lørdag 18. oktober 2008

Kjekk overværstrening i god vind!

Treningsstedet denne lørdagen var Bore. Vi var fire stk på trening i dag, med meg. Det var Silje m/Pia, Kari m/Figlia og Deah og Marina m/Kira. Marina hadde også med seg sin mor, som ville se på treningen. Hun er Hollandsk, så i dag måtte vi prate litt engelsk når vi forklarte hva vi gjorde og hvorfor. Moren hadde også hund (hjemme i Holland), en hvit schaefer, som hun bl.a trente agility med. Ikke alltid så lett å finne de rette engelske ordene på alt, men tror da at vi klarte å gjøre oss forstått på et vis. : )

Jeg kom sist, som vanlig, og de andre hadde startet første økt da jeg kom. Været kunne vært bedre (regn), men med en god og stabil vind. Derfor ønsket jeg å trene på fritt søk (overvær) i dag. Regn og vind på Borestranda kan være ganske så ufyselig, men heldigvis var det ikke regn hele tiden, bare byger innimellom.
Jeg la ut to figuranter til søket mitt. (Silje og Marina) Startet på Marina som lå nærmest i løypa. Kommanderte "pass på" til Maja og gikk bortover. Visste sånn noenlunde hvor fig lå. Maja løper med meg bortover, og det går ikke lang tid før hun tydelig har "noe i nesen". Hun løper fint ut og finner Marina. Etter funnet ber jeg Marina gå videre bortover mot hytta og finne seg et sted der å legge seg.
Så tar jeg Maja med meg i bånd et lite stykke bakover (mens fig får mulighet å komme seg avgårde) før jeg igjen gjør "startprosedyre" med Maja og sier "pass på". Nå er vi på vei mot der jeg vet Silje ligger. Vinden er her mer på skrå enn jeg hadde trodd, og må gå et stykke oppover (mot veien) før hun får fert av Silje. Hun "slår" helt tydelig, og setter avgårde. Funn igjen.
Tar igjen Maja litt i bånd før vi gjenopptar søket. Nå er vi et godt stykke fra der jeg tror fig ligger. Men Maja springer raskt avgårde mot hytta. Var først litt usikker på om hun var på rett vei (visste ikke helt hvor fig lå), men det var hun. : ) Hun løper et godt stykke (ca 100 - 150m) og får funn av Marina. Veldig bra økt der Maja tydelig vet hva hun skal, og får ferten av figurantene på ganske lang avstand.

Nå hadde alle hundene hatt en økt og noen av oss hadde nå andre ting å gjøre og dro hjem. Silje og jeg hadde lyst og trene mer, men tok oss først en pause med litt kaffe og mat. Måtte trekke helt innunder bakdøra på bilen min for nå kom der en regnbyge. Etter en liten stund stoppet heldigvis regnet og vi startet på andre økt. Silje hadde trent flying med Pia i første økt, men nå ville hun forsøke seg med overvær. Dette har ikke Pia gjort før så vi var litt spent på hvordan det ville gå. Vi hadde radioene til å kommunisere med, så jeg gikk avgårde for å finne meg et sted å legge meg. Hadde avtalt sånn noenlunde med Silje hvor jeg skulle ligge. Silje fikk klarsignal og det gikk jommen ikke lange tida, før Pia kom hoppende over kanten på haugen der jeg lå. Kjempebra!!!!! Hun tok jo dette med en gang. Silje fortalte at hun hadde tatt avgårde med en gang hun ble sluppet løs. Jeg avtalte så neste gjemmested, før Silje tok med seg Pia i bånd slik at jeg kunne trekke frem dit uten at hun så meg. Hun fant meg kjapt denne gangen også, men kom fra en annen vinkel enn der jeg forventet. Vi tror at hun muligens kan ha fått ferten av sporet mitt, og dermed kom fra den retningen. Vi ble enige om at i neste økt med Pia så var det lurt å ha henne litt i bånd et stykke, og slik prøve å sikre oss at hun ikke sprang så kjapt avgårde fra Silje. Når hun bare tar avgårde på den måten, blir søket litt ukontrollert og hun kan også lett få fert av spor istedenfor rent overvær som vi ønsket.

Så var det Maja sin tur. Silje legger seg ut og jeg får klarsignal om å begynne. Vi går slik at vi har vinden på tvers rett inn på siden av oss. Da blir det også veldig tydelig for meg å se når Maja "slår" på ferten. Hun er vel ca. 100m fra Silje i det hun "slår" og tar avgårde i god fart. Flott!!
Hun følger meg også ganske greit i dag, og ikke bare ruser avgårde i søk med en gang. Silje legger seg igjen ut på et nytt avtalt sted, bak en sanddyne på oppsiden av stien. Jeg tar Maja litt bort slik at hun ikke skal se Silje gå avgårde. På klarsignal slipper jeg Maja i søk, men da løper Maja avgårde langt bortover, mot en mann med et par dvergschnauzere, som nettopp var borte hos oss og hilste på. Jeg burde nok ha ventet litt lenger før jeg slapp Maja i søk.... Men hun stanser før hun er helt borte hos dem og kommer tilbake når jeg roper på henne. På vei tilbake løper hun rett inn i ferten av Silje og tar avgårde. Nytt flott funn fra lang avstand. Maja er tydelig gira rett etter funnene og belønningen og bare "må" ri litt både på Silje og meg. Må sette meg litt ned med henne for å roe ned.

Ny runde med Pia. Denne gangen holder Silje henne i bånd når hun starter søket, og skal slippe henne når hun mener hun har fått ferten av meg. Dette går flott. Silje merker at hun har fått fert ved at Pia begynner å dra voldsomt i båndet. Da slipper hun henne og hun løper rett i funn hos meg. Kjempebra!!! Slik sikrer vi at Pia ikke bare løper ukontrollert avsted med en gang hun blir sluppet løs, men holder seg til Silje til hun får ferten av meg.
Vi tar et søk til på samme måten. Nytt flott funn. Bra jobba Pia!

Maja får også en økt til med to funn der hun slår på ferten på god avstand og løper rett i funn med god fart. Tydelig at Maja liker dette. Vi avslutter der. Jeg tar en god tur med Maja bortover stranda før vi kjører hjem. Glemte helt å ta bilder under treningen i dag, men her er en god, trett og fornøyd Maja etter at vi kom tilbake fra turen.


Hun sover nesten, he he.

3 kommentarer:

Aud Venke sa...

Fantastisk! Den Maja vi har møtt i det siste på brukshundtreninga er jo skikkeleg spennande! Så bra at ho tok overvèrsøk så godt.

Pia, ein ektefødd retriever forkledd som boxer, det er godt ho endeleg meldte seg inn i raseklubben ;-). Den hunden greier det meste for tida.

Anonym sa...

Så kjekt at alt fungerer så bra for tiden. Både for Maja og Pia. Dåkke har jobba godt. Håpe eg får se dåkke i action igjen snart. Lenge siden nå.

Gro sa...

Ja, det var skikkelig kjekt å se Pia "in action".

Boxere er gode, og kan brukes til så mangt, hvis de bare får sjansen. : ) De er iallefall svært ivrige, noe som jo er en fordel.

Maja tror jeg faktisk liker bedre frittsøk enn rundering, der hun får løpe mer fritt og det ikke blir så kontrollert/dirigert. Uansett bra for henne å få løpe slik på fert, der hun ikke får hverken lyd eller synspåvirkning. Det blir det for vår del alt for mye av i runderingen.....