onsdag 11. juni 2008

Jippi! Ny fremgang på apportfronten

Hadde i dag nok en god treningsøkt hjemme i stua. Blant annet stod apport på programmet. Har klart å finne ut en måte å lære Maja at det går an å sitte i ro med apportgjenstanden i munnen. Tidligere har hun alltid reist seg opp og beveget seg, så fort hun grepet fatt i gjenstanden. Jeg bruker ulike typer gjenstander som f.eks. løsbitt, en sammenknyttet vott, en bitepølse, en plastikkdings. Hun har tydelig foretrukket myke gjenstander og har derfor brukt mest dette i innlæringen.

Den "litt rare" metoden fikk jeg først ideen til fra Canis der Morten skrev om hvordan utnytte klassisk betinging til å forsterke lysten til å plukke sporpinner. Jeg tenkte at kanskje jeg skulle prøve å utnytte hilsesituasjonen (når jeg kommer hjem fra jobb) til å forsterke Maja sin lyst til å holde fast gjenstander. Jeg la klar noen gjenstander som hun fikk i munnen med en gang jeg kom inn døra, og hun satt og holdt den fast under hele hilseritualet vårt, som er kos og klapp. (der er ikke alltid så mye hopp og tjohei i vår "ritual", hun er jo så rolig og hun elsker rolig kos og klapp). Hun satt rolig og fikk masse kos og klapp slik hun pleier å gjøre. Flott, dette funket jo bra, men ville hun "ta med seg" denne atferden også til de vanlige treningsstundene hjemme....?
Jeg prøvde. Hun satt seg i utgangstilling og jeg presenterte gjenstanden. Hun tok den og da satt jeg meg ned og roste, koste og klappet henne mens hun fortsatt holdt gjenstanden i munnen. YES!!!!!! Hun holdt fast i sikkert opp til et minutt. Og det er fremgang fra våre tidligere 2-3-5 sekunder......
Nå fikk hun jo en sekundær forsterkning mens atferden(hold fast) pågikk. Så blir jo neste steg å gradvis fjerne forsterkningen, mens hun fortsatt holder fast. Og det ser jeg også funker. Har begynt å stå oppreist og bare bøye meg ned og stryke litt. Har begynt å ta hånden min foran rundt og under munnen hennes, mens hun holder fast. Hun slipper når jeg klikkker eller sier takk. Dette var kjekt.... : ) - en blir jammen nødt til å være kreativ når en opplever slike utfordringer som det med å apportere og å holde fast har vært for Maja og meg.
Vet ikke om dette er "helt riktig", men "skitt la gå" det funker iallefall for oss foreløpig..... og der er jo mange veier som fører til rom eller???
Så får vi se hvordan det går......

Maja holder fast!
Paralellt med hold fast treningen har jeg trent at Maja skal holde fast mens vi går (dette har vært lettere for henne enn å sitte stå i ro med gjenstanden). Og vi har trent på å hente gjenstander som jeg enten kaster eller legger ut til henne.

4 kommentarer:

Aud Venke sa...

Kjempebra! Ja ein må vere kreativ, en det er jo då ein lærer så dette ser ut til å vere ein god måte for Maja. Nå det gjeld flyt på kommandoar som vi snakka om, kan du jo senke krava. Vi skal jo ikkje opp til eksamen og Maja har jo ikkje akkurat lopper i blodet ;-)

Tone sa...

Så flott at du endelig fant "nøkkelen"!!!

Riktig metode, hva er det?
Det er vel når det fungerer og ikke gir noen negative bivirkninger...Og det gjør vel ikke dette?

Og her har du jo bare utnyttet klassisk betinging, noe jeg tror er lite kjent og litt undervurdert som "metode".
Hadde jeg visst mer om klassisk betinging og dens påvirkning på adferd, så hadde jeg nok gjort ting annerledes ved Isi sin innlæring på rundering.
Jeg hadde nok da roet mer ned før start og latt henne rundere lengre som liten, for å minke stress (for mye forventning) ved øvelsen, spesielt i starten.
Stress/forventning i starten gjør at Isi kan feilmelde på de første slagene...

Aud Venke sa...

Eg er så einig med Tone. Vi skulle visst meir om læring. Det er kjempekjekt med praktiske kurs der vi trener hund, men eg trur vi kunne blitt endå flinkare hundetrenerar om vi hadde brukt litt tid på korleis ein hund lærer.
Dei første sidene i "bibelen" er ikkje så dumme å få med seg.

Og så syns eg Maja verkar treningsglad for tida.

Anonym sa...

Du har jobba utrolig bra med Maja i det siste. Masse framgang. :-) Det e gøy når det går bra.