onsdag 18. juli 2012

Fortsettelse Tjørnferie

TORSDAG

Om ettermiddagen fikk vi besøk av Else som lå over til fredagen. Det ble en riktig koselig kveld med grilling og mye godt i glassene. ; ) Mange "kjekke" bilder og film ble tatt utover kvelden, men ikke alle egner seg for publisering her, he he.

Tente bål på terassen og nøt kvelden.

Sola som plutselig dukket opp rett før den skulle gå ned laget et nydelig lys over terrenget.

Rosa heilandskap

Det begynner å bli mørkt

Maja synes alltid det er deilig å ligge ute. Fikk på seg dekken og sovnet.

FREDAG

Ikke så verst vær i dag, lettskyet og uten regn. ; ) Formen var litt laber etter en sen kveld i går, så vi tok turen rundt Merstadvatnet. Det holdt for i dag. Litt bratt og ulendt noen steder, men vi kom oss da rundt.

Oppover og nedover haugene

Et flott lite vann baki her.

Nydelig natur

Isi svinser som vanlig forbi når jeg skal ta bilder, he he.

Annette og Frida nyter utsikten

Disse småfuglene er det mye av i lyngen rundt hytta. Lurer på hva slags fugl det er? Tror det kan være en Steinskvett etter å ha sjekket litt ut i fugleboka.

LØRDAG

Det ble den beste værdagen siden mandag. Tone og meg tok turen i "nytt" terreng. Kjørte bilen ned til første gården og gikk innover mot Oksaknuten (tror jeg den het). Der var sti til ca der vi ser vannet her slutter, så bar det oppover i terrenget.

Her stod det et gammelt "gjerde" som strakte seg over hele heia. Men vi fant ut at det var kommunegrensen mellom Bjerkreim og Egersund og ikke et vanlig gjerde.

Her bar det nedover igjen. Ned mot vannet nærmest.

Sola var fremme og Maja nøt å kjøle seg ned i vannkanten.

Et nydelig sted. Vi satt litt her før vi gikk videre.

Der var litt vind, så vi fant oss et sted litt oppimot fjellet for å raste og spise litt. Fin utsikt også over terrenget som besto av en flat dal med mange små vann.

Godt med en pust i bakken nå.

Nå snudde vi og tok runden rundt Oksaknuten på tilbakeveien. Flott landskap her også, selv om det var litt tungt å gå i. Litt huller og tidvis høy vegetasjon.

Utsikten foreviges

SØNDAG

Søndag var hjemreisedag så da ble det kun litt sporgåing på hundene før vi pakket og vasket ut hytta..

Her er det Frida som får prøve seg på godbitspor lagt av meg. Hun var kjempeflink. Ikke tvil om at nesen er på her ja.

Annette og Frida hadde lagt ut et spor til Maja og meg. Det var på ca 500m og ble vel ca to timer gammelt før vi gikk det. Rimelig ferskt og det viser på Maja for hun går da ofte med rimelig høy nese. Også fordi vegetasjonen er ganske høy. Hun har tydeligvis kontrollen. Fant alle gjenstandene og slutten uten problemer.

Sporloggen fra sporet (Annette blå, meg og Maja gul)