lørdag 28. mars 2009

Fokus på shaping

Ny kjekk kurskveld med Arne. I dag var det shaping vi skulle trene på. Dette er en metode som er rettet spesielt mot oss hundeførere. Hunden gjør det vi forsterker (klikker for), og så er det opp til oss om vi klarer å få frem den atferden vi ønsker.

Dette er utrolig spennende og interessant og neimen ikke så enkelt alltid. Det krever trening og atter trening. Timingen på klikket er viktig og hvordan vi legger opp øvelsen. Det må tenkes og planlegges i forhold til kriterier, og det kreves full konsentrasjon.

Vi ble inndelt i par og fikk utdelt hver sin pappeske. I og med at mange av oss allerede hadde trent på å gå oppi eske, fikk vi ikke gjøre det i dag. Vi skulle shape frem at hunden satte snuten inni det ene hjørnet på eska. De fleste hundene var veldig fokusert på labbene, for det var jo det vi hadde trent på før - nemlig alle fire beina oppi eska.
Utfordringen ble å få fokuset bort fra labbene og over på snuten. Tror alle strevde med å få hunden bevisst på at det var snuten det skulle gjøres noe med, og ikke labbene.

Etter tips fra Arne startet jeg med å klikke før Maja fikk labbene oppi eska. Da gjaldt det å være kjapp. Det ble klikka som besatt på parkeringsplassen i kveld og det hørtes nok lang vei, he he.
En del feilklikk ble det jo, men vi kom oss da etterhvert. Etter å ha klikka for hodet mot eska en stund prøvde jeg å feile henne og vente litt for å se hva hun da gjorde. Etterhvert kom snuten mer i fokus og jeg fikk klikka for snuten ned i bunnen på eska. Nå var det ikke så farlig at labbene av og til var oppi eska og. For nå begynte hun å skjønne at det var snuten som utløste belønningen. Lenger enn dette kom vi ikke i kveld, men det skal øves mer på hjemme.
Dette var gøy og Maja var ivrig på å jobbe.

Etter pausen skulle vi bruke shaping på en av grunnferdighetene, eller en annen øvelse. Jeg jobbet med å gå baklengs med kontakt.
Her var det to momenter som måtte jobbes med hver for seg.

1. Posisjon (beint mot meg) Sette kriterier og shape gradvis frem til rett posisjon.
2. Avstand (helt nær meg) Etter å ha fått rett posisjon shapes riktig avstand inn.

Maja går stort sett bra på posisjon. Drar litt mot høyre av og til og muligens litt fokus på hånd innimellom. Går med bra kontakt.
Men vips så var kvelden slutt, så mer fikk vi ikke gjort.

Ser det er lurt av meg å trene mye mer shaping med Maja enn det jeg har gjort. Det får hunden til å jobbe mer selvstendig og aktiv på å ta initiativ. Maja trenger også gjennom shaping, å trene på å jobbe seg gjennom frustrasjoner som oppstår i form av lyd, riing eller passivitet.

Vi fikk avslutte kvelden med en stafett idag. He he, jeg sleit med at Maja ikke holdt posisjonene vi skulle innta (sitt, dekk, stå). Hun var alt for kjapp med å tilby nye atferder fordi der ikke kom belønning fort nok. Men skikkelig gøy var det med litt action sånn på tampen. ; )

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Ja disse klikkerhundene er tjappe med å tilby både det ene og det andre. Så det kan bli en utfordring av og til å få dem til å holde posisjonen.

Det høres ut som det var en kjekk kveld for dere. Synd jeg ikke var med.

Hvem vant stafetten??

Gro sa...

Ja det er tydelig det må trenes mer på.....

Det var Aud Venke, Gro Anita, Silje og Anne Lise. :)
Marit, Torhild og meg tapte....

Hadde du vært der og vært på våres lag, så hadde me nok vunnet skal du se. ;)