søndag 15. mars 2009

Rundering og overvær på Bore

På lørdag var vi 6 folk og 8 hunder som var på Bore for å trene. På grunn av vinden valgte vi å starte i motsatt ende av runderingsløypa.
Det ble rundering i første økt og et overvær i andre økta.

Jeg ville ha enkeltslag der jeg jobber med å ha gradvis mindre påvirkning. (vente litt og gjerne ta en runde rundt før sending) + jeg ville prøve å kalle inn etter belønning hos figurant.
Startet på vindsiden, fikk en oppdukk og tok en runde rundt. Maja løp fint ut og fant Marina. Figurantene hadde fått med seg en leke ut i tillegg til godbitene og skulle prøve å få henne litt i lek etter godbitseansen. Marina gjorde leken litt interessant ved å stappe godbiten inni et hull kosedyret. Lurt påfunn på Marina!!! Jeg hentet henne her.

Så var det på andre siden der Silje lå. Fikk igjen et oppdukk, ventet litt og sendte. Bra fart ut her også. Etter belønningen var over gikk jeg litt utover for å kalle Maja inn. Dette gikk dårlig.... Maja satt først bare der og kikket dumt på meg. Hun er jo så vant med at jeg kommer ut så dette blir visst ikke så lett nei. Her funket ikke innkallingen i det hele tatt. Jeg ropte og løp fra henne og styrte på en stund. Hun hadde nå reist seg opp, men fant en lukteflekk som var mye mer interessant enn meg. Til slutt fant hun endelig ut at "ok, da kommer jeg da siden du maser sånn." Bestemte meg da for å heller hente henne hos figurant resten av økta for å unngå alt dette tullet og maset ved innkallingen. Dette må jeg kanskje heller trene separat?

Så var det vindsiden igjen, hun løp fint ut kun med vindpåvirkning her. Da jeg kom ut for å hente var Maja faktisk i lek med Marina. Kjempeflott!!!
På de neste slagene hadde jeg oppdukk på lesiden og uten lyd/syn på vindsiden. Begge figurantene fikk henne litt i lek etter en stund med godbiter først så det er jeg veldig fornøyd med.
På siste slaget på vindsiden ble hun litt forstyrret av neste hund som stod klar og ventet så da måtte jeg kjøre en lyd for å få fokuset hennes utover. Hun virket litt sliten og ville ikke leke heller med fig på dette slaget. Men da vi var på vei inn ble plutselig interessert i leken som Marina bar på og hun fikk leke et stykke på veien tilbake mot bilene.

Må nok tenke ut noe lurt til neste gang ang. det å kalle inn Maja fra figurant. Innspill mottas med takk!!
Kanskje fig kan begynne å gå innover med henne?? Kanskje bruke noen "harer" umiddelbart idet hun kommer tilbake på midtlinja, slik at hun får litt mer fart og fokus utover uten å stille henne opp?? Trene på innkalling gjør jeg jo en del, men det er jo som regel i en helt annen setting, og hun kan ofte være litt treig på innkallingen ellers også. Det varierer.

Etter første økt var det flere som måtte gå hjem så vi ble bare tre igjen til lunsj og ny økt etterpå. Det var begynt å blåse en del og vi frøs litt, men det ble nå en kort økt til på hver av oss. Jeg ønsket et lite overværssøk. Det var begynt å komme en del turfolk med hunder bortover stranda så vi måtte holde oss i området nær bilene. De to figurantene ble lagt ut. Slapp Maja ganske raskt etter "pass på" kommando og hun løper avgårde. Måtte jobbe litt før hun fikk ferten av Kari og fant henne. Litt lek ble det her og på slutten.
Vi gikk så videre. Maja ser nå noen folk langt borte (turgåere). Hun setter avgårde mot dem, men heldigvis så kom hun tilbake da jeg ropte. Ikke lenge etter slår hun tydelig på fert og finner Marina. Kort og effektiv økt dette.

Vi avslutter dagen med en koselig tur sammen nedover på stranda.

Ingen kommentarer: