søndag 30. januar 2011

Første "ukjente" spor med "ukjente" gjenstander

Møtte Tone på Sviland i dag for litt sportrening og en liten tur. Jeg hadde lyst til å la Maja få prøve seg på et spor som andre hadde lagt ut og der gjenstandene ikke var mine. Til nå har hun kun gått mine spor med mine (etterhvert velkjente) gjenstander som har min lukt på. 
Tone ville ha sporoppsøk, et med et kort spor før slutten og et med et noe lenger spor med gjenstander i + slutt.

Vi gikk spora ut først og skulle ta dem etter å ha gått en liten tur. Tone tok med seg min GPS og la ut et spor til Maja der hun brukte sine gjenstander (6 stk tror jeg det var). Det ble også lagt opp til et oppsøk i starten. Sporet var på ca 250 m og ble lagt på den siden av veien der grustaket er. Nede i myra der. Det andre sporet til Maja skulle hun legge ut etter turen slik at Maja fikk gå det helt ferskt. Det skulle være inni "valpeskogen". 

Vi ruslet en tur oppe i den høye skogen og bortover slik at vi kom ned på marka ved veien og gikk så mot grustaket. Tone har vært syk en stund så det gikk i grunnen med sneglefart og mye pusting og pesing i enhver form for oppoverbakke, he he. Ikke godt å være slakk. 

Etter turen  la Tone ut sporet til meg inni valpeskogen. Det var vel ca 100 m og med fire gjenstander i. Disse var merket med bånd. Var spent på hva Maja ville gjøre med nye og "ukjente" gjenstander i sporet. Ville hun skjønne tegningen og markere (bruker sittmarkering) på disse? 
Hun tok kjapt opp sporet til Tone og durte ivei. Første gjenstand kom fort. Maja gikk rett over den i god fart.... Jeg måtte stoppe henne og holdt igjen en liten stund. Maja så ikke ut til å skjønne noe. Etterhvert kom hun litt tilbake og snuste rundt. Hun snuste også på gjenstanden, men markerte ikke på den. Da valgte jeg å løfte opp gjenstanden litt og legge den ned igjen. Da virket det som poletten datt ned på Maja og hun satte seg ned og markerte gjenstanden. Klikk  - belønning med makrell på boks!! : ) 

Skjønte jo at dette burde jeg jo gjort et par ganger før jeg startet på sporet. Dvs la henne markere på andre sine gjenstander. Ja ja, for sent nå, jeg fikk bare fortsette og se hvordan det gikk. Andre gjenstand markerte hun på med en gang. Flott!!! Den tredje likeså. : ) Fjerde gjenstand gikk hun litt utenom og stoppet ikke. Jeg valgte å holde igjen. Hun snuste seg da litt bakover, fant gjenstanden og markerte på den. Egentlig kunne jeg nok kanskje gått forbi denne og tatt den opp selv, for jeg er usikker på om hun egentlig fikk fert av den da hun passerte. Ellers var jo dette en veldig bra start syns jeg, til å være første gang. : )

Ved bilen ble det en liten pause, mens vi pratet litt med Ronny som var kommet for å trene feltsøk med Daisy. 
Jeg satte på GPS'en og gjorde klart for spor nr 2. Tone skulle være med å gå det for å gi tips/innspill og fotografere litt. 

Her skal vi til å starte

Her startet vi oppsøket på vei nedover stien.

 Det hang ei sløyfe der Tone hadde krysset stien og fortsatt videre ned mot myra. Maja durte rett forbi oppsøksløyfa og sporet....  Jeg stanset henne og gikk så på skrå tilbake nedover skråningen mot myra for å se om hun slo på sporet der. Det gjorde hun og valgte rett vei. 

Maja passerer oppsøksløyfa


Første gjenstand lå ganske rett etterpå. Maja stoppet litt opp og jeg holdt ørlite igjen her, da markerte hun gjenstanden.  Klikk - belønning...... 

Nam nam, makrell i tomat.

Gjenstand nr to går veldig bra, fin sittmarkering her. 

Maja venter på belønningen

Vi fortsetter "søk spor"

Neste gjenstand stoppet hun fint opp ved, men så blir hun plutselig oppmerksom på Ronny som er på vei nedover grusveien. Hun blir stående å se på ham en stund. Jeg bare venter og når han er borte opptar Maja sporingen og setter seg ved gjenstanden. Flott!!, ny belønning.  Tar henne litt tilbake etter belønningen for her sier Tone hun har laget en spiss vinkel i sporet. Bedre å la Maja få noen meter fremover før vinkelen kommer.  Maja fortsetter fremover... rett forbi vinkelen, men hun går bare et par meter før hun stopper, snur og finner vinkelen. 

Her er vi igang igjen

Det var en gjenstand til her ute på myra som hun markerte fint på.

Belønning pågår

I farta

Mens den femte durte hun rett over uten å registrere at den lå der. Det var et par solbriller. Lot Tone som gikk bak plukke opp disse, for nå raste bare Maja avgårde i stor fart over stien og nedover skråningen mot den andre myra. Ikke så lett å fote seg her samtidig som jeg skulle kikke etter sløyfer til flere gjenstander. Så traff vi på den sjette, den markerte hun greit ved.  

Ny gjenstand funnet

Ferden fortsetter

Tone prøvde så å kaste solbrillene litt fremover i sporet for å se om hun ville registrere dem nå. Det gjorde hun ikke, bare durte rett forbi. Nå bar det videre og rett på slutten som lå i kanten på myra.

Her er slutten funnet

Er godt fornøyd med sporet (må trene mer på rare gjenstander som eks solbriler tydeligvis, he he). 
Nå gjelder det å få trent mer på andre sine spor og gjenstander i fortsettelsen. Et godt tips fra Tone er å la sporlegger tråkke litt ekstra rundt der gjenstanden legges ned slik at det er lettere å bli obs på at her ligger det noe. Foreløpig skal alle gjenstander markeres med sløyfe slik at jeg kan følge med hva hun gjør når hun kommer til dem. Her kommer sporloggen for sporet. 

Tone glemte å skru av GPS'en etter å ha lagt ned slutten det er derfor sporet ser ut som det fortsetter etter at vi har funnet slutten. Jeg satte på GPS'en oppe på grusveien (markert med flagg) så vi har gått litt med den på før sporet starter. 

Sporlegger Tone: gult, Maja og meg: blått

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Syns jo det gikk kjempebra eg te å varra fyste gong. Glede meg te å lesa koss neste "fremmed spor" går. :-)

Aud Venke sa...

Så flink Maja var! Du jobbar godt med sporinga. Eg har litt å lære her. Men du.. vi andre har kome til 2011.... (sjekk dato på bileta)

Gro sa...

He he, å ja... me er visst ikkje i 2009 lenger nei. ; )

Tenk det har ingen sett før nå... vet faktisk ikkje koss eg kan fikse det på apparatet. Får sjekke ut litt tenker jeg. : )