det, og Maja kom frivillig nærmere og nærmere, og til slutt helt bort til bilen. He he, kan vel ikke gjøre dette hver gang jeg har vært ute på tur........, må iallefall være et sted det garantert ikke kommer folk.

Kanskje dette er noe for deg og Aud Venke? He he, vi kan jo prøve på torsdagen kanskje? En samtale med noe Ekko liker ekstra godt.......
Kanskje der er flere som vil være med? Hadde vært litt av et syn........

3 kommentarer:

Tone sa...

Puhh..ja det var godt ingen så oss. Tvangsinnleggelse hadde vært neste skritt på veien da, er jeg redd :-)

Men det var spennende å se på Maja, etterhvert ble hun skikkelig nysgjerrig på hva det var du/vi fant så interessant.
Tror du kan bruke dette også andre steder, feks LAAAAAngt inni skogen...slik at det ikke alltid skjer ved bilen :-D

Aud Venke sa...

Eg e klar. Det blir nok skriverier viss det blir ein utbreidd sjukdom blant hundefolk....

Gro sa...

Tone: Laaangt inni skogen høres bra ut, he he. Kanskje i mørket også så er en sikker på der ikke er folk.

Aud Venke: Det er bra. Synes at alle skal få dette som en utfordring på neste trening på OD. Det hadde vært gøy!!!