lørdag 12. september 2009

Kursoppstart på OD!

Da var vi igang igjen med kurs hos Arne. Det var veldig kjekt å trene med instruktør igjen nå. Det blir liksom litt mer effektivt da, he he. Denne gang var det fokus på noen av grunnferdighetene. Valgte selv å jobbe med høyre fot og bakpartskontroll (rygging). Jobba sammen med Torhild i dag.

Høyre fot
Maja startet med god kontakt og var treningsivrig. Følger meg fint, men idet jeg snur meg mister hun kontakten en liten stund før hun gjenopptar den. Etter tips fra Torhild byttet jeg hånd å belønne med. Da gikk Maja noe beinere i forhold til meg på linja. Arne mente at hvis hun bare mistet kontakten et lite øyeblikk i det jeg snudde, så gjorde ikke det noe. Men det kan og jobbes med ved å klikke akkurat i det hun ikke har kontakt. Eller klikke akkurat rett etter at jeg har snudd slik at hun forventer belønning da og raskere vil ta kontakt etter snuingen. Får prøve dette ut og se hva som skjer.

Bakpartskontroll
Valgte å starte å rygge inntil hekken. Det var nok ikke så lurt fant vi ut etterhvert for Maja vendte konsekvent rumpa utover etter et par tre steg. Det kan ha å gjøre med kvister som stikker litt ut fra hekken. Prøvde også å rygge langs en bil, men da er jeg så "smart" at jeg velger en som stod med ene hjulet utover slik at det samme skjedde her. Maja trenger kjappe belønninger på denne øvelsen og merket at hun ble fort trøtt i hodet av jobbinga. NB! hyppige pauser må til.
Hadde en del økter med rygging, og mot slutten av treninga var Maja tydelig trett og sløv. Hun mister da intensiteten i treninga og "gidder ikke" mer.
Fikk tips av Arne om å heller trene ryggingen langs en fortauskant el. for en del hunder liker ikke så godt å gå inntil "høye vegger". Har allerede prøvd dette ut på fredag og det ble mye bedre syns jeg. Nå blir det å "strekke strikken" slik at jeg ikke blir stående for lenge på samme trinn. Ønsker å jobbe videre med dette neste gang.

Forresten veldig fornøyd med at Maja etterhvert ikke lar seg forstyrre av de andre hundene på treningen. Hun kan gå uten bånd når jeg trener, og det er så mye lettere å ha "hendene fri" og slippe å ha båndet i veien hele tiden. : )

Ingen kommentarer: