lørdag 25. august 2012

Korsbåndskade?? : (

Siden før sommerferien har Maja hatt problem innimellom med den ene bakfoten. I og med at røntgen ikke viste noe galt med skjelettet (artroseproblemer), mente veterinæren at det var en betennelse i kneet. (i bløtvevet/leddbånd/sener)

Hun gikk på smertestillende og betennelsesdempende (metacam) store deler av sommeren, fordi hun hadde et tilbakefall med halthet/stiv i kneledd etter første kuren. Merket ikke noe halting eller stivhet når hun gikk på kuren, men har jo også passet litt på i forhold til lengde på turer osv..

Etter ferien fikk hun løpetid og har dermed gått mye i bånd. Til tross for dette hadde hun plutselig en dag med halting igjen her for et par uker siden. Det varte kun en dag og var fin igjen dagen etter. I forrige uke var jeg på mandagstreningen og gikk da to korte spor på ca 200 meter hver.

Etter å ha gått dem stod jeg og drøste med Silje og Aud Venke. Maja hadde lagt seg ned. Da hun reiste seg haltet hun plutselig igjen. Skikkelig dumt dette her.      : (
Bestemte meg for ny tur til veterinær for å sjekke ut foten igjen. Fikk tid på Stavanger smådyrklinikk på torsdagen og Maja ble i tillegg til ny undersøkelse bedøvd og det ble tatt nytt røntgen av kneet.
Bildet så helt likt ut som forrige gang, altså ingen synlige tegn på eks forkalkninger og økt væskedannelse i leddet.
Forsto på veterinæren at det kan være vanskelig å diagnostisere korsbåndskader hvis ikke båndet er helt avrevet. Det er det iallefall ikke, mente hun, men hun viste tegn på smerte ved klemming bøying og hun kan kjenne at der er en hevelse.
Hun ville derfor konsultere med en kollega med god kompetanse på leddbåndskader dagen etterpå.

Hun ringte meg etterpå og sa at den andre veterinæren gjerne ville se på Maja, så da blir det ny tur på onsdag i neste uke. Hun ville også ha nye røntgenbilder av foten. Men hun snakket også om korsbåndskade og mulig nødvendig operasjon. : ( Jeg var litt betuttet på telefonen og vet ikke om jeg fikk med meg alt hun sa, så jeg får snakke nærmere med hun andre veterinæren på onsdag.
Det var snakk om en operasjon som kalles TPLO.

Slik beskrives operasjonen på nettet:
TPLO-teknikken går ut på å endre biomekanikken i kneet slik at korsbåndet blir overflødig, og dermed trenger man heller ikke å sette inn et kunstig korsbånd. Operasjonen er omfattende og avansert, og innebærer bl.a. at toppen av leggbeinet sages over og flyttes et bestemt antall milimeter, før det skrus sammen igjen med stålplate og stålskruer. Dette krever at det tas spesielle røntgenbilder av kneet i forkant og etterkant av operasjonen. De første to ukene etter operasjonen holdes hunden i ro. Deretter starter gradvis opptrening med hjemmeøvelser og eventuelt aktiv rehabilitering ved klinikkens rehab-avdeling. Etter ca 4 måneder skal beinet tåle normal belastning.
TPLO egner seg i prinsippet til alle hunder, men er spesielt aktuelt for alle aktive hunder (trekkhunder, jakthunder, brukshunder), store / tunge hunderaser og alle overvektige hunder.  Utgangspunktet er at hunden skal bli haltfri, og vi har flere pasienter som etter operasjonen fungerer utmerket selv under hard fysisk belastning (jakthunder, trekkhunder). TPLO er en svært  ressurskrevende operasjon, mye spesialutstyr benyttes og to kirurger deltar under operasjonen. Kostnadene ved en TPLO-operasjon er derfor høyere enn ved den tradisjonelle metoden.



Jeg fikk beskjed om at det i tilfelle var helt nødvendig med fysioterapi og opptrening i etterkant av en slik operasjon. De anbefalte denne typen operasjon på såpass store hunder. 
Har også lest at operasjonen er dyr ca 25.000 kr. Så kommer jo fysioterapi i tillegg. Er usikker på om forsikringen dekker fysioterapi? 

Ellers synes jeg det høres noe skummelt ut og er en omfattende operasjon..... Andre jeg har snakket med har utført en mer tradisjonell type operasjon på korsbåndskader. Og dette var hunder av rasen boxer og golden. Begge disse har brukt TU dyreklinikk. 


Slik beskrives den tradisjonelle metoden på nettet: 

Den tradisjonelle metoden går ut på å stabilisere kneet ved å sette inn en nylontråd utenfor leddkapselen (en form for kunstig korsbånd). Kroppen danner etter hvert arrvev rundt kneleddet som gjør kneet stivt, men også stabilt. Etter en opptreningsperiode på fire måneder vil kneet tåle tilnærmet normal belasting, og hunden skal være bortimot haltfri. Den tradisjonelle metoden egner seg spesielt godt til hunder under 15 kg. Den tradisjonelle metoden egner seg mindre bra til overvektige hunder og til aktive hunder (trekkhunder, jakthunder, brukshunder etc.) over 15 kg. De nevnte typer hunder risikerer at også det kunstige korsbåndet ryker. Dermed blir kneet ustabilt igjen, hunden halt og ny operasjon er påkrevd.


Jeg kjenner jeg er svært usikker på hva jeg skal gjøre..... Dette er skikkelig kjipt. Har ikke lyst til å utsette Maja for en operasjon i det hele tatt egentlig, men noe er det jo med den foten og må jeg så må jeg for å unngå at skaden blir verre og evt at korsbåndet ryker helt. (hvis det er korsbåndet som er skadet da....)

Håper veterinæren jeg skal til på onsdag kan si med større sikkerhet at det er en skade på korsbåndet, føler alt er litt uklart enda.........

Er det noen som har erfaringer med korsbåndskader og ulike typer operasjoner???




3 kommentarer:

IKS sa...

Om du føler deg usikker ville jeg tatt en tur til en annen dyrlege som har god peiling på korsbåndsskader. Mulig du betaler for å få det samme svaret nok en gang men kanskje det er litt beroligende da...

Håper alt ordner seg til slutt for Maja <3

Gro sa...

Ja, har i første omgang tenkt å ringe til Hinna dyreklinikk i tillegg til kanskje Tu. Men så vil jeg sikkert også få vite mer når jeg skal til Stavanger smådyrklinikk på onsdag og hun som hadde mest kompetanse der har fått sett på henne.
Får vurdere da om jeg tar Maja med til en annen veterinær for en "second opinion". Selv om det sikkert alltid vil være ulike meninger blant ulike veterinærkontor..... noe som også kan forvirre og gjøre meg mer usikker.

Nei, dette er ikke kjekt. : (

Lise sa...

Nei dette var ikke kjekt Gro. Ingen erfaring med korsbåndskader, så jeg får bare ønske deg lykke til på onsdag.