lørdag 9. januar 2010

Rundering i 21,5 minusgrader, brrrrr!!

I dag var det årets første runderingstrening på Sviland. Jeg startet godt med å kjøre meg fast i snøen på vei opp grusveien til p-plassen. Jeg skulle bare svinge litt ut for å unngå en av de verste dumpene, og dermed kom jeg litt ut av hjulspora og det ene hjulet gravde seg godt ned i snøen. : (
Selv piggdekk hjalp ikke det spor. Jeg bare spant meg lenger og lenger ned.  Heldigvis var Aud Venke rett bak meg, og hun hadde med seg spade. Kjempesmart!!! Hun fikk spadd meg løs. Tusen takk!!!
Lekse lært: "Hold deg i spora, og ikke tro at piggdekk klarer alt". Hadde tunga veeeeeldig beint i munnen på resten av turen opp grusveien.

Vi var 6 barske tøffinger som trosset meldinger om 14 minus og stilte til rundering idag. To av dem var kursdeltakere fra runderingskurset i høst som enda ikke hadde benyttet seg av siste del av kurstilbudet, om å være med på en av våre faste treninger. Lene med Phibie (dvergschnauzer) og Silje med Theo (toller).
Ellers var det Anne Lise, May Karin, Aud Venke og meg.

Sjekket temperaturmåleren i bilen på vei utover mot Sviland, den krøp og krøp nedover. Og da vi var fremme viste den hele 21,5 minusgrader. Wow, jeg tror faktisk ikke jeg har opplevd slik en kulde noen gang. Vi hadde diskutert dette med temperaturen litt på forhånd og funnet ut at vi måtte kjøre korte økter med hundene, og evt ta en pause underveis, fyre opp bilene for å få "varmet opp" hundene som satt i bilen og ventet. Hadde også med meg varmt vann på thermos til Maja. Det er ikke bra å drikke iskaldt vann etter å ha jobbet. I tillegg brukte jeg potesokker på henne.

Så iskaldt var det.(Anne Lise med is i håret)


 Sola er ikke kommet frem helt enda.
 

 Stående lunsj (Aud Venke og May Karin)
 

Maja koser seg hos May Karin
 

 Maja var femte hund ut. Hadde også en runde med oppvarming av bilen rett før det var hennes tur. Etter å ha brukt den vanlige midtlinja inni skogen på de første tre hundene, fant vi ut at der gikk en godt tråkka sti litt til høyre for denne. Da brukte vi denne heller på de resterende, for her var det noe mindre snø og det ville ikke være så tungt for dem å løpe. Greit å unngå for hard jobbing siden der var såpass kaldt.

Hadde litt kluss i starten med radioen til den ene figuranten, så Maja hadde nå både sett og hørt figurantene da vi skulle starte. Det gikk flott og jeg kjørte flying på de fleste slaga. En gang forsvant hun plutselig oppover midtlinja i stedenfor rett ut, og det viste seg at der var folk lenger oppe i skogen som hun hørte lyden av. Hadde ikke lydpåvirkning på noen av slaga og et par ganger stoppet jeg henne på midtlinja før jeg sendte ut igjen. Hadde ikke figurantene så langt ute, også for å unngå for mye løping i kulda. Hadde et tisse og snuse stopp på det siste slaget, men hun gikk greit videre etterpå, uten å måtte kalle henne inn igjen til meg. Hun hadde godt driv og jeg er godt fornøyd med økta. Det ble vel totalt 8 - 9 slag tror jeg.

 Her er midtlinja vi brukte


 Meg og Maja etter endt økt
 

 Hun mistet begge potesokkene på frembeina underveis, men den ene så jeg datt av og fikk Anne Lise som gikk på midtlinja til å plukke den med seg.
Ekko var så grei å finne en av de små barnesokkene (som jeg hadde under fleece sokken) etter at han var ferdig med sin rundering.
Etter at de andre hadde kjørt hjem tok meg og Aud Venke med oss hundene på en liten lufte/ kombinert "lete etter potesokk" -tur. Og jommen varte det ikke lenge før Ekko hadde funnet den andre lille barnesokken også. Flinke Ekko!!! Tusen takk. Nå var det bare den ene siste fleecesokken som manglet, men den var og ble borte. Heldigvis har jeg en i reserve hjemme.

Bekken er helt tilfrosset



 

6 kommentarer:

Tone sa...

Så kjekt, men kaldt ud det der ja :-)
Dere er noen barskinger..he..he :-)

Om 6-7 måneder sitter vi vel og klager, svetter og stønner over VARMEN... selv om vi nå håper det snart blir varmere :-)

Fordelen med kaldt vær er jo også mange, nevner bare: hoggorm, veps, maur, mygg, knott, klegg...mm.

Tone sa...

Og så bra at Aud Venke hadde med spade!!! Det er nok lurt ja... ikkje bare sand, slik eg har med i bilen.

Gro sa...

Tror kje me hadde komt så langt med sand i dag nei.

Det skulle fryktelig lite til hvis en bare kom litt ut av sporet...

Aud Venke sa...

Skaff dykk ein lett spade. Grei å ha på lur:). Kjekt vi kan vere til hjelp både eg og sjefen.

Det var ei kjekk trening. Eg var varm i kinna LENGE etterpå.
No må nok vi arbeide med lausbittet bevisst i sporet. Begge hundane er blitt gode runderingshundarog har mykje på plass. Og så skulle vi jo vist at vi hadde litt framgang når Tone skal lære oss meir i mai ;)

Marit sa...

Dere er jammen barske. Det var så frostrøyken sto:) Kurs i mai sa du? Ja takk!

Gro sa...

Det var ganske så kaldt ja. Jeg har sendt deg en mail om kurset.
Har nå fått bekreftet at det blir helt sikkert den helgen. : )