søndag 12. september 2010

Da var det brått slutt på finværet........, men har hatt mange nydelige sensommer dager før det....

LYDIGHET
Maja har vært i storform på treningsfronten i det siste. Har hatt mange gode treningskvelder med gjengen. Vi har funnet oss et nytt sted å trene lydighet på Forus. Takk te maen te Anne Lise!!! Området er også innegjerdet, noe som er veldig greit mtp biltrafikken. En liten bildeserie av Selma fra en av treningskveldene. Det er en stilig treningsvillig liten "skjønnas klump".   : ))

Her e eg

Ser du ikkje at eg bukke for harde livet her.....

Hoppstå kan eg og sikkert lera!

Jeg har fokuset mye på meldetrening og det går veldig bra for tiden. Hun tåler flere repetisjoner og begynner å bli stabil på meldingsøvelsen.  På apellplassen kan nå bittet ligge på bakken og hun søker det relativt raskt etter ankomst hos fig. Men det hender jo fortsatt at Anne Lise får litt "deilig kyssing" først, he he. Litt "skjult"  fig bak hjørnet har det også blitt. Jeg bør nå få tak i en litt tykk hageslange for å nærme meg mer slik fastbittet er. Maja liker bedre myke gjenstander, så derfor har løsbittet i skumgummi vært greit å bruke til nå. Hvor får en kjøpt hageslanger i "løs vekt" mon tro?? Litt dumt å kjøpe en hel rull når jeg kun trenger en 30 - 40cm slange. : )

  • Ellers har vi trent en del på innkalling. (har funnet frem fløyta igjen her) Det har gått kjempebra. Til slutt fikset hun til og med en lokkende/ropende Anne Lise i midten som forstyrrelse. 
  • Stå holder jeg på å legge kommando på. 
  • Fri ved fot har jeg begynt å strekke lengden på og jobber med vendinger. Spesielt de mot venstre er litt kinkige. Må kanskje ta frem klossen litt igjen her.
  • Fellesdekk, varierer noe, kan av og til ligge lenge og mens jeg vandrer litt rund og går pittelitt i skjul innimellom. Andre ganger kan hun finne på å reise seg både en og to ganger. 
  • Har såvidt blåst litt liv i ryggingen og, her trengs oppfriskning, hun går bare to - tre steg så starter bjeffinga. 

SØNDAGSTUR PÅ TJØRN (5.sept)
Forrige søndag dro Tone og meg til Tjørn for å gå en litt god tur. For et deilig vær, aldeles herrrrlig å gå tur i slikt et vær. Stor kontrast til slik været har vært denne helgen. Ikke var der sauer i terrenget og nesten ikke et menneske heller. Høst fargene har begynt å komme og. En nyyyyydelig tur.Her er noen fotoglimt fra turen:

Isi og Maja koser seg i Merstadvatnet

Høstfarger er på vei

Snart oppe over åsen ved Trollarinda

Noen som vet hvilke bær dette er?

På vei over myra

Mye kjekke lukter her, kanskje en mus og to...

Disse laget flott farge her ved myra

Pauseutsikt (og desserten var rett foran beina mine)

Stoooore krekling, mmmmmm

I en sørvendt helling med en del ur fant jeg først denne. Heldigvis bare skinnet.

Men ikke mer en 10 m fra skinnet dukket plutselig en svær orm opp i egen person. Det ble da litt hysterisk hyling og løping fra min side. Den var virkelig en svæææær en. Heldigvis var Maja et stykke vekke.......

Flere bilder fra turen finner du i mitt fotoalbum.

RUNDERINGSTRENING PÅ SVILAND
I dag var det vått, vått, vått på Sviland og teltet fungerte bra i dag også. : ) Satt og jabba og planla litt i fht treningen, mens det pøste ute. Vi hadde det så koselig der inne at vi rett og slett måtte "ta oss litt i nakken" for å komme oss ut og starte treningen. Det ble med bare en runde på oss i dag.

Maja var sist ut og jeg ville igjen trene melding ved hjelp av "minirundering". Gikk veldig bra syns jeg. Fikk faktisk hatt hele 11 slag med melding uten pause. Av de 11 var 8 stk kjempebra. To ganger kom hun inn uten bittet, da ble hun bare sendt ut på nytt og det gikk fint. En gang måtte hun "ventes ut" både lenge og vel, fordi hun satte seg ned hos May Karin. Men da hun løftet litt på bittet løsnet det og hun fortsatte meldingen, he he.
Ikke den store farten på henne hele tiden, men det er heller ikke så farlig syns jeg. Poenget er å få automatisert meldingen godt ved hjelp av mange repetisjoner etter hverandre.

Selv fikk jeg god hjelp av Aud Venke til å huske på å trekke litt frem, slik at jeg ikke står på samme sted når hun kommer tilbake med meldingen. Kari L. var den som leverte bittet tilbake igjen ut til figurantene etter at jeg hadde mottatt det av Maja. Vi så at det var viktig at de som er på midtlinja står mest mulig i ro akkurat når Maja holder på og ta bittet og idet hun er på vei frem og tilbake.  Krever litt trening dette her for oss folk også, he he. Ellers prøver jeg å unngå å rope henne inn, hvis hun er noe treg med innkomsten. Tror det er bedre å vente henne ut, for jeg tror at hun blir lett hjelpeavhengig. Jeg ønsker egentlig at hun skal gjøre selve meldingen uten påvirkning fra meg. Hun hadde noen skjeve "på plass"-er, men der er jeg ikke så nøye merker jeg.
Avslutta dagen med en koselig rusletur sammen med Kari, Kari og Aud Venke.

Deilig med et "krypinn" i regnværet. : )

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Masse infor her. Maja er veldig flink for tiå. Du har komt langt med henne. Flink du er :-)

Hvordan har det seg til at du er ekspert på å finne hoggorm eller spor av hoggorm? Er nå mye ute i marka på hoggorm plasser jeg og, men har kun sett en hoggorm i mitt liv.