tirsdag 21. juli 2009

Skykula here we come!

TIRSDAG 21/7

I dag ville Tone, Eirik og meg gå til Skykula (på ca. 904 m.o.h.) Været så litt ustadig ut så vi pakket med oss regntøy. Vi var ikke kommet lenger enn til p-plassen før regnet kom, så da måtte regntøyet på før vi gikk. Slik det så ut med været da, var vi usikre på om det kunne bli tur helt opp, men vi gikk oppover den første kneika så fikk vi vurdere det underveis.

Da vi var nesten oppe gav regnet seg så det ble litt stopp for avkledning på vei opp. Blir varmt og klamt å gå med regntøy på.

På vei oppover første kneika

Pause rett før vannet

Mot sutten av vannet

Hadde en liten pause etter ha kommet inn til vannet, før vi gikk videre langs vannet innover. Elva i enden var ganske stor etter en del nedbør, men det gikk greit å komme over. Så var det litt avkledning igjen før vi tok fatt på alle oppoverbakkene opp mot toppen. Eirik imponerte med farten sin oppover de bratteste bakkene i dag. Ikke tvil om at det å spille fotball hjelper på kondisen, ja. Han måtte vente en del på Tone og meg i dag.

Eirik og Maja går først

Ved et lite vann satte putselig Maja avgårde bortover og der flakset det jammen opp noen ryper. Rare fugler egentlig. Det ser ut som om de ikke klarer fly skikkelig. De flyr lavt langs bakken mens de skriker. Maja var tett på dem, det så ut som hun skulle få fatt i dem hele tiden. Så kom de seg mer opp og fløy lavt over vannet, Maja løp etter rundt vannet. Det som var dumt var at de fløy rett i retning av flere sauer som stod der borte. Jeg fikk litt hjertet i halsen da og ropte på Maja. Heldigvis stoppet hun da hun så sauene og stod og kikket etter dem da de løp vekk. Så snudde Maja og kom tilbake. Hvis hun hadde villet løpe etter sauene så hadde hun nok gjort det i den situasjonen, men heldigvis så gjorde hun ikke det. Puh, det ser ut som hun rett og slett ikke er så interessert og heller syns disse sauene er litt skumle.

Ganske dryge de siste bakkene opp, men vi tok en litt annen vei denne gang slik at vi ikke fikk den bratteste bakken på slutten. Pustet ut litt ved varden og fant oss et sted å spise litt i ly for vinden. Vi hadde opphold hele turen opp heldigvis.

Ganske bratt her

Her er vi kommet opp til varden

Her er radaren som står der oppe

Rett etter at vi hadde startet på hjemtur kom regnet igjen, så da var det ny stopp og på med regnklær igjen. Ganske kald sur motvind et stykke også. Ble skikkelig kald på fingrene og vi "spurtet" avgårde i stor fart for å få varmen i oss igjen.

Utsikten

Etter å ha kommet ned til elva igjen ble det mye varmere så da var det av igjen med regnklærne, he he. Av og på med klær-tur ble dette her. Hvis en regner med høydemeter så har vi gått i 1,5 mil og vi var ute i ca 6-7 timer. Det kjentes godt i beina mot slutten. I dag stoppet Maja halvveis oppi lia da hun kunne se bilen langt der nede. Jeg fortsatte litt, da jeg trodde hun ville komme, men den gang ei. Den som måtte opp igjen og hente henne var meg.
Godt å komme hjem til hytta etter en lang dag ute på tur.