søndag 30. oktober 2011

Rundering på Skjæveland og nytt mørkespor på Sviland

RUNDERING
På tide med litt oppdatering igjen her. Forrige lørdag var vi på Skjæveland for å rundere. Det var Lise, Aud Venke, Gry, Marina, May Karin og meg som møtte opp til trening. Vi valgte å lage ei midtlinje på tvers i øvre skogen.
Maja skulle få gå "rett i lek" på alle slaga. Når det er slik åpen skog ser jeg at hun veldig lett skrår enten frem eller tilbake når jeg sender henne ut. Ellers synes jeg at kontrollen på midtlinja var bedre denne gangen. Hun kommer lettere "innom" meg enn hun har gjort før. Det er bra.
Snakket i ettertid litt med Tone om denne løpingen på skrå. Hun sier at det kan se ut som om retrieverene ofte har et søksmønster der de ikke løper helt beint, men derimot skrår eller "pendler" litt på utslagene. Ofte gjør de dette for å "bruke" vinden i søket. (og det at hunden skrår litt er ikke så farlig)
 Hun sa også at en ofte ser dette hos retrieverene når en begynner å legge figurantene litt foran der en sender ut for å legge inn fremdriftstrening. Det kan også være at en har gått litt for kjapt fra helt synlige figuranter og over til skjulte. En kan prøve å ha en mer gradvis overgang fra helt åpen fig til delvis skjult, evt kun en liten hånd som vifter el. Greit å få litt innspill på dette, får tenke litt på det.....
Ellers ser jeg at jeg (og kanskje flere av oss? ) bør begynne å legge inn blindslag fremover. Veeeldig gradvis, men dog.

Gry og Lise trente på melding  i andre økt


MANDAGSTRENING OG SPOR
Kom en del folk denne mandagen og, men en del skulle opp i skogen og rundere. Fikk hilst på de to gjenværende valpene til Punky også. Helt herlige altså!!
Vi som var igjen på området gjorde litt forskjellig. Noen la spor, andre trente brukslydighet/lydighet. Jeg la selv et spor oppe i skogen mot Aboreet. Ca 400m langt, litt på grus i starten, så over i barnålskogen. Hadde en del vinkler og la ut 4 gjenstander. Merket kun start og slutt.
Fortsatte på gå foran i line- øvelsen. Maja var i dag veldig høy, dvs hun begynner å ri på meg veldig lett under treningen. Måtte derfor gjøre det litt "enkelt" med relativt kort avstand til targetflaska. Da har hun også et greit tempo mot flaska. Så får jeg veldig gradvis øke avstanden, for ellers vil jeg lett få et problem med for høyt tempo, dvs hun drar i båndet. Tempo mot flaska ser ut til å bli den største utfordringen i denne øvelsen. Trente ellers på kommando på stå-øvelsen. Dette går mye bedre nå. Ser faktisk ut som hun begynner å skjønne kommandoen. Starter først med frivillige stå og kan nå gå med kroppen min i nesten riktig posisjon. : )

Så var det sporet da. Var blitt helt mørkt nå så det ble nok et mørkespor på oss. På med hodelykta og avgårde med oss. Det ble en vimsespor...... I starten gikk det veldig bra, men når vi kommer inn i skogen, vle det mye vimsing rund omkring. Når det er helt mørkt mister jeg helt retningssansen og aner ikke hvor jeg er. Kan da bare følge etter Maja der hun drar avgårde. Kom plutselig ned mot en grusplass, som jo var en av p-plassene til aboreet. Der måtte jeg stanse henne og ta henne med opp i skogen igjen. Mulig hun var på et fremmed spor da.....
Jeg måtte le for meg selv der jeg "for rundt i ring" inni skogen der. Iallefall følte jeg at vi gikk veldig rundt i ring. He he, vi fant iallefall tre av gjenstandene så vi har jo vært innom sporet innimellom. Slutten fant hun også. : )
Glemte å skru av GPS'en da vi var ferdige derfor går sporloggen videre etter slutten på bildet. Her er loggen:

Sporlegger meg: gul    Meg og maja: rød 

Ingen kommentarer: