søndag 29. juni 2008

Masse svenske ord og uttrykk svirrer rundt i mitt hode....

I helgen har jeg vært observatør på kurs med Fanny Gott. Tema var hverdagslydighet/konkurranselydighet. Kurset ble holdt ved grustaket på Sviland.

Fanny og Pi

Oiii, for en helg.... det har vært et "jetteroligt", kjekt og lærerikt kurs. Tror at det å være observatør ikke var så dumt. Du kan virkelig fokusere fullt ut på alt som blir sagt og det er veldig lærerikt å se hvordan andre jobbet med sine hunder. Kjente meg selv igjen i veldig mange av de feilene andre gjorde. Og kunne høre hva som ble foreslått som løsning på utfordringen. En går jo glipp av selve utøvelsen med egen hund, og hjelp/råd til å gjennomføre øvelsene ut fra det nivået du selv er på. Men men........praksisen får vi ta selv hjemme og ved videre trening med "gjengen". Og gjett om en del allerede er prøvd ut..........he he!
Hodet er nå "fullt opp" og jeg er ganske sliten, så jeg skriver bare litt nå. Mer utfyllende om hver øvelse kommer siden.

Her er øvelser/momenter, stikkord til det vi har vært gjennom: Burleker, shape inn rygging, baklengs gange (fri ved fot), sitt og bli, omvendt lokking, frisignal, apport, bakpartskontroll på klosse (utgangsstilling), "utmaninger", 3 minuttersøkter med innlagte lekepauser, mye lek og mye lyd, "vikten bakåt", høg intensitet, hilsing som belønning, selvkontroll, "ojjjjj, vikken duktig tjei", belønningen skal være "PARTY".......osv, osv.

Dette er iallefall en del av de feilene jeg nå helt klart ser at jeg gjør under trening:
  • Gir alt for "lettkjøpte" belønninger.
  • Leker alt for lite med henne under trening.
  • Blir for lenge stående på samme trinn.
  • Setter ikke klare kriterier og øker ikke kriteriene raskt nok. Det er så forsterkende for meg at Maja "gjør rett" og derfor gjør jeg det for enkelt for henne. Unngår dermed at hun får gjøre "feil" og ikke minst hun får dermed heller ikke lære av sine feil..... og vi kommer ikke videre....
  • Gir for mye "hjelp" i form av f.eks kroppsbevegelser, ofte er denne hjelpen ubevisst fra min side, trenger at andre gjør meg oppmerksom på det.
  • Trener for lite på shaping, bruker for lett target istedenfor å shape. Kan da lett bli for "mye hjelp".
  • Ved å gi for mye "hjelp" har Maja for lett for enten å bli passiv eller å begynne å frustrasjonsbjeffe. Det er jo da en må holde ut....... og ikke gi opp.
Ja ja dette var jo en del å jobbe med....he he. Kan høres enkelt ut i teorien, men hvordan jeg får det til i praksis vil jo tiden vise.......

Marit og Punky får instruksjoner

Karin og Trofast

Kari og Evita

Har lagt ut flere bilder fra kurset på mitt Webalbum her.
(Andre dagen var jeg så heldig å få låne videokamera av Marit og Jan Inge, så der har jeg litt å kose meg med også i ettertid. ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så gøy og spennende da. Glede meg masse te det e min tur:-)

Anonym sa...

Det gjer eg ogsaa, men eg kan jo ikkj evente heilt til daa. Gler meg veldig til eg faar prate med dykk som har vore med og faar nokre treningstips. Til helga er eg heime igjen og reknar med at Ekko er klar for trening.