lørdag 4. oktober 2008

Igang med litt rundering igjen.

I dag var det trening i Skjævelandskogen. Heldigvis er mauren nå forsvunnet inn i tuene sine, så det var fritt frem.....
Vi var fire stk på trening, Kari med Figlia og Deah, Gro Anita med Zita, Marina med ei tollertispe (husker ikke navnet) og meg. Kjekt hvis vi får med flere nå i brukshundgruppa for vi har vært litt få. Faktisk så ble det fint vær idag. Litt sol og opphold hele tiden, men så og si vindstille. De andre var allerede igang da jeg kom så jeg la ut et kort spor til Maja som jeg ville gå senere.

Maja var sist ut og i dag ville jeg prøve meg på noe slag med rundering. Det er faktisk evigheter siden sist.
Første økt gikk strålende, jeg fikk tatt fem slag som gikk over all forventning. Hun hadde til Maja å være, god fart ut, bortsett fra på et av slaga der jeg sendte henne uten påvirkning. Da var hun noe tregere i starten, men slo over i (rolig) galopp etter en liten stund. Kjørte ellers med lyd eller synspåvirkning. Brukte kattemat og leverpostei som belønning, noe som så ut til å falle i smak.

Andre økt valgte jeg å bare ta to slag. På det første fikk hun en liten kvistknekk som jeg er usikker på om hun la merke til og fikk lokalisert. Hun dreide av mot venstre og sprang så tilbake mot midtlinja og over på andre siden. Fikk ropt henne tilbake mot meg og over på rett side, og hun gjorde funn av riktig figurant. Hadde et bra siste slag med lydpåvirkning så jeg stoppet der.

Skulle så ta sporet mitt. Det hadde ligget i tre timer, og var på ren barnålsbunn. Det var på ca 200 m og krysset også en grusvei. Det var kommet litt vind i skogen nå. Sporoppsøket gikk bra, hun valgte rett vei, men etter det gikk det ikke så bra syns jeg. Hun stoppet opp, vinglet mye og måtte stoppes flere ganger av meg pga avsporing. Der hun fikk spor, gikk hun veldig sekundært så jeg. Virker som barnålsbunn er vanskelig for henne. Ja ja, vi kom oss gjennom det etter mye om og men. Og hun fant slutten, men jeg er ikke fornøyd med dette sporet.
Får prøve å ha kortere liggetid på dette underlaget neste gang kanskje og se om det hjelper.

1 kommentar:

Anonym sa...

Her var det vist både jippi og off da. Men off da`en skylles nok at det er ei stund siden sist. :-) Kan tenke meg det var kjekt å komme skikkelig i gang igjen ja :-)