lørdag 14. februar 2009

Flott vinterdag på Sviland

RUNDERING

I dag var det brukstrening på Sviland. 8 hunder var møtt frem til trening.

Jan Inge og Punky

Silje og Pia

Hadde bestemt meg for å prøve å strekke antall slag noe i dag. Da jeg regnet med å bruke en del påvirkning, ville jeg også trene Maja på å ikke få løpe direkte etter påvirkningen, men ta henne en liten runde før jeg sendte henne ut.
Det var så og si blikk stille i dag, så vi ville nok få lite hjelp av vinden. De to første slaga sendte jeg uten påvirkning. Det gikk flott. Etter dette hadde jeg litt variasjon mellom påvirkning og å sende henne uten.
Prøvde å "lese Maja" og se når hun virket å ha nok fokus utover til å gå uten påvirkning, og når hun ville trenge påvirkning. Etter påvirkningene tok jeg henne en liten runde. Det var ikke så lett for hun var ikke særlig villig til å snu seg vekk fra påvirkningen. Blir vel bedre med litt mer trening tenker jeg.
Jeg har jo vært litt nervøs for å gjøre dette, fordi jeg har vært redd for at hun ville miste fokuset og ikke ville løpe ut etterpå. Men det gikk kjempefint. Dette er en fin måte å gradvis minske påvirkningen på, og kan også brukes når jeg vil begynne å trene passering.
Maja gikk veldig bra i dag, noen ganger dreier hun litt bakover eller fremover, men hun er flink til å søke rundt der ute hvis hun ikke finner figuranten med en gang. Må nok også fokusere på å lære henne fremdrift etterhvert.

Forresten fant jeg ut noe som jeg lurer på om kan være en veldig bra belønning for Maja, he he. Etter at kos og godbiter er avsluttet blir hun ofte ganske giret, og i dag "overfalt" hun figuranten og begynte å ri på henne......... Vanligvis er det meg hun prøver å ri på når vi er på vei inn mot midtlinja igjen. He he, dette må jo være den "ultimate belønning" for Maja. Tenk å instruere figuranten til...... " jo, først gir du godbit og kos, så reiser du deg opp og lar Maja ri litt på deg...", he he hadde vært ganske løye det. : )

Mot slutten av økta, merket jeg at Maja begynte å bli tørst, for hun forsynte seg av snøen innimellom. Kanskje vi bør ha vann på midtlinja når der er slik frost som nå?
Begynte nå å trekke figurantene litt innover og kjørte en del med påvirkning. På det ant-siste slaget sendte jeg uten påvirkning og da stoppet hun opp, men det gikk ikke så mange sekundene med snusing på "noe" før hun fortsatte. Det var veldig flott, for i dag hadde vi hatt fin flyt i slagene og det ville vært så dumt å fått en stopp da. Ser at av og til er det lurt å ha litt is i magen og vente ut litt før jeg evt kaller henne tilbake, hvis hun stopper opp.
Det ble totalt ni slag i dag, så jeg er veldig godt fornøyd med økta.

ID-SPOR

Etter en kjapp pause var det mange som ville trene på ID-spor.

Gro og Lotta skal prøve seg på ID-spor

Jeg tenkte at det kunne jo være gøy å prøve dette med Maja og en gang. Da det var min tur, var jeg veldig spent på hvordan det ville gå. Maja har jo trent kun på vanlige spor, så hvordan ville hun kunne forstå hvilket av sporene som var "det riktige" bare fordi hun hadde fått lukte på en vott før vi startet. Sporene går oppåhverandre en stund før de skiller lag og går hver sin vei.
Prøvde to korte spor der vi den ene gangen lot "det riktige" gå mot høyre (Aud Venke som fig.), og andre gangen lot vi "det riktige" sporet gå mot venstre (Gro N som fig.).
Maja valgte ikke "det riktige" sporet. Jeg måtte stanse opp og vente en stund til hun valgte å gå rett vei slik at hun fant figuranten og fikk belønningen sin.
Fikk her etterpå et tips fra Aud Venke om at jeg kunne tatt frem votten og latt henne lukte på den igjen for å hjelpe henne til å forstå hva hun skulle gjøre.
Hmmm, dette skjønte nok ikke Maja helt nei. Men men, det er vel bare trening det står på her også tenker jeg.

Til slutt gikk Aud Venke, Gro N og meg en tur i skogen med hundene. For første gang fikk Maja løpe løs sammen med Ekko og det gikk jo kjempefint. Hun er enda ikke så "trygg" på Ekko at hun tør leke med ham. Han "buldrer litt" i leken og det var visst litt skummelt. Men Ekko skjønte etter et par forsøk tegningen, og gav opp å få damene i lek. De løp og koste seg alikevel. Veldig deilig med en slik rusle -og pratetur som avsluttning på en fin treningsdag i skogen.

Ekko og Maja

Ekko og Lotta

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Så flink Maja har blitt og så gjennomtenkt du jobbar! Maja hadde elska den belønningen ;).

Og takk for turen. Det var veldig kjekt å gå i skogen og prate utan å passe på heile tida.