lørdag 29. september 2012

Heftige regnbyger på Dale

I dag var det sportrening på Dale og seks stk ville spore. Aud Venke/Ekko, Gry/Silja, Lise/Scott, Katrine/Max, Torhild/Mattis og meg/Maja. Kjekt at vi ble så mange. Torhild har ikke vært med oss før. Hun trener blodspor og er jo en gammel traver i retrieverklubben. Koselig med "nye fjes".

Vi brukte litt tid på å fordele terreng og finne ut hvem som skulle gå spor for hvem. Ikke alltid så lett å forklare hvor folk skal gå når en tar i bruk terreng folk ikke har gått i før. ; )
Kom oss omsider avgårde og jeg la et spor for Gry på høyresiden av stien ned mot bukta. Itillegg la jeg et kort spor til Maja med fokus på vinkler, der jeg markerer disse og legger gjenstand rett etter vinkelen.
Var faktisk opphold da vi la ut spora, men på vei tilbake kom der ei styrtbyge.

Vi ble enige om å slå opp teltet som jeg heldigvis hadde husket å legge i bilen. Ikke like lett å slå opp telt i de råsene med vind som kom, men etter å ha byttet sted fikk vi plugga det fast så noenlunde.

Koselig og godt og tørt å sitte inni her når det plasker ute.

Aud Venke styrer med en av dippeduttene sine.

Der var Gry også kommet i hus etter å ha tatt et feltsøk som var lagt ut tidligere. 

Etter kaffekos og mat og et par tre gode styrtbyger var det på tide å trekke utendørs igjen for å gå spora.
Gry hadde lagt et spor til meg oppover langs marka paralellt med stien mot Dalevatn. Men først gikk jeg sammen med Gry på sporet hennes som jeg hadde lagt. Gikk fint med Silja. Hun var litt av sporet da vi kom til terrengskifte (fra skogs/gressbunn til kun barnåler), men terrengskifte er jo ofte en utfordring som kan trenes på. He he, Silja har god fart og Gry må virkelig streve for å fote seg og holde igjen dyret enkelte steder. Ikke så lett når du skal forsøke å lese hunden samtidig som en skal se hvor en setter beina i hullete og ulendt terreng. Guulp litt nifst å gå bak og se på...... trodde hun hadde fått seg en skikkelig trøkk da hun plutselig ble liggende der med ene foten langt nedi et hull og Silja som dro henne fremover. Men det gikk bra, heldigvis ; ).

Så var det min tur å spore. Her gjør vi oss klare før sporstart. Gry ble med og det var jo flott. Kjekt å ha med sporlegger innimellom og så fikk jeg jo også litt bilder av oss da underveis.

Her skal vi snart starte

Der var vi avgårde

Uppps vent litt, glemte ta på GPS'en

Sporet gikk litt ut og inn av skogkanten langs marka, og her er det rimelig tett med småtrær innimellom. 

Maja sittmarkerer på første gjenstand og jeg er på vei mot henne for å belønne. (Gry la ut fem stk) 

Mmmmm, makrell i tomat.

Andre gjenstand funnet, mmmm leverpostei. 

Her er vi på vei mot slutten. Ble litt rot her og jeg måtte ta henne tilbake til et sted jeg visste sporet var et par ganger før hun tok rett vei. (jeg hadde sett sluttsløyfa mens vi rotet rundt litt lenger til høyre, men ville ikke at hun skulle få fert av slutten før hun hadde funnet igjen sporet.)

 Ikke så verst spor dette. Vi fant alle fem gjenstandene. Hadde et par steder til hun mistet sporet, men etter litt sirkling og ved å gå litt tilbake fant hun sporet igjen. Ikke alltid like lett å lese Maja, da hun kan ha nesa godt nedi og god fart også når hun leter etter sporet. Men som regel kan jeg se det etter en stund for hun kan eks stopp, litt opp, nesa kommer opp eller at hun begynner å sirkle (gå rundt og tilbake).  I dag var det jo greit for jeg kunne jo spør Gry og dermed kunne jeg studere henne ekstra godt når jeg visste at hun hadde sportap. Ganske lurt egentlig. Så takk Gry for at du ble med. ; )

Her er loggen (meg og Maja rød, Gry blå)


3 kommentarer:

Lise sa...

Takk for i dag og lurt å ha med sporlegger ja.

Gro sa...

I like måde Lise. Og ja av og til er det veldig greit å ha sporlegger med. ; )

Anonym sa...

Hehe... må visst finne ein måte å senke farten til dyret på så det blir litt mindre risikosport å gå spor..
Kjekt å sjå intensiteten til Maja, og sittmarkeringane på gjenstandane:)

Gry