torsdag 23. september 2010

Spor med gjenstander og "nytt" løsbitt.

Mandag dro jeg opp i skogen på Sviland for å trene. Kari D. M. var der også. I tillegg traff vi på Marina og Kira. Hun skulle egentlig på utstillingstreningen på området, men da ingen dukket opp der kjørte Kari og meg ned på området og trente sammen med henne der.

Fryktet en våt kveld, men faktisk så ble det opphold og fint hele kvelden. : ) Det var jo deilig! Jeg ville legge ut spor til Maja med gjenstander i. Hun fikk i dag ikke se når jeg la ut sporet og det skulle få ligge en times tid før jeg gikk det. La ut 5 gjenstander + slutt, og merket både sporet og gjenstandene med sløyfer. Vil gjerne ha "full kontroll" når jeg trener inn markering av gjenstandene. Må også holde henne godt igjen slik at tempo ikke blir for høyt. Sporet ble på ca 100 m og lå inni skogen på barnålsbunn og en del mose.

Mens sporet fikk ligge og godgjøre seg tok jeg frem det nye løsbittet jeg har kjøpt (plastslangen).

Slik ser den ut

Starta treningen fra scratch og klikka kun for at hun gapte over bittet. Hun var litt skeptisk til å holde den med en gang , men jeg hadde vafler som belønning og det falt veldig i smak. Gikk ikke lenge før  Maja holdt bittet og jeg gikk over til å trene med doggie zen. (grunntrening for melding)
Først fikk hun kun holde fast - så "værsågod vis". Det gikk så bra at jeg også la til at hun fikk løsbittet foran meg kom rundt i utgangsstilling før hun fikk "værsågod vis".
Hun holdt fast en god stund, mens jeg fikler med halsbåndet (later som jeg tar på påvisningsline), sier kommando takk - så får hun "værsegod vis" slik jeg gjør det under meldetreningen. Det ser faktisk ut som det skal gå greit å få dette til, men jeg tar det steg for steg. : ) Neste moment blir at det sitter en figurant der ute istedenfor  godbitskåla.

Før jeg skulle gå sporet, trente jeg litt sittmarkering på gjenstander på marka. Ville "pense henne inn på" hva hun skal gjøre ute i sporet. Det begynte nå å skumre og jeg hadde jo tenkt å gå sporet mens det enda var lyst. En tlf samtale oppholdt meg litt - og dermed var det plutselig blitt helt mørkt inni skogen da jeg gikk for å ta sporet.
Æsj, det var ikke helt greit, da kunne jeg jo ikke se sløyfene jeg hadde hengt opp. Tok med hodelykta, men den trenger tydeligvis nye batterier - så den gav meg bare litt hjelp der inne i mørket. Fant startsløyfa, men klarte ikke se sløyfene videre fremover.  Ja ja, fikk jo bare prøve og se hvordan det gikk. Maja dro avgårde og jeg forsøkte å holde godt igjen for å minske farten. (Hadde i tillegg glemt selen, så hun gikk bare med vanlig halsbånd) Plutselig stanser hun og setter seg. YES!! Da jeg kom bort så jeg sløyfa og der var første gjenstand. Og slik bare fortsatte det. Det gikk knallbra. Hun fant og markerte alle fem gjenstandene. Den ene gangen snudde hun plutselig og gikk en meter tilbake og markerte. Da hadde hun tydelig "gått over" en gjenstand, men fikk fert av den og snudde.  - FLOTT!!! Da har hun skjønt det, og søker aktivt etter fert fra evt gjenstander i sporet. : )
Hun blir ganske gira etter belønningen fra meg ved gjenstandene og har lett for å begynne å ri litt når jeg reiser meg opp. Måtte derfor sitte ned med henne og "roe ned" ved å klø litt på brystet før vi går videre.

Er veldig fornøyd med kveldens trening. Dette er kjempegøy!!! : )

3 kommentarer:

Tone sa...

Så flinke Maja er med gjenstandene:-)) Supert!
Gøy når masse arbeid/trening viser resultater, og så grundig som du er, så vil dette gå knallbra!!!

Elisabeth sa...

Helt fantastisk :-) Godt du ikke gikk deg vill i mørket da Gro. Syns disse mørketidene kommer så alt for fort nå. Føler fremdeles at jeg venter på sommeren.

Og hvor ble det av de utstillingsfolka som på dødelig skulle ha området på mandagene.....

Marit sa...

Så fantastisk å lese hvor flink Maja har blitt! Bra jobba Gro:)