lørdag 9. mai 2009

Fin fin flying- økt!!!

I dag var vi 6 ekvipasjer som stilte til runderingstrening på Sviland. Vi startet med å fylle sekken med belønninger, fordele ut radioer og bestemme rekkefølgen. Måtte ta litt hensyn til Scotty (eneste hane i flokken) pga to løpske tisper. (Evita og Punky)
Scotty ble derfor første hund ut i dag. Her fant vi fort ut at vi hadde gjort en tabbe med hensyn til figurantvalget, he he. Scotty ville bare ut på ene siden og da kom vi jo på at det var pga Marit. Hun luktet selvfølgelig alt for godt......
Vi måtte trekke Marit inn og jeg la meg ut i stedenfor. Da gikk det bedre. Skikkelig viril type han der Scottyen, ja.

Maja var fjerde hund ut og jeg ville fortsette å trene på å få henne mer selvstendig i søket. I tillegg holder jeg på å trene på passeringer. Bruker derfor flyingmetoden inni "valpeskogen".
Kari L. og Anne Lise var figuranter og Marina styrte midtlinja. Jeg har ikke fått trent siden siste kursdagen med Tone, så jeg var spent på hvordan det ville gå.
La figurantene ganske nær midtlinja slik at de var godt synlige. Ville forsøke å la Maja frivillig forlate figuranten etter belønning, uten at jeg kalte henne inn. Så skulle hun passere rett over til neste fgurant.

Det gikk faktisk veldig bra. Hun trenger enda litt tid på å forlate figuranten når denne blir passiv. Men så snur hun seg og ser innover mot midtlinja, jeg passer på å snu meg ut mot der hun skal løpe ut, og så kommer hun av seg selv. I følge Marina øker hun farten idet hun nærmer seg midtlinja for passering. Hun hadde ingen stopp og relativt fin fart og flyt når hun bare har bestemt seg for å forlate figuranten. Jeg er veldig godt fornøyd med økta. Fikk vel en 8 -9 slag, tror jeg. Gav meg mens hun enda hadde god driv. Kan sikkert øke avstanden til figurant noe neste gang og muligens legge dem mer i skjul.

Det ble bare med en økt i dag for flere hadde forskjellige gjøremål og måtte gå tidlig.
Vi hadde litt mat og kaffe og tok en god tur sammen med Anne Lise og Scotty.
Vi gikk snakket litt om hva vi skal gjøre hvis alle som trener hadde kommet en lørdag. Da hadde vi vært 11 stk!! (Det er neimen ikke verst : )) Hmmm..... det er jo mange. Hadde blitt en lang dag, og iallefall ikke mer enn en økt hver.
Nei, vi kunne jo prøvd å dele oss opp litt. Evt at noen ville trene spor, eller jobbe med meldetrening litt borte fra runderingsløypa. Kanskje det og hadde gått an å fordele oss på to områder?
På Sviland er det jo også en mulighet å trene rundering oppe i den høye skogen (ovenfor ytre grusveien). Vi kunne ha kjørt bilene lenger opp på grusveien. Hadde jo fått litt lengre vei å gå frem og tilbake med hundene, men men det hadde jo gått an.... Litt verre kanskje de andre stedene vi trener, som Skjæveland og Bore.

2 kommentarer:

Tone sa...

Så flott at flyingen fungerer bra! Dette vil nok bl.a "hjelpe" Maja å bli mer selvstendig.
Tror du rimelig raskt må skjule figurantene, litt og litt, slik at det ikke bare er når hun ser dem at hun går bra ut (og inn... :-)

Siden vi skal være på Tjørn en stund i sommer må vi jo få til noen treninger der oppe.

Gro sa...

Ja, er nok lurt det. Det var nok et par ganger i dag at hun faktisk ikke så dem med en gang hun løp ut (selv om de var veldig nær) , så det på retningen hun løp ut i.
Håper jo også at hun etterhvert vil bli kjappere på å frivillig forlate figurant etter belønning.