tirsdag 3. februar 2009

Apport, rygging og lineføring

Ligger stadig på etterskudd med bloggingen her av ulike årsaker. Men her kommer litt igjen fra torsdagstreningen.


Apport
Trente i dag på både å kaste gjenstanden og å holde fast gjenstanden under bevegelse. (lineføring)

Hadde 5 -6 repetisjoner på å kaste gjenstanden der hun henter og avleverer i utgangsstilling. Merker at stimuluskontrollen ikke er helt på plass. Her har jeg nok ikke passet på mine egne kroppsbevegelser under kommando. Måtte ha dobbelkommando et par ganger. Får prøve å gå tilbake til frivillig atferd og legge på kommando pånytt.

Å holde fast gjenstand under lineføring gikk veldig bra syns jeg. Har bare trent på dette såvidt hjemme i stua før. Hadde også noen vendinger underveis. Men det hun plutselig gjorde var å slippe gjenstanden rett etter holdt, før jeg hadde sagt "takk" for avlevering. Dette pleier hun ikke å gjøre ved vanlig henting av gjenstand og avlevering i utgangsstilling.

Grunnen er nok at dette med å gå lineføring med gjenstand er relativt nytt for henne. Må trene mer på dette. Valgte derfor etterpå å si "takk" under men jeg fortsatt var i bevegelse og ikke gjøre holdt først. Så få vi jobbe mer gradvis med dette.
Men jøss, jeg er jo egentlig kanonfornøyd med fremgangen på apportfronten generelt. Sånn som vi slet med dette tidligere.


Rygging foran meg
Fikk i dag en forklaring fra Aud Venke på oppskriften på og hensikten med å bruke rygging i øvelsen "stå under marsj". Tok derfor opp igjen frivillig rygging i dag. En stund siden sist. Hun går foreløpig ikke langt nok bakover. Blir litt frustrert og hadde lett for å legge seg ned og bjeffe mens jeg stod og ventet henne ut. Må finne en balansegang her og passe på at hun ikke blir belønnet for bjeffingen. (dvs hun fortsetter ryggingen mens hun bjeffer)

Veien videre med denne øvelsen: Etter at vi har fått til en god og lang nok rygging skal jeg begynne å gå på stedet og etterhvert gå bakover selv mens Maja rygger. Neste skritt er å starte "på nytt" sitte/stå nær henne og være kjapp til å klikke idet hun starter å rygge. Godbiten må da kastes mellom bena hennes. Så er det kommando "stå" som skal legges på. Da vil hun være "på vei bakover" (ha fokus bakover) når kommando kommer også fordi hun forventer belønning i retning bakover.
Etter at kommando er lagt på, kan jeg starte å gå fremover med henne og så gi kommando "stå" og og få en fin bråstopp. Belønning skal her også skje mellom bena hennes, eller bakover. Har jeg forstått det rett nå Aud Venke?

Skal bli spennende å se om vi vil få til dette.


Lineføring
Har begynt å strekke litt på lengden, men har fortsatt noen belønninger ganske kjapt. Gikk fine høyrevendinger i dag. Prøvde litt på sakte marsj også i dag, noe som heller ikke gikk så verst. Hvis venstrevendingene blir i for sakte tempo har hun lett for å gå ned i sitt. Synes ikke hun var så langt fremme i dag, så belønningen foregikk med høyre hånd.

Forresten så har jeg fått en utfordring fra Aud Venke som jeg skal utføre. Desverre så har den vanlige datamaskinen vår konket ut så jeg må få ordnet opp i det før jeg kan gjøre dette.

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Stå under marsj. Ka som er rett på akkurat din hund er jo noko du må teste ut, men ja eg gjer stort sett slik du skreiv. Når hunden og du går fint frå kvarandre (rygger kvar sin veg), er det på tide å gå tilbake til at du står/sit og klikker på første steg bakover for å få hunden til å fryse fast. Kast godbiten mellom beina. Eg la på kommando, men har no tat pause frå det for det var for mange som ikkje var gode. No rygger han bakover, viser frivillig stå, eg klikkar og kastar ball ( den skulle kome meir bak han enn eg får til, men det er førars feil og ikkje hunden). Når eg har fått mange eg liker (og i følge Elisabeth kan eg jo prøve å rygge no òg), så kjem kommandoen tilbake. Sjå filmsnuttane til Elisabeth.

Anonym sa...

Ska bli gøy å se om denna metoden virke på hundane våre. Me e jo ein liten gjeng nå så prøve oss fram. Tror det e lurt å dela erfaringar her ja. :-)