mandag 28. september 2009

Shaping

Torsdag 24.09 var det shaping som stod på programmet på kurskvelden. Velkommen tilbake til deg Gro N. Veldig kjekt å se deg og Lotta igjen. : )
Jeg jobbet sammen med Gro Anita denne gangen. Vi startet på eska.

Eska
Maja er raskt oppi med snuten og jobber med god intensitet. Litt vanskeligere er det å styre "toutchen" inn i et bestemt hjørne. Maja blir også, etter litt for lang økt, ganske sliten og intensiteten avtar. Da er det heller ikke så greit å "feile" henne. Hun har da lett for å bli passiv.

Stolen
Andre økt jobbet jeg med stolen. Her går det greit å få henne til å "toutche" stolsetet med snuten. Jobber med å shape henne lenger innover mot stolryggen. Ønsker at hun så skal oppi med labbene og kansje helt oppi stolen.
Jeg har drevet på med en del shaping på tur i det siste. Da har det gått greit å få henne til å ta en eller to labber opp på ulike "ting". Det er mulig at hun er noe ukomfertabel med den noe vinglete campingstolen, og derfor ikke er så villig til å bruke labbene.
Hadde et par økter til med stolen og på den siste startet hun med å løfte en og en labb. De ble løftet høyere og høyere, og til slutt la hun den ene labben oppi. YES!! Hun fikk "Jackpot" for den.

Apportbukken
Til slutt ville jeg prøve meg med apportbukken. Denne liker hun ikke av en eller annen grunn, derfor er det nok lurt å starte helt fra scratch med denne og shape inn en hold fast.
Kom så langt som at hun gapte såvidt opp og rundt apporten, men hun holdt ikke fast. Merkelig dette her. Hun virker som hun har fått helt aversjon mot denne og virkelig vegrer seg for å ta den i munnen. En eller annen gang må jeg ha gjort noe dumt i forbindelse med tidligere trening.

Også i dag avsluttet vi med en stafett. Og ENDELIG vant mitt lag he, he. i skulle først bort til eska og hunden skulle med snuten nedi, så bort til noen ting/leker som Arne hadde lagt i en haug. Vi valgte en og denne skulle bæres i munnen (enten av hund eller eier, hi hi) tilbake til start. Så var det neste mann på laget sin tur til å gjøre det samme.
Jeg var først ut og eska gikk fint, videre bort til lekene. Der valgte jeg et gammelt (utgått) pipedyr som Maja skulle bære tilbake til start. MEN det viste seg å være knøtt umulig, hun ville ikke ta dette i munnen engang. (hvorfor jeg valgte det, vet jeg jommen ikke, hun er ikke noe begeistret for pipedyr.....)
OK, hva skulle jeg nå gjøre....??? Joda, opphetet av konkurransestemningen måtte jeg til pers. Jeg tok leken i munnen min og vi løp tilbake for ¨å sende ut Gro Anita. ÆSJ, det var dritekkelt!!!
Men man gjør da alt for å vinne.......he he, ikke sant?

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Konkurranseinstinkt er godt å ha i blant, sjøl om det fører til litt av kvart :)