mandag 1. juni 2009

På med potesokk -og liten treningstur på Sviland

Når det gjelder poten til Maja, så går det rimelig greit. Hun har dårligere matlyst, noe som sikkert skyldes antibiotikaen. Har faktisk fått litt problemer med å få henne til å ta tablettene. Hun ville ikke ha dem verken leverpostei eller skinkeost. Måtte ty til makrell i tomat og sardiner som jeg heldigvis hadde i hus. Da gikk det.
Fotbadet går det bedre og bedre med. Nå klarer hun etter en stund å sitte relativt avslappet med foten oppi en liten skål. Det er en spesial-shampoo som heter Etilac jeg bruker, men ti minutter er veeeeeldig leeeenge.
Maja ser ikke ut til å ha noen kløplager med denne byllen. Hun slikker eller biter ikke på labben i det hele tatt. Og det er jo flott, for da slipper jeg å bandasjere eller bruke krage. : )

Har lest litt på nettet ang dette fenomenet med byller mellom tærne. Veterinæren sa jo at det var dette som de kaller furunkulose. (også kalt byllesyke) HJELP!!!! På nettet leser jeg mye forferdelig om denne diagnosen. Den er kronisk, svært plagsom for hunden og vanskelig å behandle. Noen hunder kan få byller/sår over hele kroppen og være skikkelig plaget. De kaller visst alle typer betennelser i huden for furunkulose og så kan det være ulike årsaker til plagene og ulike symptomer. Leser jo litt forskjellig og får flere og flere spørsmål jeg lurer på etterhvert som jeg leser.
Syns egentlig dyrlegen jeg var hos var litt lite grundig.
Jeg leser om at det er viktig å finne ut bakenforliggende årsaker til betennelsen, og at de bør sende inn prøver av vev, evt blodprøve for å bli mer sikre på hva det er som har forårsaket utbruddet. (hva de evt reagerer allergisk på?) Riktig type antibiotika var også viktig å finne frem til, da stafylokokker som visst disse bakterien heter, kan være resistent mot visse typer antibiotika.
Veterinæren jeg var hos sa det var bakterielt puss (ikke noe navn på bakterien) og gav oss en type antibiotika som heter Synulox. Hun tok en hudavskarapning for å se etter hårsekkmidd, som kan være en av årsakene til betennelsen. Hun sa etterpå (hvis jeg husker riktig) at hun ikke så så mye for der var en del blod i denne prøven.
Skal jo til ny sjekk om tre uker, men tror jeg må ringe henne før det for å spør litt....

Det at Maja ikke ser ut til å ha noe kløe eller plager med poten virker litt rart, ut fra det jeg leser om symptomer på nettet med kløe og irritasjon (Men det kan jo og være fordi jeg var rask til dyrlegen med foten?) Jeg har vel kanskje ennå et lite håp om at det ikke er denne fæle sykdommen....... Men det er vel sikkert også slik at der er grader av hvor plaget hundene blir av den.....


Uff, nok om det. Tilbake til kjekkere ting. Dro en tur til Sviland i dag, etter to dager ro og bare småturer i nabolaget. Skulle treffe Tone og bare være litt der i finværet, evt en liten tur og litt sportrening. tok på Maja potesokk for å unngå irritasjon eller skade på poten. (vil ikke at byllen skal sprekke opp)
Snakk om deilig og varmt vær så for å unngå den verste varmen møttes vi ikke før kl 16. Det var deilig å sitte i skyggen og bare la hundene løpe litt rundt først. La ut et slangespor til Tone med fem sporoppsøk i alt, og hun la ut et slangespor til Maja med tre oppsøk. Dette har jeg jo ikke prøvd før så det var artig å prøve noe nytt. Poenget er å få flere repetisjoner etter hverandre der en trener på momentet at hunden treffer på et spor (oppsøk) og skal følge det rett vei. (unngå bakspor)
Underlaget var barnålsbunn og jeg ville gå det så og si med en gang i dag. Tone var med og gikk bak.

Første oppsøk gikk hun først litt over. Så snudde hun og fant sporet og gikk rett vei med en gang. (hvis jeg husker rett) Gikk litt sekundært, men det var ikke så farlig. Det var momentet oppsøk og rett vei som var poenget i dag. Fikk belønningen (slutten) bare ca 10 m etter å ha valgt rett vei.

Andre oppsøk tok hun bakspor, gikk et par meter, før hun helt av seg selv snudde og gikk riktig vei. Kjempebra!!

Tredje oppsøk så durte hun avgårde på bakspor. Lot henne gå et stykke, men stoppet henne etter 10 - 15m. Hun snudde, sirklet litt rundt før hun fant igjen sporet og gikk rett vei og fant slutten.

Ser at dette er absolutt noe jeg bør trene mye mer på. Og det var jo en grei måte å gå ut sporet på (slangeform) som gjør at en får flere oppsøk ut av et spor. Selv går jeg på en rett linje i midten og ser av sløyfene hvor neste spor går er stykke fremme. Det var lurt å markere sluttene med en farge sløyfer og sporet i midten med en annen, slik at en holder styr på hvor en skal gå og hvor riktig vei er og slutten befinner seg.

Sikkert lurt å ikke ha for mange oppsøk etter hverandre i starten. Tre (kanskje helst bare to) er mer enn nok for Maja foreløpig.

Elisabeth og Faya kom også opp til oss da det nærmet seg treningstid på området. Det var visst ingen andre som skulle trene i dag, så jeg hadde gitt henne beskjed hvor vi var hvis hun ville komme og være med.
Faya fikk også gått litt spor. Til og med uten pølser i dag pga mye maur i skogen. Hun fikk låne en boks av meg til å ha slutten i. Og Faya går spor så det suser hun, når hun bare fant ut at det var lettere å følge sporet langs bakken i stedenfor oppe i lufta, he he. (mye god fert av hu sporlegger -mor oppe i lufta/vinden og i dag)

Ville prøve å trene litt meldetrening og med Maja i dag, men gav opp det etter to forsøk. Hun ville ikke ha belønningen hos figurant (Tone), som i dag bare var pølser. Det var visst ikke godt nok nei. Det var jo den matlysten som heller ikke er på topp akkurat nå.

Satt og jabba og koste oss en stund, og til slutt tok meg og Elisabeth en liten tur -runde inni skogen med hundene. Veldig behagelig temperatur her inne i skyggen og hundene fikk løpt littegrann også.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Hørres skummelt ut med alt det du lese på nettet. Ikkje løye du blir bekymra. Men det kan jo bara varra ut hu får kun den eine byllen og at det aldri skjer igjen. Me får jo bare kryssa labbane.

Eg og sitte ofta igjen med ein følelse av at ein har fått alt for lite forklaringer og informasjon itte ein har vært hos dyrlegen. Det e et område dei så absolutt kunne blitt flinkare på.

Kjekt å gå spor. Tror me komme te å gjør mer av sånne ting framover :-)

Elisabeth