lørdag 10. januar 2009

Første spor med sporlogg (GPS)

I dag kom jeg endelig i gang med brukstreningen igjen etter en god og lang juleferie. Vi var mange på trening i dag og jeg startet med å legge ut et spor selv til Maja. De andre var alle inni skogen og hadde startet runderingen. Nå ville jeg for første gang prøve å bruke GPS'en under sporet.

Sporet er ca 300m langt ligger på skog/gressbunn. Liggetid: 3,5 timer.
Ja, slik ser det første sporet jeg har gått med gps ut. Sporlegger (meg): turkis, Maja og meg: rødt

Jeg har hatt en lang pause nå fra sportrening, og så jeg var spent da vi skulle gå. Hadde bare hengt opp et par sløyfer, så i dag fikk Maja gå selv uten "inblanding" fra meg. Underveis følte jeg at hun gikk ganske mye feil og langt utenom noen steder, men var jo ikke sikker for det er vanskelig å huske akkurat hvor du går. Hun var veldig ivrig og gikk fort, men fikk alikevel med seg flere av godbitdepoene jeg hadde lagt ut underveis. (dette får henne til å senke farten og spore mer nøye) Slutten fant hun også greit.
Var derfor veldig spent da jeg etter at sporet var gått skulle sjekke GPS'en. Ble egentlig positivt overrasket og ser at selv om hun nok har gått litt sekundært noen steder, så har hun hatt full kontroll på hvor sporet gikk.
I dag var det veldig lett å merke når hun mistet sporet, og hun stoppet mye fortere opp nå enn tidligere syns jeg , og kom seg greit og raskt inn på sporet igjen. Dette tror jeg er et resultat av all "terpingen" med å få henne til å gå nøyaktig som jeg har holdt på med en god stund. (korte, godt merkede spor der hun ble holdt igjen med en gang hun var av sporet)
Det viser og tydelig i sporloggen og at hun ikke har gått så langt vekk før hun har snudd og funnet tilbake til sporet igjen.

Veldig kjekt hjelpemiddel dette her med GPS. nå må jeg bare få "lært opp" de andre slik at de kan bruke GPS'en og gå sporene for meg. : )
Da får jeg jo ingen "kontroll på" hvor sporet går og bare må stole på hunden underveis.

Ellers hadde jeg en økt med rundering og en liten økt med start på meldingstrening.

Rundering
Hadde syv slag i dag og runderte med veien som midtlinje istedenfor inni skogen.

Startet med en lydpåvirkning fra Aud Venke på første slaget. Maja løp mot elva, men dreier bakover ved det tette krattet og finner enkleste vei rundt og over elva. Her får hun nok også overvær av fig. og får funn av Aud Venke.
Neste gang er det nok lurt å starte litt lenger fremme i løypa slik at jeg unngår det tette krattet som er helt i starten her.

Andre slaget (på vindsiden) får hun kun vindpåvirkning. Tror nok hun hadde fig. i nesa helt fra start for hun springer raskt og målrettet rett mot Karin som var figurant her.

Tredje slaget var uten noen påvirkning. Hun brukte her litt tid på å finne en vei over elva. Hun snudde og jeg trodde en stund at det ble en stopp, men får beskjed av Aud Venke på radioen at hun holdt på å jobbe seg frem til et greit sted å gå over elva.

Fjerde slaget (på vindsiden) sendte jeg henne et stykke i bakkant av figurant for å få trent på fremtrekk. Vinden var i dag gunstig for dette og det gikk strålende. Bra slag med god fremtrekk.

Femte slaget (på lesiden) gikk også fint og uten påvirkning. Veldig kjekt.

På sjette slaget (på vindsiden) ble hun veeldig lenge ute, før jeg fikk melding om funn. Jeg lurte jo fælt hva hun holdt på med, men fikk tilbakemelding av Karin at hun hadde jobbet en stund der ute før hun fant henne. Veldig bra at hun ikke gir opp, men søker en stund der ute.

På syvende og siste slaget, prøvde jeg først å fortsette å sende uten påvirkning, men fikk en stopp. Fikk henne inn igjen og ba om en lyd. da løp hun fint ut og fikk gjort det siste funnet.
Er veldig godt fornøyd med økta i dag. Ser at hun går bedre uten påvirkning enn før, og fikk i tillegg trent på fremdrift. Kan nok fortsette å ha fokus på å få trent fremdrift i tiden fremover tenker jeg.

Meldingstrening
Hadde en liten økt med meldingstrening sammen med Aud Venke tilslutt. Her er jeg helt i startgropa på baklengskjedingen.

Trinn 1: Lære "VIS" kommando.
Gikk inn i den åpne skogen og lot Maja se at Aud venke løp et lite stykke innover før satte seg ned. Slapp henne og sa "VIS" idet hun sprang ut. Bruker ikke løsbittet enda - vil først lære henne kommandoen og få henne interessert i å løpe ut på "påvisning". Figuranten skal være synlig.
Dette gikk fint. Hadde vel en 6 -7 repetisjoner på dette.

- Neste steg blir å få henne til å vente på kommando "VIS" før hun får løpe ut. (skal sitte i utgangsstilling)
- Etter det blir det å holde løsbittet foran henne. Hun skal ta dette og holde det fast før hun får kommando "VIS" og får løpe ut til figurant.

7 kommentarer:

Tone sa...

Kjekt med GPS ja :-)
Du bør også snarest få lånt/el kjøpt et bringkobbel til å henge på Maja. Det bør henge på henne en god stund før hun skal melde med fastbittet, slik at hun venner seg til at det henger "noe" der og dingler...

Aud Venke sa...

Er einig med Tone i både det med fastbittet og GPSen. Ska l begynne å bruke min òg. Eg har bare brukt den på eigne turar til no.

Maja har gjort store framsteg! Ho er ivrig og gjev ikkje opp. Eg fekk til og med litt drakamp for å få godtbiten (med godbiten) (he, he).

Så spennande det er å sjå sporet de gjekk.

Tone sa...

Her kan man kjøpe bringkobbel:

http://www.bringsel.com/

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BR010_var

Dette er et solid og bra bringkobbel, men det koster litt. Men det varer "evig". Jeg kjøpte mitt i 1995 og det er like bra enda...selv om to hunder nå har brukt dette.
Mulig det er biligere å bestille direkte fra han som lager dem (eller som har patenten.. Bjarne Isaksen). Det er den første linken.

Gro sa...

Ja det var kjekt å bruke GPS'en på sporet idag. Ta din med på neste trening Aud Venke så kan me teste ut litt.

Bringkobbel ja, skulle visst hatt det..., men tror nok at eg må prioritere å skaffe meg ny tann føst. Det koster jo litt og nå er eg lei av å tygge bare på en side. Håper det er nok tann igjen til å "bare" sette på en krone eller noe....
Så bare pass dokker for sunne frokostblandinger med mye korn folkens...

Anonym sa...

Gratulerer med kjempefremgang!Så moro!! Dere er flinke! Jeg skal også ta med GPS i håp om at noen kan lære meg å bruke den:)
Takk til deg Gro for alle gode og lærerike tilbakemeldinger på bloggen ang. trening og "masete hunder". Du ska lvite at jeg setter stor pris på at du tar deg tid til det!!

Aud Venke sa...

Maja kan jo låne bringkobbelet til Ekko. Dei er jo ikkje ute samstundes, men er jo som regel på same stad. Det er gratis - eg vil jo at du skal få fine tenner. Dumt med tannlause damer i vår alder ;)

Gro sa...

Nei tannløse damer er ikkje någe kjekt.

Sier tusen takk til å få låne ekko sitt bringkobbel. Kjempeflott!!