lørdag 8. januar 2011

Behov for mer variasjon i treningen?

Til tross for dystre værmeldinger var vi 9 stk som møtte opp til årets første runderingstrening i Sjævelandskogen. Gikk faktisk greit å kopmme seg opp bakken og, sikkert på grunn av det lille snølaget som lå oppå isen. Det var god vind, men nedbør ble det heldigvis lite av. Og inni skogen merket vi nesten ikke noe til vinden heller. : -)

Siden vi var så mange delte vi gruppa i to og trente inni skogen på hver vår side av veien ned mot elva. På min gruppe var May Karin, Gry, Lise og Isabelle. Maja og meg var fjerde hund ut. På forrige trening brukte jeg kun myke løsbitt til Maja. Dette for å få henne til å ville melde igjen etter en periode der hun ikke ville apportere løsbitt i det hele tatt. Har trent en del selv på å bygge verdi for å holde fast igjen, utenom selve runderingstreningen. Så nå har hun tatt både skumgummibitt  og slangebitt i disse situasjonene. (ute på tur eller hjemme) Har riktignok ikke trent i juleferien, så vi har hatt en god pause.

Denne gang var planen å bruke mykt bitt på de to første slaga, for så å gå over på slangebitta etterpå. Var ganske spent på hvordan det ville gå. De to første slaga gikk fint. På det tredje ville hun først ikke ta slangebittet. På grunn av en misforståelse ble hun da tilbudt det myke ute hos figurant. Dette var ikke meningen. Planen var å vente henne ut litt hvis hun nølte med å ta det. Ja ja, det var bare å fortsette på fjerde slag. Der tok hun fint slangebittet uten å nøle noe. Veldig bra!!

Så fulgte vel en to tre ganske greie slag, fortsatt med slangebittet. Og der skulle jeg nok ha stoppet......... mens det fortsatt gikk bra. Nå begynte hun å bli treig og uvillig, med litt snusestopp osv.
På det jeg hadde tenkt skulle være det siste slaget, kom hun tilbake uten bitt. Jeg avbrøt, trakk litt frem og prøvde pånytt. Valgte også å bytte til det myke bittet for å få til en grei avsluttning. Gikk treigt men kom nå inn med bittet iallefall.

Etter pausen var vi flere som ville ha en runde til. Var selv veldig usikker på om jeg nå skulle ta ei økt med "rett i lek". Landet på å ikke gjøre det og heller ta ei superkort økt på tre slag der hun fikk starte og avslutte  med det myke bittet.
Det var ingen fart og glede over disse tre slaga. : (  Hun gjorde de to første greit nok, men på det siste kom hun igjen inn uten å ta bittet hos fig. Jeg trakk frem, kortet enda mer ned på avstand og sendte pånytt. Da tok hun iallefall bittet, men var treg.

Spørsmålet er jo hva gjør jeg nå videre i treningen? Bør/kan jeg variere mer på treningen, og av og til ha ei hel økt der hun får løpe rett i lek? Det virker som Maja er grundig lei å kun kjøre meldetrening. Kan jeg variere dette på samme dag?? I samme økt?? Eller bør hun ikke få gå rett i lek i det hele tatt, med fare for at hun blir enda mer treg på å melde når jeg ønsker at hun skal det??

Ikke så godt å vite hva som er lurt å gjøre. Har du noen erfaringer/gode råd/tanker rundt dette setter jeg pris på innspill!!!!

8 kommentarer:

Tone sa...

Det du bør gjøre, er å prøve!
Alle hunder er ulike og det som fungerer for en trenger ikke fungere for andre - og motsatt!
Isi kan gjøre alt det du sier (veksle på løsbitt, fastbitt, rett i lek, godbit før melding) i samme økta. Kanskje det fungerer for Maja også? Det vet ingen før du har prøvd!
Men jeg tror jeg ville ventet med å gjøre det til meldingen er mer stabil. Men det jeg tror du trygt kan gjøre er å gi henne noen skikkelig gøye økter med rett i lek. Du ser det jo, og sier det selv. Hun er treig, gidder ikke, er ikke gøy - nok, når du bare terper melding! Slik har mange hunder det, det kan jeg love deg :-)
Kjør på du og se, på sikt, om ikke det er det rette.
Hvis ikke, vel, da har du ivertfall prøvd og trenger ikke tenke mer på om du skulle ha gjort det!

Et annet apropo. Ser at de hundene som er litt vanskelige å belønne (dvs de som ikke er supergira på enten godbit eller lek), KAN være vanskeligere å trene melding med.
Så Maja er ikke noe "unntak" i så måte. Flere jeg kjenner sliter med det samme. Klart at når det kreves mer enn rett i lek, så får belønningen (hundens evne til å like belønning)enda mer å si for progresjon og utvikling.

Så det å jobbe med belønningen (å få den best mulig) er veldig viktig, spesielt ved meldetrening.

SUPER DUPER belønning og FLINKE figuranter er ekstra, ekstra viktig ved meldetrening!
Slakk heller litt av på belønningen på rett i lek øktene (kanskje...om mulig..?)

Tone sa...

Ja, og du: Tror fint du kan prøve å trene rett i lek og melding samme dagen. Start av og til med rett i lek og motsatt :-)

Elin & Spike sa...

Hei!
Jeg varierer mellom rett i lek, melding med løs- og fastbitt i en og samme økt. Da vet ikke hunden hva som skjer før den finner figgen og kan ikke forutsi om det er rett i lek eller melding på forhånd. Hvis det er slik at hunden er tregere i de øktene du kjører melding enn i de øktene du kjører rett i lek ville jeg absolutt variert mye.
Lykke til med treningen videre :o)
Mvh Elin

Gro sa...

Tusen takk for gode innspill begge to! : )
Tror jeg skal prøve å variere mer nå ja. Først prøve å variere på samme dag. En økt meldig og en "rett i lek".

Så kan jeg jo også forsøke å variere i samme økt og se hva som skjer..... : )

Blir spennende det.

Tone: Ja, Maja er jo ikke verdens letteste hund å belønne, det er sikkert. Får prøve å variere litt her og tenker jeg. Kanskje forsøke med noe lek igjen og se om hun responderer på det.

IKS sa...

Jeg tror nok forslagene som blir nevnt her kan være en løsning for Maja.

Trener med varierende belønning (hunden ikke vet om det er rett i lek eller den må utføre "enda en" oppgave før belønningen kommer) på Bella i agility en god del. Dette for å holde opp arbeidsiveren hennes.

Slet for eksempel lenge med slalomhinderet og måtte da gå et steg tilbake og vurdere hvordan jeg kunne bruke belønning og treningen på en måte som endre forventningene hennes og videre iveren etter å fullføre oppgaven. Litt vanskelig å forklare men håper det gav litt mening :)

Synes forresten du skal ha ros for at du er flink å legge opp treningen til Maja for å lykkes. Som jeg også nevnte på lørdag, at du er flink å ikke overtrene men leser Maja godt :)

Kristin og Hera sa...

Jeg blir gjerne med som "lekefigurant" om du vil teste ut lek på Maja. Jeg har måttet være apekatt mange ganger for å få Hera i gang. hehe

Gro sa...

Isabelle: Ja, håper det vil få den effekten mtp arbeidsiver hos Maja.... og ikke motsatt, at hun vil bli for lenge værende hos fig ....og ikke tar bittet. Det er bare å prøve å se. : )
Og takk for ros. : )

Kristin: Hadde vært artig å forsøkt litt med lek igjen. Maja leker bra med meg som regel. Men ble tidligere "for mye pressing/olling" på dette under runderingstreningen noe hun opplevde negativt. Assosiasjonen til figurantene ble da etterhvert negativ, og hele runderingen "gikk skeis". Blir viktig å teste ut igjen, men figurantene må være veldig obs på kroppsspråk og hvordan hun responderer. Hun er en ganske "myk" hund.

Flott hvis du har lyst å prøve neste gang. Det må gjøres utenom selve runderingen, bare for å teste litt. : )

Kristin og Hera sa...

Jeg vil veldig gjerne prøve :)

Vi så på Hera at hun ble mer gira på lek med figurantene når de satt seg ned. Så hun er også ganske var på kropsspråket.

Jeg kommer meg ikke på trening i morgen :/ Men håper å komme lørdag den 22 :)