søndag 18. mars 2012

Trening på blindslag

I går var det trening i Skjævelandskogen sammen med Marina og Kira, Aud Venke med Ekko, Marit og Jan Inge med Punky, Vicky og Tess (som de passer på for tiden).

Mens vi var flere som gikk og luftet og tråkket terrenget i dag, kom den store hvite Amerikanske bulldogen på grusveien sammen med en mann med hest. Gulp, hjertet slo litt ekstra da. Vi lot bare hundene være løse og gikk i motsatt retning. Hunden kom løpende inn til oss, men det gikk heldigvis helt fint. Vi hadde kun tisper her da og det er jeg glad for. Tenker at det nok er andre hanner denne hunden ikke er så glad i......

Planen i dag var å legge inn to blindslag og ellers kjøre rett i belønning. Slik var planen: F B FFF B FFF. Ville ha begge blindslagene på siden uten vind.
Mitt eget læringsmål var å la midtlinjegeneralen gjøre jobben med figurantene, og selv ha fokus på hunden. Jeg har litt lett for å "ta over" og blande meg inn, og dermed glemmer jeg helt ut å ha fokus på når Maja kommer tilbake fra blindslaget. ; )

Første blindslag gikk fint, hun løper fint ut, og forsvinner ut av synsvidde, jeg syntes det tok evigheter..... Hun har nok sannsynligvis løpt bakover også i løypa, for hun kom inn igjen til midtlinja bakfra. Da stanset jeg henne på midtlinja og sendte ut på neste slag på Jan Inge på vindsiden. Så var det tre funn etter hverandre før neste blindslag. Jeg stoppet henne en gang på midtlinja for å vanne litt. Hun begynner å miste litt av farten utover i løypa, men jeg er fornøyd med at hun tross alt løper ut jeg. ; )
Det andre blindslaget gikk også fint hun går langt nok ut, litt laber fart på vei inn igjen, kanskje jeg burde stoppet og belønnet selv på midtlinja etter slaget??  Jeg gav verbal ros/oppmuntring bare, og sendte henne videre.

Etter funnet hos Jan Inge har hun en passering som er alt for langt fra meg, hun "hører ikke" på mine forsøk på å få henne nærmere meg. Hun løper rett over og videre i funn hos Marit. Ja ja, farten og iveren var iallefall god da. ; )
Hadde fire slag med funn etter blindslaget så det ble et mer enn planlagt. Totalt hadde vi da 10 slag og det er jo flott det. Alt gikk stort sett etter planen og det ble da:  F B FFF B FFFF.

Ser at Maja trenger å trene veldig gradvis på flere blindslag. Må huske på dette med fremtrekk og. Tenke på vind og plassere fig litt foran der jeg sender, slik at hun trekker frem for å få funn. Hun har litt tendenser til å også løpe bakover og lete etter figurant når hun kommer ut. Det så vi jo på det ene blindslaget i dag.

Her får Maja belønning hos Marit 

Her er jeg fig for Punky, ikke lett å fotografere samtidig som en belønner he he. 

Her er vi ferdige med økta og hundene får luftet seg litt. 

Og se...... så flott været ble da vi var ferdige. 

Det ble bare med ei økt i dag pga at flere hadde ting å gjøre hjemme. Så jeg gikk en lang og god rusletur i finværet etterpå.


Gulp, mauren våkner til i tuene når sola kom frem. 

Deilig her nede ved elva 

Godt å få slukket tørsten og kjølt seg ned litt. 

2 kommentarer:

Marit sa...

Maja har blitt kjempeflink! Moro å følge henne:)

Lise sa...

ikke begeistret for den bulldogen