lørdag 1. november 2008

Overvær, rundering og spor

Nok en dag med deilig treningsvær. Brukstreningen var i dag på Bore. Der var kaldt og småglatt da jeg skulle kjøre i morges. Har jo fortsatt sommerdekk på (gulp), men kjørte forsiktig og veien var heldigvis tørr og fin. Vi var fire stk som skulle trene. Kari M., Marina, Silje og meg.
Vi hadde to økter hver på alle hundene. Knallkjekt å være ute og trene i slikt et nydelig vær.

Selv ville jeg ha overvær i første økt. Der var jo ikke så mye vind å skryte av i dag, men en trekk er det jo alltid her ute. La ut tre figuranter til Maja utstyrt med tørket kyllingkjøtt. Vinden kom liksom litt bakfra, så det var ikke så lett å få lagt ut figurantene skikkelig. Måtte flytte litt på en av dem underveis. Maja gikk først forbi Kari som lå først. Jeg hadde her vinden helt feil, så det var ikke så rart. Måtte gått mye mer på tvers hvis hun skulle fått ferten av henne. Maja fant istedenfor figurant nr to (Marina). Egentlig var det litt rart hun fant henne for en skulle tro at jeg måtte gått mye lenger frem og på tvers for å få henne også, men noe må hun jo ha kjent for hun sprang avgårde rett mot der hun lå.
Mens jeg står der med Marina så jeg at jeg måtte flytte på Silje som var fig. nr tre. Det gikk ikke an å gå slik jeg hadde tenkt på grunn av at vinden ikke var slik jeg hadde trodd. Ba Silje flytte seg når etter at jeg hadde fått funn av fig nr en (Kari). Måtte krysse litt tilbake for å "få" henne. Greit funn ble det og så trakk jeg litt vekk med Maja, for at Silje skulle få sjanse til å flytte seg. Gikk så videre rundt og bak der hun lå, og da fikk Maja kjapt fert av henne. Hun tok avgårde å fikk funn av Silje.
Ikke så lett å gjemme figuranter i de småhaugene som som er på den siden av "løypa".

Maja er ferdig med overværsøkta

Hadde en god pause og jeg fikk også lagt ut et spor til Maja som jeg ville ta til slutt i dag.

Se så flott vi har det

I andre økt ville jeg ha rundering med vanlige enkeltslag. Bestemte meg for å prøve med minst mulig påvirkning i dag. Ser at hun er blitt for avhengig av dette, men nå har vi jobbet litt med overvær og det håper jeg vil hjelpe.

1. slag - Sendte uten direkte påvirkning, men Maja hadde fått se på at figurantene gikk ut. Det gikk bra og hun fant Marina.

2. slag - Var på vindsiden så her fikk hun ikke annen påvirkning enn vinden. Sprang fint ut her også.

3. slag - Nå fikk jeg en oppdukk av Marina. Ventet litt og snudde maja rundt en gang og så sendte jeg. Hun gikk fint ut her også. Ikke kjempefart, men ok.

4. slag - Var på vindsiden igjen. Hun gikk greit ut, men det varte og rakk..... og vi fikk ikke beskjed om funn. Hvor var Maja?? Måtte spør fig på radioen om Maja var der og det var hun ikke. Plutselig ser vi henne langt bak i løypa. Måtte kalle henne inn og sende på nytt. Det viste seg at jeg hadde sendt ut Maja litt for langt bak (til venstre for) fig og dermed fikk ikke maja fert av fig når hun kom ut. Hun trakk da bakover i løypa. Sendte litt lenger fremme denne gang for å være sikker på at Maja skulle få fert av Silje. Det fikk hun og fikk funn av Silje. Ja ja, da her jo Maja egentlig hatt sitt første blindslag, he he.

5. slag - Nå sendte jeg også ut uten påvirkning. Det gjør noe med farten hennes. Hun lunter liksom i trav utover, men slår ofte over i galopp mot slutten av slaget, ser jeg. Iallefall velger jeg nå å heller ha noe lav fart utover og sende uten påvirkning, enn å få opp farten med lyd/syn påvirkninger. Iallefall så lenge hun går ut og ikke stopper opp.

6. slag - (og siste) Var også i luntefart ut, men blir mer ivrig og øker farten når hun kommer ut og får fert av fig. Flott funn av Silje.

Maja koser seg hos fig Silje

Veldig godt fornøyd med denne økta. Kjekt å se at hun går ut uten å stoppe, selv uten påvirkning. (annet enn vinden da) Jeg har nok vært litt for redd for å få stopp og dermed kjørt for ofte på med påvirkning (lyd/syn). Får heller bære over med at farten ikke er bånn gass. Slik er det jo ofte med Maja i de fleste sammenhenger...... hun er nok en litt mer "bedagelig anlagt hund" enn de fleste andre.
Farten kan jeg jo prøve å få opp ved hjelp av f.eks. bruk av "en hare" innimellom. Og det at hun får påvirkning der jeg ikke sender med en gang, men venter, tar en runde før hun blir sendt ut. Ellers er det jo forsterkningen/belønningen hos figurant en må se på om kan forbedres.

Det gikk veldig bra med de andre hundene også i dag. De kjører stort sett flying, men med litt mer fokus på kontakt/kontroll på midtlinja. Dette funker greit og det blir ikke bare "villmannsløping" frem og tilbake melom figurantene. Flinke hunder og førere alle sammen! : )

Pia får en gobit på midtlinja før hun løper ut på neste figurant

Marina med Kira (og Silje)

Kari med Figlia gjør seg klar

Nå ville alle lufte hundene litt før hjemtur. Vi delte oss litt opp, slik at det ikke skulle bli for mye "stress" og evt påfølgende konflikt mellom noen av hundene.
Marina og Kari gikk sammen. Silje og meg ville prøve å slippe Maja og Pia løse sammen for første gang. Hadde dem litt i bånd først, men så slapp vi dem og det gikk strålende. Maja er så rolig at det ikke ble noe problem for Pia. Vi gikk en god tur bortover stranda. Kjempekjekt for både to og firbente.
Pia og Maja på vei mot stranda

Litt artig bilde, ser ut som en mini Pia står på ryggen til Maja

Da vi var tilbake lot jeg Maja slappe av 10 min før jeg startet på sporet. Det var ca 200m langt og på gressbunn. Hadde lagt tre godbitdepoer underveis. Dette ble et veldig bra spor. Hun gikk veldig nær sporkjernen til tross for noe sidevind (vinden hadde nå selvfølgelig snudd noe). Kappet en vinkel med en meter eller så, men hun hadde nok fått fert av godbitdepoet som lå bare noen meter etter vinkelen. (de bør kanskje legges enda noen meter frem en annan gang hvis der ikke er medvind) Ikke noe problem å finne slutten.
Nå var Maja god og trett, og det var i grunnen jeg også. Godt fornøyd med dagen!!

Noen flere bilder fra dagen her.

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Så kjekk dag! Eg blir heilt misunneleg. Men snart er vi klar vi òg. Liker utviklingen til Maja. Du jobbar godt med henne! Tøft bilete av Pia og Maja!

Anonym sa...

Eg misunne framgangen din. Og du kan takka deg sjøl for den. Du jobbe kjempebra med Maja.