fredag 31. oktober 2008

Mørket kom så alt for fort

Onsdag denne uka ville jeg ha et par spor med Maja. Kjørte til "Trollskogen" på Ulsnes. Var der litt over kl. 16.00. La ut to spor i området helt oppe med flaggstanga. Ett på ca 100 m og et på 150 m. Hadde tenkt å legge ut tre, men området er ikke så stort og er mye brukt av både hundefolk og andre folk, så jeg fikk ikke plass til mer enn to. Prøvde også å legge spora i mest mulig medvind. Hang opp godt med sløyfer, gjemte sluttboksene litt under gress og håpet at ingen ville finne dem. Gikk så en tur i området mens spora fikk litt liggetid. Mot slutten av turen så jeg med gru at mørket allerede kom sigende. Satte opp tempoet, for det var jo meningen å gå spora mens det fortsatt var lyst. Uff, da jeg startet nærmet klokka seg halv seks og og det var allerede blitt ganske så mørkt. Det er neimen ikke lett å trene nøyaktighet i sporet når jeg ikke kan se sløyfene...... : (

Ja ja, vi fikk jo bare prøve. Det ble ikke så lett nei. Så fort at her måtte jeg bare la henne styre løpet selv i dag, jeg hadde ikke sjanse til å se alle sløyfene. Fikk noen glimt av dem underveis for Maja gikk faktisk ganske så rolig og konsentrert. Etter det jeg kunne se..... he he, gikk hun et greit spor.

Vi gikk videre til der det andre sporet startet. Nå var det enda mørkere og noe av dette sporet gikk inni skog. Og dumme meg, jeg hadde i tillegg brukt blå sløyfer.......
Her også gikk Maja relativt rolig og fint. Jeg måtte bare la henne gå og satse på at hun fant frem. Plutselig trodde jeg vi var på villspor..... det var da ikke her jeg gikk eller??....., men der dukket det opp en sløyfe og joda vi var på rett spor. Lot Maja gå noe lenger foran meg enn jeg har gjort i det siste, og hadde lyset rett på henne og bare fulgte på. Kunne da registrere når hun stanset opp litt og var på feil vei. Det virker som hun stanser tidligere nå enn før etter sportap og søker konsentrert tilbake igjen. Veldig kjekt å se dette egentlig. Hun gikk rett på slutten og fikk velfortjent belønning.

Er vel rimelig fornøyd med spora, til tross for at det ikke ble som planlagt. Må nok heretter passe på å kun gå spor i dagslys, nå som jeg trener på nøyaktighet i sporet. Vil fortsette en stund til på denne måten med spora. Iallefall en 10 - 20 spor til.

Ingen kommentarer: