lørdag 24. januar 2009

Litt oppdatering på lydighetsfronten

Har vært labert med fellestreninger på meg i det siste, men alikevel fått trent litt når jeg går på tur alene med Maja. Da har jeg ofte med noen gjenstander og trener litt apport, innkalling på fløyte, posisjonsskifter (sitt, dekk, opp og stå) og fri ved fot. Hun er ofte veldig giret og ivrig på disse "aleneturene" og gir tydelig uttrykk for at hun vil trene. Hopper frivillig opp på de fleste steiner og benker og bord vi passerer på turen. Leke gjør hun også, med høy intensitet. Rart at hun overhodet ikke er interessert i det på fellestreningene, når jeg ser hvor bra hun leker når vi er alene.....

Torsdag 22. januar var vi på OD sammen med de andre. Trente sammen med Anne Lise og fikk også hilst på det nydelige firbente "barnebarnet" hennes, Timmy, som hun passer på for tiden. En riktig flink liten tollergutt med masse sjarm.

Maja fikk trent på innkalling, lineføring, apport, bli liggende, og kommando på sitt, dekk og opp og stå.

Innkalling
Hadde tre stk. Hun hadde god fart. På den andre sakket hun noe av på farten da hun var kommet nesten bort til meg. Tredje gangen løp jeg derfor fra henne når hun var kommet nesten frem.

Lineføring
Dette gikk veldig bra. Hun hadde god kontakt. Jeg vekslet mellom høyre og venstrevendinger og varierte belønningsfrekvensen noe. Hun fulgte bra med og setter seg også på holdt. Av og til ligger hun noe langt fremme og da blir venstrevendingene litt vanskelige. Må nok variere belønningsplasseringen noe (veksle mellom venstre og høyre hånd) for å bedre på dette. Jobbet også med venstre om holdt og helt om. Hun er blitt ganske god på å rette inn bakparten. Ikke så mye frustrasjonslyder eller riing heller i dag syns jeg.

Apport
Brukte løsbittet og en bitepølse. Var litt mye vind for bruk av løsbittet i dag, det føyk langt avgårde. Gikk stort sett greit. Et par ganger lot hun seg forstyrre av Era og Evita og da stoppet hun opp og bare stod og kikket.... leeeenge. Den ene gangen fullførte hun faktisk øvelsen etter en stund. Den andre gangen avbrøt jeg bare for Era kom for nær og Maja falt helt ut.
Hun kommer i utgangsstilling og avleverer på kommando "takk". Det vil si jeg tar ikke ned hånda for avlevering. Hun slipper på takk og får så belønningen. Prøver å variere litt på hvor lenge hun må holde fast før "takket" kommer. Kan av og til også klappe henne og ta hånda rundt og under munnen hennes før kommando kommer. En gang under økta slapp hun bitepølsa på vei rundt meg, men hun plukket den opp igjen og kom så i utgangsstilling for avlevering.

Dekk og bli liggende
Gikk flott dette og. En gang under "fristelsene" rykket hun til og holdt på å reise seg, men ble liggende.
Måtte ha en dobbelkommando i dag på "okei" (fri-kommando) før hun "koblet på" og kom bort til meg.

Kommando på "dekk", "sitt" og "opp og stå"
Har i det siste jobbet en del med dette med å sette på kommando. Ville prøve dette her på treningsplassen og. Gikk veldig bra. Hun hadde noen ganger hun forsøkte ulike skiftninger frivillig, men da det ikke gav uttelling ble hun etterhvert flinkere på å vente på kommando.
Må huske på å variere mellom å belønne frivillige atferder og bruke kommandoer, slik at hun ikke slutter å tilby.

Det er kaldt å trene ute for tiden syns jeg. Selv om vi er rimelig godt "polstret", blir vi fort kalde når en står i ro for lenge. Avsluttet treningen i halv ni-tiden og jeg tok meg en god tur i Sørmarka etterpå. Det var deilig å gå fort og få varmen i kroppen igjen. Godt fornøyd med økta i kveld.

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Bra jobba! Vi må prøve oss på noen øvingar i klasse 1 snart :).

Ang leik. Det kan bety at ho er ufri når andre er der. Ho slappar av når det er bare deg og henne.

Gro sa...

Ja, tror du har rett i at det må ha noe med miljøet eller situasjonen å gjøre.