lørdag 8. november 2008

Belønningsplassering

Så var det torsdagstrening igjen. Vi var seks stk i dag, og jeg trente sammen med Aud Venke. Momentene jeg ville trene på var innkalling, klosse, musematte, rygging og apport. Hadde håndteringstrening først , som vanlig.

  • Innkalling
Startet med innkalling. Ville prøve å stå i ro helt til hun kom inn til meg i dag. Hun kom greit avgårde og i god fart etter fløytesignalet. Bremset noe opp rett før hun kom frem.
På andre forsøk valgte jeg å stå i ro til hun var kommet nesten frem (og fortsatt hadde god fart), så sprang jeg avgårde fra henne. Dette førte til en bra fart helt inn. Tredje forsøk sto jeg igjen helt i ro. Bra fart denne gangen og. Kan nok veksle litt på dette, av og til stå helt i ro og av og til springe vekk mens hun er på vei inn.

  • Klossen
Veldig bra jobbing på klossen i dag. Var noe roligere dvs ikke så giret at hun begynte med lyd/bjeff så fort. hun er kjapp til å bevege seg mot meg med en gang hun er oppå klossen og går også inntil meg mye lettere enn før. Holdt ikke på for lenge og passet på å roe ned/"pause litt" underveis.

  • Musematte
La så ut musematta. Hun må først "tenke litt" før hun skjønner og går ut og tramper på matta. Hadde flere repetisjoner. Et par ganger stoppet hun opp og begynte å tilby andre ting, bl.a. rygging og dekk. Jeg ventet henne ut og hun fant til slutt ut hva det var jeg ville.

Kan kanskje vise henne at det ikke var det jeg ønsket med å snu meg litt bort, ta et steg til siden eller feilmelde henne når hun starter å tilby andre atferder?
Må prøve å strekke avstanden til musematte også etterhvert.

  • Rygging
Maja rygger kjempebra nå. Fikk tips av Aud Venke om å belønne henne på venstresiden + å vente to tre sekunder før hun får godbit etter klikket. Dette fordi Maja blir for fiksert på min hånd og hun strekker hodet mot høyre (der belønningen har kommet fra). Det gjør at hun lett vil dra kroppen med og dermed rumpa ut. Og det vil jeg jo ikke.
Ok, bytte av hender for godbit, klikker og bånd måtte til. Ehhh.... ikke lett nei. Det var de der ingrodde vanene da....... Må øve mye på dette for å få det til å gli. Det hjalp iallefall med en gang på Majas kroppsplassering. Ergo - valg av riktig belønningsplassering er viktig.
Må fortsatt prøve å bli flinkere til å vente to tre sekund før belønning gis etter klikket. Det var veldig greit å få disse tilbakemeldingene. Vi gror alt for fort inn i vante mønstere, og ser ikke selv hva vi gjør galt. Så to må man være når man trener. ; )

  • Apport
Hjemme har jeg i det siste trent på at Maja skal komme i utgangsstilling og avlevere gjenstandene hun apporterer. Ville derfor i dag prøve å generalisere dette til treningsplassen ute. Startet først med et par ganger der hun fikk ta gjenstanden på vei inn i utgangsstilling. Så la jeg den et stykke vekk og kommanderte "søk apport". Bruker også håndtegn her. Vet at dette er en dobbeltkommando, men har ikke tenkt å konkurrere med Maja så derfor synes jeg ikke at det gjør noe.
Hun går ut, henter og kommer mot meg. Noen av gangene går hun fint inn i utgangsstilling, andre ganger stoppet hun foran meg eller for langt bak meg. Når hun stopper foran meg prøver jeg først å vente henne ut, men til slutt gir jeg henne litt hjelp (fyyy meg) med pekefingen. Når hun stoppet bak meg tok jeg til slutt et skritt frem (fyyy meg igjen). Det er altså så vanskelig å la være........... Må huske på at dette bare skal være en liten hjelp i starten på innlæringen/generaliseringen og at denne skal bort så fort som mulig.

Avsluttet kvelden med en liten luftetur som vanlig.




2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Hm. Du fekk meg til å gruble litt. Skal vi feilmelde eller vente ut? Maja greidde jo å finne ut ka ho skulle etter å ha grubla litt. Ka med å feilmelde når hunden gjer øvinga, men feil (dvs set seg skeivt når den kan rett) og vente ut når hunden driv på med ulike forsøk? Dette tar vi med på kurset til helga, eller ka?

Gro sa...

Ja me får gjøre det. Klarer ikke tenke helt klart nå på hva som blir rett å gjøre??
Men eg tror du er inne på noe ja.