lørdag 29. januar 2011

Spor på Dale

Siden vi kun var 2 stk som skulle trene spor i dag, avtalte vi å starte en time senere enn vanlig. Deilig å få litt ekstra søvn : ).

Ble litt skuffa over været da jeg stod opp i dag, regn og vind. Tok en kjapp tur innom på YR og ble straks i bedre humør. kl 10 skulle det skinne opp. Det er kjekkere å trene i godt vær, slik er det bare.....
Skulle møte Torhild på Dale kl 10.30 og da var det jammen blitt opphold og med et lett skydekke bare. Lovet godt dette.

Vi hadde jo nok av boltreplass i dag, så vi la ut to spor hver. Første jeg la ut ble på ca 500m med 5 gjenstander + slutt og det andre på ca 600m med 4 (eller var det 5?) gjenstander + slutt. Begge gikk på gress/skogbunn og innimellom også barnålsbunn. Rart at en ikke klarer å få til å telle gjenstandene men en går, he he. Merket gjenstandene med sløyfe, ellers ingen merking i dag.

Vi hadde oss lit kaffe/mat og drøs en stund før vi la ut på en liten tur, mens spora fikk ligge å godgjøre seg. Det var kommet noe mer folk/biler etterhvert, men vi satset på at de holdt seg på stiene. Ca kvart på to dro vi for å ta spora som da hadde ligget i godt og vel to timer. Håpet at hundene nå etter tur og litt løping ville gå noe roligere i sporet også.

Første sporet satte jeg henne rett på (etter å ha sjekket at hun fortsatt husket sittmarkering på gjenstand). Det gikk veldig bra syns jeg. Hun fulgte greit sporet og fant alle gjenstandene utenom en, og den plukket jeg opp (hun gikk litt på siden av den).

Andre sporet var på høyresiden av stien og her hadde jeg lagt opp til sporoppsøk. Dvs jeg gikk inn i rent terreng og traff på sporet med ca 90 gr for å se om hun ville velge rett vei. Det gjorde hun, etter å ha snust ca en meter på baksporet, snudde hun og gikk rett vei. : ) Så kom første gjenstand en ca 10 - 15 meter etterpå for å gi henne rimelig rask belønning for å velge rett vei.
Så durte vi videre. Vel durte og durte hun hadde faktisk en noe roligere sporing i dag (iallefall innimellom), sikkert pga turen i forkant. Vi kom oss ned i myra og plutselig kommer det en fuglehund løpende. Den kommer litt bakfra så Maja merker den ikke med en gang. Den var tydelig interessert i Maja og ville ikke gå vekk selv om jeg husjet litt lavt på den. Maja stanser opp når hun opdager hunden som er helt borte hos henne. Så kom folka dens (fire fem stk) med to fuglehunder til gående rett på skrå inn foran oss. De krysser galant sporet mitt på veien. Ja ja, egentlig greit når en ser folka, da vet en jo hvor kryssingen er så noenlunde. Maja stopper opp i det folka går foran oss, men fortsetter så sporingen. Hun slår faktisk over på deres spor da vi kommer opp dit, men jeg holder bare igjen til hun velger å komme tilbake og finner igjen sporet mitt.

Litt lenger fremme mista Maja sporet, eller rettere sagt jeg var helt sikker på at hun mistet det. Hun hadde en liten sirkling og fortsatte så i stor fart bortover et sted jeg var 100 % sikker på at jeg ikke hadde gått. Jeg ser henne forsvinne (har sluppet lina) og tenker at kanskje det er spor fra de folka hun er på...... derfor roper jeg på henne etter en liten stund. Ettter flere rop kommer hun endelig og da drar jeg frem GPS'en for å sjekke. Og tenk..... jeg tok feil..... går det an!! (noen som har hørt om slikt før, he he).
Ja ja, det var jo greit å få sjekket ut da at jeg klarter å rope henne inn, selv om hun faktisk var på rett spor.

Vi fortsatte og ikke lenge etter fant hun en ny gjenstand. Etter å ha gått et stykke videre mista Maja sporet. Hun sirkler og virrer og drar nedover mot marka som nå er på venstre siden. det blir litt frem og tilbake og rundt og rundt her (jeg står stort sett i ro). Da hun løper ned på marka for andre gang roper jeg henne til meg, litt redd for at hun har funnet andre sine spor. Til slutt fant hun det plutselig igjen. På slutten her går hun faktisk over en gjenstand uten å markere. Jeg ser at hun går rett over den og velger derfor å holde igjen til hun snur og markerer på gjenstanden. Slutten finner hun greit.  Så tydelig at maja var trøtt mot slutten her på sporet.  Da vi kom tilbake til bilene la hun seg også rett ned og så ut som hun holdt på å sovne etter en stund.

Her er sporloggene for spora i dag:

Spor 1: meg rødt/ meg og Maja gult
Spor 2: meg grønt/meg og Maja blått

En god og trøtt Maja

Det er en god stund siden vi har gått spor og tilsammen har hun jo gått over en km spor (med sportap og virring underveis). Det blir nok en fredelig kveld i kveld, ja. : )

Ingen kommentarer: