søndag 11. april 2010

Nydelig vårdag på Sviland

Lørdag ver det runderingstrening på Sviland med bruksgjengen. Vi var seks stk som kom for å trene på denne flotte dagen. Etter litt prat om løst og fast, tok vi runden med å "tenke litt høyt" sammen om hva den enkelte ville trene på i dag.
Selv ønsket jeg å la alle figurantene gå ut fremme og så trekke bakover i posisjon. Har hatt en mistanke om at Maja trekker bakover i løypa fordi hun søker etter sporfert fra figurant. Hvis dette er tilfelle, og det å legge figurantene ut forfra og bakover ikke er nok, må jeg kanskje en periode ha synlige figuranter eller oppdukk for å unngå sporløsning og for at hun skal løpe mer rett ut.
Ellers ville jeg sjekke ut om hun skrår frem mot meg når jeg kaller inn etter funn. Og helst ha et blindslag igjen.

Silje og Pia på midtlinja

Her er pia ferdig med sin økt

Vi var fjerde hund ut idag. Aud Venke var på midtlinja, May Karin og Kari var figuranter. Vi valgte å benytte oss av stien videre mot venstre når vi kom til enden av myra. Dette har vi ikke prøvd før. Det betyr to slag på samme side i svingen, men vi får en mye lenger løype å boltre oss i. Kan da også benytte oss av lengre fremtrekkmellom hvert funn for de som ønsker det.

Første funn på Kari går fint. Velger å ha en passering over på andre siden. Maja løper litt for langt fra meg under passeringen, og hun trekker litt bakover før hun trekker frem og gjør funn av May Karin. Vil nå ha henne inn til meg og velger å gå noe inn mot henne før jeg kaller henne inn. Sender så på Kari igjen.
 Jeg hadde med meg vannskål på midtlinja i dag for å unngå at hun går uti myra for å drikke der. Fikk henne ikke til å drikke før økta vår, så derfor prøvde jeg å blande i litt leverpostei i vannet, uten at det hjalp. Men å ha leverposteivann på midtlinja var nok ikke et sjakktrekk, he he. Hun stoppet selv opp for å drikke to ganger underveis og hun drakk og drakk og drakk, leeeenge.
Etterhvert som vi fortsetter ser jeg at det er ganske tydelig at Maja søker etter sporfert når hun løper ut. På et av slaga - trekker hun langt bakover, når hun da ikke finner sporfert eller figurant der, kommer hun inn mot midtlinja igjen og løper så ut igjen og trekker langt fremover. Her finner hun nok sporet etter fig og fikk funn ved å løpe bakover.
Hadde i dag lydpåvirkning på to av slaga når hun så ut til å bli noe trøtt og ufokusert. Blindslaget ble det ikke noe av. Vi glemte det litt ut i starten og etterhvert virket Maja såpass sliten at jeg ikke ønsket å prøve på blindslaget.

Ser etter dagens økt at jeg nok, i tillegg til at figurantene må gå ut fremme, må ha en liten periode der Maja får en synspåvirkning for å motvirke at hun trekker bakover eller fremover for å lete etter spor fra figuranten. Så får jeg håpe at dette hjelper. Hvis ikke må jeg få fatt i noen flyvende figuranter, he he.

Hadde en god lang lunsjpause i finværet, etter at alle hadde hatt ei økt hver. Der var sykkelløp på Sviland i dag, så vi fikk litt "underholdning" i pausen. Noen fikk også tatt ut hundene for å trene kinderegg på syklistene som raste forbi. De fikk trent mye og lenge, for der var mange syklister som kom, he he. De ble riktig så flinke etterhvert.

Etter pausen fikk jeg en meldetreningsøkt med Kari som figurant. Gikk inn i skogen og trente i starten på runderingsløypa. Hadde tre gode repetisjoner. Hun er litt treig med å ta bittet nå også, står og "venter" på belønningen en stund før hun etterhvert tar bittet og kommer inn til meg og i utgangstilling. Holder fint bittet helt til jeg sier takk -så er farten bedre ut på påvisning. Hadde ikke lang avstand. Hun trenger å trene masse på dette inne i skogen, ettersom det er noe jeg foreløpig nesten bare har trent på appellplassen.

Hadde en liten tur med Kari og Dea som avsluttning på en flott dag. Det var nesten så jeg ikke hadde lyst til å kjøre hjem........ : )

Nydelig krokus

Ingen kommentarer: