lørdag 18. oktober 2008

Savner tak over hodet!!!

Det var skikkelig surt høstvær på torsdagstreningen denne uka. Men da jeg kom frem til OD (var noe sent ute), satt det fire trofaste, godt kledde, folk der i stolene sine i regnværet. (andre folk må jo tro me e litt løgne når de ser oss, he he) Det var Torhild, Elisabeth, Anne Lise og Aud Venke. Silje kom også til pausen, som vanlig. (pga hennes kveldsskole)
Tenk hvis vi hadde funnet et sted med tak over hodet..... Det hadde vært godt det....., iallefall når vi sitter og har pause.
Jeg slo meg sammen med Aud Venke og Elisabeth, etter å ha luftet maja en liten runde først. Trenger litt hjelp til å trene på en slik måte at Maja ikke blir så frustrert og rir så mye på meg. Må finne balansen mellom å gi hyppig nok belønning, slik at hun ikke blir så frustrert/utålmodig, samtidig som jeg øker kriteriene. Må også passe på å ha korte nok økter.

Før pausen hadde jeg 3 økter

  • Klossen (økt 1 og 3)
I dag passet jeg på å belønne noe hyppigere. Hadde vel ca en tre belønninger før hun var helt inntil foten min. Forvarselet til at hun begynner å bli utålmodig er at hun lager lyd. Da må jeg passe på å ikke vente for lenge etter det. Men vi ser også at hun "jobber" bedre og mer aktivt akkurat når hun begynner å lage lyd, så noe lyd må det komme før hun får belønningen. Hun var kjappere på å komme helt inntil meg i dag enn hun har vært før, så det var veldig bra. Så blir det neste å strekke tiden/øke kriteriene noe mer. Forvente muligens bare en (eller kanskje to) belønninger før hun er helt inntil... Til slutt skal hun jo komme helt inntil før klikket kommer.

  • Rygging i vinkel (økt 2)
Vil ta opp igjen denne øvelsen nå. Har fått tips fra Aud Venke om å prøve å starte rett foran vinkelen, slik at hun må begynne å vinkle/svinge bakparten med en gang.
Gikk først litt rett bakover uten vinkel. Det gikk veldig bra. Hun kan gå mange skritt nå før belønning. Prøvde så svingen/vinkelen ved hekken, men denne er litt for rund slik at en ikke får rette bevegelsen med bakparten. Gikk derfor bort til bygningen rett ved. Var litt vanskelig å få stilt opp Maja riktig rett foran vinkelen, for hun stod litt skjevt ofte. Men fikk det nå til litt bedre etterhvert. Hadde et par forsøk som ikke var så aller verst.

  • Hold fast/plukk opp gjenstand
Etter pausen hadde jeg en økt med hold fast og plukk opp ulike gjenstander. Brukte løsbittet og en liten pappeske. (tannkremtuben ville hun ikke ta i dag.)
Hun holder etterhvert gjenstanden greit fast til jeg klikker. Hadde et par ganger der hun slapp før, og dermed ikke ble belønnet.
Å plukke opp gjenstand gjorde hun også greit. Jeg ventet ikke like lenge med klikket her som på vanlig hold fast, for dette kan hun ikke like godt enda. Hun var ikke like giret på øvelsen utover i økta, og jeg måtte velge en gjenstand hun vanligvis liker bedre å plukke opp enn andre. - Det er det lille tigerhodet. I dag satte hun seg også ned etter å ha plukket det opp, og holdt det fast en liten stund (en tre fire sekunder tror jeg). Stoppet der for ikke å få for lang og for kjedelig økt.

Det ble ikke flere økter. Vi var kalde og leie og ville heller ta en tur til slutt, slik vi pleier. Ikke like kjekt å trene i drittvær, nei. Det gjelder nok både to og firbeinte.

Vi oppdaget forresten et sykkelskur litt bortenfor der vi trener som vi kanskje neste gang kan trekke inn under når vi har pause. Hvis det regner da,.... og det er det vel stor sjanse for at det gjør. : )

Ingen kommentarer: