søndag 20. juni 2010

Kjempebra trening på Sviland

Vi var fem stk på trening denne lørdagen. Silje, Aud Venke, Kari, Kari og meg. Flott vær med sol og ganske god vind da vi startet opp. I dag ville jeg ha et blindslag på Maja samt at figurantene gikk gode runder ut for å unngå sporløsning. Ellers vekslet jeg på å hente henne og rope henne inn. Ble også en blanding av passeringer og å sende ut fra midtlinja. Valgte å ta blindslaget på andre slaget (høyre side) og ventet da med å legge ut figuranten på denne siden. Aud Venke var på midtlinja og Kari L. og Silje var figuranter.

På første slaget virket Maja å ha fokus på skrå fremover før jeg sendte. Prøvde å ta henne litt lenger tilbake før utsending, men da hun ble sendt løp hun alikevel på skrå fremover. Ble borte en stund før hun igjen dukket opp og løp da bakover og fant Kari. Fig blir passiv og jeg roper ikke før Maja frivillig er begynt å løpe fra fig. Bra fart inn og fin passering over på blindslaget. Her ser vi henne godt og hun løper både langt ut og veeeldig langt fremover. blir borte ganske lenge før hun kommer tilbake. Roper litt når hun er på vei inn. Her også god fart og rett over på andre siden og funn av Kari.

Jeg velger å hente hos Kari for at Aud Venke skal få litt tid til å plassere ut Silje. Sender fra midtlinja og hun går godt ut trekker frem og fint funn av Silje. Roper henne inn fra Silje etter belønningen. Vil nå ha henne ut i enden av myra og stiller meg opp ganske langt utover mot myra.  Fin passering, men hun brekker avidet huner forbi meg og tar stien over på andre sida. (hmfr... dette gjør hun alltid her) Finner greit Kari, og ropes igjen inn fra Kari, fin passering her også, men hun tar plutselig en "bråstopp" for å ta to slurker vann på midtlinja før hun går ut på andre siden. Jeg henter henne hos Silje igjen og gir henne mer vann der ute.

Så er det ny utsending fra midtlinja. Går også flott, rett opp bakken og finner Kari på toppen der. Ropes inn etter belønning og får en ny bra passering, men løper litt skrått bakover. Trekker så frem igjen og finner Silje. Avslutter der. Silje var litt usikker på om hun hadde tatt henne på spor denne siste gangen. Ellers kunne hun fortelle at vafler som jeg bla hadde som belønning i dag, var svært vellykket. Hun var rett og slett grådig og litt mindre finslig når hun skulle ta disse fra hånda. (må nok til med vaffelsteking på fredagskveldene fremover, hehe) Det virket som det var leverposteien og vaflene som var best i dag. Hadde ellers tørket kylling som alternativ.

Hadde en deilig pause i sola på p- plassen. Det var nå mye mindre vind enn tidligere på dagen og godt og varmt i sola.
Etter pausen ville Aud Venke, Kari M. og meg ha en økt til med meldetrening. Valgte å være inni valpeskogen i skyggen. Hadde fem gode meldeøkter med Maja. Tok hele kjeden, men hadde forholdsvis kort avstand til figurantene. I starten var hun noe treg med å ta bittet og returnere til meg. Ble bedre på tredje økt. På fjerde slaget kom hun tilbake uten bittet. Sendte pånytt og da kom hun fint inn med det. Jeg roper litt på henne rett etter at hun har tatt bittet for å "hjelpe litt" til.  Må gradvis fjerne denne hjelpen etterhvert som  hun blir kjappere til å returnere. Godt fornøyd med denne økta også. : ) Alt i alt en veldig bra treningsdag. Vi tre gikk en liten tur med hundene til slutt. Det var tydelig de var varme og slitne for det var ikke akkurat full fart på turen, he he.

Aud Venke og Ekko er klar for litt meldetrening

Godbiter og løsbitt gjøres klar og Dea følger nøye med.

1 kommentar:

Aud Venke sa...

Maja gjer store framskritt. Det er gøy å sjå på :). Einig med deg at det var ei god trening i på laurdag.