lørdag 11. oktober 2008

Flott treningsdag på Sviland

I dag var vi 6 stk som kom for å trene bruks. Silje/Pia, Aud Venke/Ekko, Kari/Figlia/Deah, Gro Anita/Zita, Marina/Kira og meg og Maja.

Gro Anita, Marina, Aud Venke

Kira i runderingsløypa

Været var faktisk bra, overskyet, men opphold og små solglimt innimellom. Noe varierende vind.
Jeg ville rundere igjen i dag og vi var siste hund ut. Første økt ble det seks slag. Kjørte med kattemat som belønning denne gangen og. Tydelig at det er noe hun liker, for i dag var det flere ganger hun nesten ikke ville forlate figuranten - og det er jo kjempebra. To av slaga var kun med vinddraget som påvirkning. De andre varierte jeg mellom lyd og syn (dukk opp). På et av slaga, tror det var det siste, stoppet hun opp og jeg måtte kalle henne inn før ny påvirkning ble gitt.
Ser at hun er ivrigere når hun får påvirkning, men faren er stor for at hun blir for hjelpeavhengig med så mye påvirkninger. Nå får jeg etterhvert prøve å vente litt/ta en runde etter påvirkningen, før jeg sender henne ut. (litt "skummelt" det der synes jeg, for jeg er jo redd hun ikke skal springe ut hvis jeg ikke sender med en gang)

Vi hadde en pause etter at alle hundene hadde hatt en runde hver i løypa. Kaffe, mat og litt sjokolade smakte godt.....
Aud Venke, Silje og jeg la også ut hvert sitt spor, før vi startet på andre økt.

Kari, Silje, Gro Anita, Aud Venke(bakfra) under pausen
Jeg ville denne gangen forsøke med en annen midtlinje. Er jo greit å variere litt. Fulgte, så godt vi kunne, en "sti" som gikk litt mer på høyre side i skogen. Hadde noe kortere avstand til figurantene denne gangen. Synes selv det var litt vanskeligere med en noe "utydelig midtlinje". Hadde fem slag denne økta. Også denne gangen hadde jeg to av slagene på vindsiden, uten annen påvirkning enn vinden. Andre slaget stoppet hun opp. (lurer litt på om hun egentlig ikke så den synspåvirkningen) Hun sprang istedenfor over på andre siden mot Aud Venke som holdt på å trekke frem i løypa. Hun fikk ikke belønning der, og jeg kallte henne tilbake til meg. (hun satt jo en stund og stirret bedende på Aud Venke før hun kom)
Er faktisk, i ettertid, litt usikker på om hun faktisk burde blitt belønnet der??? Hvis hun fikk Aud Venke på ferten (dette var jo vindsiden) så burde hun nok fått belønningen. Det er egentlig "vår feil" som lar figurantene trekke frem før Maja har gjort funn på andre siden.
(Hunden gjør jo egentlig det den skal, finner folk på ferten, selv om det var på feil side i forhold til mønsteret i runderingen.) Faren, hvis dette skjedde for ofte, er at en avlærer hunden å søke etter folk når den kjenner ferten av dem.
Etter ny påvirkning gikk iallefall Maja fint ut den veien hun skulle og gjorde funn av Gro Anita.

Silje gjør Pia klar til å gå spor
Sporet tok jeg etter at hun hadde fått hvilt 5 min i bilen. Det var på ca. 150 - 200 m (tror jeg) og hadde ligget i ca to timer. Underlaget var gress, litt myr,det krysset bekken og gikk opp en bratt skråning med delvis steinbunn. Maja tok greit sporoppsøket og vi var igang. Første 50 m var gikk veldig bra, så sporet hun av ned mot et vått myrområde. Hun gikk ikke så langt vekk denne gangen og søkte aktivt litt rundt etter sporet. Jeg ropte henne tilbake, men da hang plutselig sporlina seg opp og jeg måtte gå bort til henne for å løsne denne. Fikk henne så litt bakover til der hun hadde gått av og hun fant snart sporet igjen. Så går det bra en liten stund, men hun er for kjapp og sporer av igjen. Også denne gangen snur hun av seg selv ganske raskt, søker litt rundt og finner sporet igjen. Nå gikk hun veldig bra en god stund, nedover skråningen mot bekken og så var det litt leting før hun gikk rett i mine fotefar over bekken og opp den bratte skrenten med steiner. Etter dette fulgte hun sporet flott og gikk rett på slutten. Dette var iallefall et mye bedre spor enn sist lørdag, så jeg er fornøyd med det.

Lurer litt på hvordan jeg skal få henne til å spore roligere og mer nøyaktig på primærsporet for å unngå disse sportapene. Får tenke litt på dette.....

Aud Venke gikk bak meg for å se og fotografere litt, så her er noen bilder fra Aud venke sin blogg av meg og Maja in action.

I starten på sporet

Maja på spor

På vei opp den bratte skråningen



1 kommentar:

Aud Venke sa...

Trur Maja er i storslaget for tida. Har aldri opplevd henne så interessert i å vere hjå meg over lang tid ;-). Når det gjeld "feilslaget" hennar, må eg innrømme at eg tenkte det same. Eg hadde faktisk forflytta meg til den staden der eg hadde tenkt å legge meg då ho kom. Aldri har eg opplevd at Maja fritt oppsøker ein figurant og tiggar for godbitar! Og med tanke på ka du slit med i periodar bør ho kanskje premierast for så gode oppsøk.


Du har eit poeng med at figurant ikkje bør flytte på seg før hunden er sendt over til neste side. Det heng nok igjen etter flying. Hadde faktisk vore ein fordel om figuranten venta for det er slitsom på midtlina når ein skal følge med på koss det går på ei side og kor figuranten blei av på den andre sida - alt på same tid.