fredag 31. oktober 2008

Nydelig dag på Sviland

I dag var vi flere som møttes til trening på retrieverklubben sitt område på Sviland. Og for et vær, det var sol, stille, kaldt - et deilig høstvær med andre ord. Så herlig å få brukt en hel fredag ute i godt selskap, både for to og firbente.

Ekko apporterer

Først må det trenes litt kontakt (Torhild og Era)

Gjenstander blir lagt ut, Scotty er klar (Anne Lise er iallefall klar)

Vi hadde først to økter hver med feltsøk/apport trening. Etter pausen brukte vi hinderløypa til litt agilitytrening. Alle hadde også lagt spor til hundene som vi tok helt til slutt. Jeg hadde hentet med meg Isi også i dag, for Tone skulle ut og reise og hadde ikke tid til tur. Begge hundene fikk springe litt løse før vi startet treningen.Isi ble veldig interessert i noe fert fra andre siden av gjerdet. Sprang frem og tilbake og prøvde å finne en vei ut. Der lå det jo flere godbitspor, så hun måtte passes litt på slik at hun ikke tok seg en tur "på spor" på egenhånd.

Med Maja ville jeg trene på å plukke opp ulike gjenstander her på marka. Ny treningsplass for Maja dette, så jeg ville ikke gjøre det for vanskelig for henne. Hun jobbet bra og plukket og plukket det jeg la ned. Fikk raskt klikk og belønning for plukkingen. På noen av gjenstandene, spesielt løsbittet, setter hun seg ned foran meg og holder fast til klikket kommer. Med de andre stod hun bare foran meg.
Prøvde også å sette Maja i "bli" og gikk ca 10 m ut med løsbittet og la det ned. Gikk tilbake til henne og sendte henne ut med et "søk apport". Dette er det lenge siden jeg har prøvd med Maja, fordi jeg har hatt fokus på hold fast og plukk opp den siste tiden. Det er ikke full fart ut, - hun har et rolig tempo (som vanlig...), men hun går ut henter bittet og kommer tilbake til meg med det. Foreløpig belønner jeg henne foran meg eller på vei inn til meg. Krever ikke utgangsstilling her enda.

Andre økt gjorde jeg det samme. Både plukk opp av enkeltgjenstander og at jeg la ut flere og gikk sammen med henne ut og hun plukker opp en etter en. Også nå hadde jeg et par enkle "søk apport" øvelser der jeg går ut med løsbittet. Gikk fint denne gangen og. Siste gangen la jeg det bak et tre slik at det ikke var synlig og sendte ut. Hun mestret den oppgaven også. Flott det. Det er iallefall en begynnelse til feltsøk øvelsen...... Godt fornøyd med begge disse to øktene.

Prøvde meg også på et feltsøk med Isi. Hun så noe forvirret ut med en gang og syns nok at det var rart med en ny hundefører som sikkert ikke gjorde alt slik hun er vant med. Det som var litt rart var at Isi raskt søkte seg bort fra selve feltet der gjenstandene lå. Hun sprang ut i det høye gresset. Feltet var på kortklippet mark og Isi er kanskje ikke vant med det. Hun pleier jo å søke felt ute i terreng/utmark tenker jeg. Hun holdt på en god stund og søkte og fant til slutt tre gjenstander.

I pausen koste vi oss skikkelig må jeg si. Kaffe og "nybakte" skoleboller og berlinerboller a la' Aud Venke. Nammm det smakte godt!!!!


Etter pausen var det hinderløypa vi trente på. Maja var først litt usikker på "balansebommen" - den var litt glatt på den ene siden. Gikk bedre etterhvert. Maja går galant opp på "bordet", men i steden for bare å sitte der, begynner hun raskt å tilby posisjonsskifter oppå. Dette er jo fordi jeg har gjort dette mye når vi er ute på tur og treffer på border. Hinderne går hungår hun første gangen utenom etter å ha hoppet det første. Må ha henne på andre siden og gå nær hinderet slik at hun hopper. Får litt mer flyt etterhvert, men har tydelig forventning om å bli belønnet etter hvert hopp, for det er jo det vi har gjort før. Farten til Maja er jo ikke den helt store, he he. Men men, artig var det likevel.

Pia i farta

På vei over "bommen"

Ekko i fint driv på "bommen"

Torhild (stand-in eller stuntmann) prøver å holde styr på Scotty

Nå var det tid for sporene. De hadde ligget i ca. tre timer.
1. spor lå i skog/gressbunn og var på ca 100 m.
2. spor lå på barnålsbunn og var på ca 100 m det og tror jeg. Det krysset også grusveien.

1. spor - Maja gikk forholdsvis rolig, tok seg tid til å spise de godbitdepoene jeg hadde lagt ut. Hun går av et par ganger, men er rask til å søke seg tilbake når hun blir holdt igjen. Gikk vinklene perfekt, bortsett fra en som hun kuttet med en meter. Et bra spor. Slutten lå rett etter en vinkel som gikk inn i barnålsskogen.

2. spor - Fin start, trekker bittelitt mot høyre her (muligens en trekk), men det gikk alikevel veldig bra. Finner og spiser alle godbitdepoene underveis og gikk over grusveien nøyaktig der jeg hadde gått. Søkte først litt rett frem inn i skogen på andre siden av veien, men kom raskt videre igjen da jeg holdt henne igjen her. Fant vinkelen der jeg hadde gått inn i skogen igjen, og gikk rett på slutten som lå ca 10 m inn i skogen. Fornøyd med dette sporet også. Ser fremgang litt etter litt.

Nå var tida løpt helt ifra meg og fikk bare tid til en halvtimes tur med hundene oppe i skogen før jeg måtte kjøre og levere Isi på Forus. Hun skulle videre til mine foreldre på Hestnes.


Ville egentlig lagt ut noen filmklipp, men det fikk jeg ikke helt til. Men her er iallefall noen flere bilder.

Ingen kommentarer: