lørdag 6. juni 2009

Mer flying og sporoppsøk

I dag var Skjæveland stedet for brukstreningen. Var litt urolig for hvor mye maur der ville være der ute nå, men det er enda litt tidlig, så satset på at det ikke var helt ille. Vi var fem stk som kom til trening. (Ekko, Punky, Evita, Pia og Maja.) Været var bare helt nydelig, litt vind og strålende sol. I dag måtte vannskåla med på midtlinja, for det ble rimelig varmt for hundene underveis.

Maja var nr fire ut i dag. Først var jeg figurant for Evita og Punky. Der var saktens litt maur, men ikke så galt som jeg fryktet. Valgte likevel å sitte på huk mest mulig som figurant i dag.
På det siste slaget på Punky klarte jeg, i min elleville figurantlek med henne, å tråkke over. ARGHHH ! Det gjorde vondt! Godt det var siste slaget hennes på meg. Jeg måtte kjapt gå over til godbitbelønning, mens jeg lå der og banna for meg selv. Det er bare så irriterende, nå har Maja vært halt pga byllen og så var det jammen meg min tur i dag....
Etter en liten stund gav de verste smertene seg og jeg reiste meg opp og forsøkte gå innover mot midtlinja. Heldigvis kjentes det etterhvert ut som det ikke var så ille. Det er alltid verst med en gang med slike overtråkk. Klarte fint å gå, om enn med noe halting, he he. Det var jammen godt at jeg skulle ha flying på Maja i dag, så slapp jeg å gå så mye.

Vi startet flyingen med figurantene ganske nær og godt synlige. Maja var noe treg i starten før hun liksom kom litt igang. (var usikker på hvordan det ville gå i dag for Maja er noe slakk for tiden pga antibiotikaen, og hatt lite matlyst og jobbelyst)
Etterhvert gikk det riktig så flott. Hun er noe treg i å løpe inn igjen av og til når fig blir passiv, men der var kun en gang jeg valgte å kalle inn. Da var fig så pass langt ute at Maja ikke kunne se meg på midtlinja. Ellers kom hun frivillig uten signal fra meg. Prøvde å la fig få god tid til å belønne før de fikk beskjed om å bli passive. Maja øker ofte farten når hun nærmer seg meg på midtlinja. Jeg var godt fornøyd med passeringene, i rimelig avstand til meg . De to siste slaga stoppet hun på midtlinja og drakk litt før hun fortsatte. Fikk til sammen syv slag tror jeg, og det er jeg veldig fornøyd med i dag. Figurantene trakk underveis gradvis utover slik at de på de siste slaga var skjult for Maja også, så det er flott fremgang.

Etter en deilig behagelig lunsj i solsteiken, var vi fire igjen som ville ha en andre runde. Da var det litt ulike momenter folk ville trene på. Selv valgte jeg å gå for et sporoppsøk ved hjelp av slangespor.
Fikk Aud venke til å legge dette for meg og valgte tre oppsøk. Aud Venke og Silje ble med å gikk oppsøkene rett etterpå. Greit å ha med sporlegger for å evt få direktiver underveis, hvis jeg ikke skulle se sløyfene så godt.

Denne gangen gikk det akkurat likt som sist gang jeg prøvde dette sammen med Tone. Første oppsøk tok hun rett vei med en gang. Andre oppsøk sjekket hun baksporet noen meter før hun snudde av seg selv. Og på det siste gikk hun bakspor lina ut og jeg holdt henne da igjen. Hun snudde, tok en liten bue før hun kom innpå sporet igjen rett vei og durte avgårde...... rett forbi slutten. Ehhh, hva gjør man da???

Jeg valgte å stoppe henne og rope henne tilbake. Jeg ville jo gjerne at hun skulle få belønning for å gå riktige veien på sporet.
Kanskje dette ikke var så lurt? For det resulterte jo i at hun gikk bakspor på vei tilbake til slutten.
Det jeg kanskje burde gjort var å plukke opp slutten selv og la henne gå , for hun fulgte jo sporet til Aud Venke rett vei videre.
Så kunne jeg kanskje gitt henne belønningen der sporet sluttet ved bilene?
Men det er kanskje ikke det samme som å finne slutten selv??
Litt usikker på dette. Greit hvis noen har noen innspill i forhold til dette......

Her sitter vi og nyter mat og kaffe i pausen. :

Aud Venke, Jan Inge, Marit

Kari og Silje

PS!!! Ikke glem gjettekonkuranssen i innlegget under. Nå har jeg avslørt litt mer av bildet, så nå må vel noen se hva det er........

4 kommentarer:

Aud Venke sa...

Ein ting vi kunne gjort, og som vi snakka om, er å la gorbitane ligge rett i sporet, eller at sporleggar trør ekstra godt der ho legg godbitane. Kanskje tar eit langt steg før ho går vidare?

Eg syns Maja gjorde ein kjemprgod jobb på runderinga. Større fart enn eg har sett på lenge og ivrig etter premien.

Gro sa...

Ja, godbitboksen/slutten skal alltid ligge midt i sporet (må heller legge noe kvist, mose el. oppå den hvis en ønsker at den skal være skjult), og det kan godt være at hvis en trør litt rundt så hjelper det henne til å bli oppmerksom på slutten. Et langt steg eller hopp kunne sikkert også vært lurt.

Syns Maja jobba bedre enn forventet i dag ja. På kurset på torsdag var hun mye mer daff og umotivert for godbit.

Tone sa...

Tror ikke det er så farlig om hun går over slutten, og baksporer tilbake (så sant det ikke skjer for ofte...) men det lureste er sikkert å kaste leken foran hunden når den er på sporet. Ikke så lett når det er en godbitboks... Jeg kastet kongen en gang, rett i hodet på Isi...

Men det går an å stoppe henne, og gi henne slutten, som du har plukket med deg. Ikke optimalt det heller selvsagt, men ingen krise en gang innimellom.
Hundene går jo over slutten fra tid til annen, men det er sannsynligvis så gøy å gå sporet at det ikke er så farlig med litt kluss i slutten.

Viktig det du sier Gro, at slutten må ligge midt i sporet og ikke gjemmes til side, bak en rot, stein el lign.
Vet ikke om mye tramping rundt slutten hjelper, for det lukter nok ganske bra av slutten i seg selv, men det hjelper klanskje litt hvis hunden er på rett side ift vinden. Men da hadde den sannsynligvis fått ferten av slutten uansett :-)
Det er jo når de går forbi på feil side av vinden at de kan miste slutten.
Man kan jo ha med seg en leke i lomma, eller noen godbiter og så først kaste disse foran hunden, før man stopper og gir resten?
Lurt da å komme nært hunden, dvs "jobbe seg" fremover i lina slik at man er rett bak hunden når man kaster.

Forresten så bruker mange å trampe litt ekstra når de legger ut små gjenstander og det hjelper hunden å fatte interesse i området og finne gjenstanden.

Marit sa...

jeg har aldri sett Maja med en sånn fart som i går. Det var tydelig ar hun synes det var moro. Så godt for deg å se at ting fungerer!! Det fortjener du!!!