søndag 15. juni 2008

Trening med torsdagsgjengen

Vi var fem stk på trening i dag (tors 12.06). Torhild og Era, Anne Lise og Scotty, Aud Venke og Ekko, og Gro og Lotta, det var forresten veldig kjekt å se dere Gro og Lotta igjen, det var så alt for lenge siden.
I dag var det mye koselig "jabbing" og stolene våre var i flittig bruk, he he.
Det sosiale er jo veldig viktig det og! Maja synes det er herlig når hun får komme ut av bilen og ha alle folka "for seg selv". Spesielt hvis hun får lov til å gi noen en skikkelig rundvask i fjeset., heeeeerlig!
Men vi fikk da også trent en del.

Jobba sammen med Aud Venke på bl.a. bakpartskontrollen. Maja har nå en tendens til å gå litt fort. Hun kan da komme litt ut av posisjon for hun "raser avgårde" bakover. Må huske på å få hjelp til å klikke kun når hun er i rett posisjon. Er nok også lurt å variere tempoet litt, slik at hun lærer at det er ved min fot hun skal være uansett tempo. Tok kun en "rund vinkel" i dag (langs hekken) , får prøve en litt spissere vinkel neste gang.

Hadde også en liten runde på hold fast. Det gikk noe bedre enn sist torsdag, men ikke så bra som hjemme i stua. Dvs hun slapp løsbittet før klikket noen ganger og var ikke like ivrig som hjemme. Min tabbe er at jeg nok hadde for høye kriterier og ventet for lenge før jeg klikket. Må huske på at der enda er stor forskjell på å trene dette hjemme (i fred og ro) og ute. Det hjalp noe å bruke omvendt lokking.

Hadde noen smårunder på andre øvelser også som utgangstilling, venstrevendinger, skifte av posisjoner mellom ligg, sitt og stå, dekk fra baklengs gange med kommando og target på kjegle.
Merker at jeg sliter litt med å sette kommando på øvelser nå. Fra å være alt for kjapp med å gjøre det, er jeg nå kanskje for sløv. Det er jo så kjekt når hun tilbyr frivillig at jeg bare klikker ivei.......... uten å være nøye på kriterier og sette på stimuluskontroll. Egentlig er det kanskje også litt "vegring" fra min side for å planlegge, sette opp og holde fast på kriterier. Rett å slett det å jobbe systematisk med en øvelse synes jeg er vanskelig.....
Ja ja, jeg får prøve å bli bedre på dette.

Som avsluttning hadde vi en god tur i Sørmarka sammen med Gro og Lotta. Veldig koselig det, og hundene storkoste seg sammen. Det ble sene kvelden før vi kom oss hjem.

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Ja, det nærmar seg tydeleg ferien når det gjeld treningsiver.... Men så kaldt det var.

Gro sa...

Ja, det var bikkjekaldt etterhvert. Me må jo ha det gysla kjekt siden me bare blir stående eh ...sittende der å jabbe og jabbe sjøl om me fryse r... av oss, he he.