søndag 6. februar 2011

Andre "ukjente" spor m/gjenstander

Møtte Tone på Sviland igjen i dag. Har vært syk nå i uka som har vært, så det har blitt lite tur og heller ikke trening med Maja. Da er det greit å både få gått litt tur, samtidig som jeg fikk et spor til Maja. Vi la ut spor for hverandre og gikk med våre egne GPS'er.
Der var noen andre folk også fra NRH som bedrev litt søndagstrening og tur, så der var noe begrenset med sporterreng. Mitt spor ble lagt i terrenget mellom de to grusveiene og var på ca 350m med 7 gjenstander + slutt. Greit å få hyppige repetisjoner på markeringen på gjenstander.  Tone sitt spor la jeg i området på høyresiden av veien (mot grustaket). Det ble på 500 m faktisk med sporoppsøk, fire gjenstander og slutt.

Vi luffet en liten tur rundt omkring inni "valpeskogen" for ikke å komme i nærheten av mitt spor og Ola som gikk spor med Leo i området lenger nedover mot veien.

Etterpå var det tid for sporet. Det hadde vel ikke ligget i mer enn en time tenker jeg. Jeg visste ikke hvilke gjenstander som var lagt ut, men de var markert med sløyfe. (Tone var ikke med og gikk sporet med meg denne gangen) Sporoppsøket var også merket. Fikk med meg en ekstra gjenstand som jeg ville la henne markere på før vi startet på sporet, bare for å "pense" henne inn på oppgaven. Det gikk kjempegreit, hun markerte bra med en gang.
Vi gikk så rett på oppsøket. Maja fant sporet, snuste litt rundt og tok avgårde - på bakspor. Jeg stod i ro og lot henne gå lina ut, så holdt jeg igjen. I ettertid har jeg tenkt at jeg nok bare burde latt henne fortsette på baksporet til hun kom ut på veien og få erfare at det ikke førte til noen slutt. Ja ja, neste gang gjør jeg det. : )
Nå snudde hun da hun ble stoppet og så bar det avgårde - rett vei. Ikke lett terreng å gå ferske spor i dette, jeg snublet meg avgårde over røtter, myr og alt for mange kvister, he he. Første gjenstand (en bombomeske) markerte hun flott på, rett i sitt.

Andre gjenstand (en liten bit av en sokk) gikk hun rett forbi uten å stoppe. Her valgte jeg å plukke med meg denne selv. (tror ikke hun oppdaget denne i det hele tatt) Tredje gjenstand (en teltplugg) gikk bra, flott markering. Mens jeg belønnet henne her kom jeg plutselig på at jeg hadde glemt å sette på GPS'en. Fikk gjort det før vi fortsatte.
Måtte flere ganger slippe lina underveis, fordi terrenget er så tett at jeg ikke klarte følge Maja der hun for avgårde. Det gikk over "stokk og stein" og var vanskelig å fote seg. Herfra husker jeg ikke rekkefølgen på gjenstandene, mens jeg går klarer jeg heller ikke huske hvor mange gjenstander vi har funnet, selv om jeg under belønningen prøver å huske og telle hvor mange vi nå har igjen før slutten. : )
Iallefall finner hun og markerer alle sammen. : ), som var: et par solbriller, en ledningsdings (øreproppledning tror jeg det var), en ketschupkork og et sjokoladepapir.

Ved en av gjenstandene ble hun forstyrret av et par hester som gikk rett oppe på grusveien. Hun stoppet da opp og stod leeeeenge og lyttet og kikket etter dem. Da de endelig var forsvunnet lenger vekk sittmarkerte hun. : ) Bra!!  Slutten fant hun også greit. Det var et bra spor syns jeg. Hadde ikke noen større sportap og hun begynner å bli mer stabil på markeringen av "ukjente" gjenstander også nå.

Nå måtte jeg jo vente til jeg kom hjem for å få se sporloggen som Tone sendte på mail, men jeg følte det gikk veldig bra og alle gjenstandene ble jo funnet. Her er sporloggen.

Sporlegger Tone: Blått, meg og Maja: gult

2 kommentarer:

IKS sa...

Spennende å lese om sportreningene deres Gro.
Jeg kan veldig lite om spor så veldig interessant å lese bloggen din :)

Synd jeg skal på stevne samme helg som det skal være sporkurs, kunne gjerne tenkt meg å være med.

Gjerne det blir et nytt til høsten jeg henger meg med på :)

Gro sa...

Ja spor er kjekt, både for eier og hund!!!
Synd du går glipp av kurset da. Ja ja, kan jo ikke få med deg alt ; )

Vi får se om det blir nytt til høsten, kan ikke love noe....desverre. Vi snakkes.