mandag 4. mai 2009

"Kjapp" orienteringstur i Melsheia

I går (søndag) ble det ny orienteringstur sammen med Tone og Isi. Men den kunne ikke bli så lang, for Isi skulle få massasje kl 17. Vi sov lenge i dag og startet ikke turen før rett før kl 14. Der var litt bil på p-plassen, men lite folk på de småstiene vi stort sett fulgte rundt i skogen. Hundene fikk derfor løpe løse det meste av tiden. Vi plundret litt med andre posten, som skulle være en brønn. Der var så mange småstier som ikke stod på kartet at det gjorde det litt vanskelig å orientere seg. Etter dette gikk det relativt greit.
Etter tredje posten tok vi en runde rundt og fortsatte på postene "baklengs" vei. Det var enklest å ta en rundtur istedenfor å gå frem og tilbake. Der var en skikkelig bratt stigning på 500m på rundturen. Den var tung....... vi pusta og peste oss ivei opp her. Og vi hadde jo ikke allverdens tid i dag, så det måtte gå litt kjapt. Det flatet heldigvis ut på toppen. Der var det tre relativt greie poster. Vi byttet på å orientere ca annenhver post for jeg trenger å trene mye på selve orienteringen.

Glemte helt å ta bilder underveis, kom ikke på det før helt på slutten. Siste posten lå innunder en skrent og der ble det litt klatring igjen for å komme opp mot toppen der skrenten var. Toppen lå rett ovenfor p-plassen og slik var utsikten derfra. (vi tok oss tid til en liten stopp)

Utsikten fra toppen

Og der var en ganske bratt nedstigning igjen etterpå.

Oppdaget disse to på vei ned rett ved stien. Det var stålormer, heldigvis.

Det ble en fin (svett) tur og uten regn, selv om det så veeeldig mørkt ut på himmelen en stund mot slutten. Vi gikk ca 6,5 km og var ute i 2,5 time. (tok 8 poster) På denne turen gikk vi faktisk mer enn vi stod i ro, og det er ikke vanlig når vi er ute og orienterer, he he. Vi pleier å ta oss god tid til pauser, og bruker en del tid på selve orienteringen.

Litt artig å se på profilen fra turen, ser at der har vært ganske så god stigning enkelte steder ja.