lørdag 14. mars 2009

Torsdagskurs med Arne

Torsdag var det igjen kurs med Arne. Denne gangen skulle vi vise litt hvor langt vi var kommet med øvelsene vi jobbet med sist. Så fortsatte vi å trene på disse og i tillegg trene på target på musematte. Jeg jobbet sammen med Gro og Lotta denne kvelden.

Maja og meg fokuserte sist kun på øvelsen gå bakover med kontakt, i tillegg til trene på å ikke se på godbithånden.

Vi har trent en del hjemme og har hatt stor fremgang på kontakt ved baklengs gange. Hun fokuserer bra og følger fint etter. Denne gangen begynte jeg også å vri meg mot venstre, gå litt sidelengs og så snu rundt slik at Maja går fot på høyre side. Jeg må jobbe med å få henne lengre frem, også for å unngå at hun lett smetter inn på min venstre side, som hun jo er vant med. Her brukte jeg belønningsplassering litt langt frem for å avhjelpe dette. Hadde godbitene i venstre hånd.

Musematte har vi trent før, men det er en stund siden. Etterhvert skal vi trene på å fryse på matta, men i dag var det kun berøring med en labb som var målet.
Her var det tydelig at kun 2 -3 repetisjoner, før en liten pause, var nok. Ved flere enn det blir Maja trøtt/ufokusert og mindre aktiv. Blir da for mange lange passive "venterunder".
Jeg må også jobbe med å bedre belønningen for å få høyere intensitet.

Når vi skal over til å trene frys på musematta må intensiteten være så høy at hun fortsetter å ville jobbe selv om hun blir "feilet"/ikke får belønning.
Derfor altså : KORTE ØKTER og BEDRE BELØNNING

Neste gang skal vi forsøke en shaping øvelse, nemlig å shape hunden oppi en eske. Skal bli spennende det. ; )

Ingen kommentarer: