søndag 6. januar 2013

Årets første trening på Sæland!

Ja, nå var det godt å komme igang igjen. Møtte Gry, Lise, Aud Venke, Kari L og Marina for trening på lørdag. Været var egentlig ikke så verst, tåkete, såvidt litt småyr fra morgenen av ellers ble vi ikke våte idag. ; ) Ellers var det dam stilt, ikke et vindpust hele dagen faktisk. Litt dumt med tanke på vi som trener overvær, men litt trekk er der alltids, det kan en tydelig se på hundene når de søker.

Slik så det ut utover vannet rett før vi kommer til Sælandskogen. Ganske spesiell stemning slik i grålysningen. 


Jeg lot Maja vente til slutt i dag i håp om litt vind utover dagen, men det hjalp jo ikke for ingen vind kom.
Føsrst ut var Scott som hadde femårsdag i dag.

Bursdagsbarnet måtte avbildes før han fikk starte. ; ) 

Etterpå var det Ekko sin tur. Her er han klar til å løpe ut på et slag. 

Så kom de andre på rekke og rad. Vi brukte lang tid på hver hund i dag. Alle var nok gira på gode lange økter. Jeg var figurant på Kira og Nicole. Med Kira er det ikke så lett å få tatt bilder for hun skal leke. Hun krever aktiv lek og mye løping, samtidig som draleken blir dratt langs bakken. Puh, det kjennes i beina i dag..... stive og støle, he he. Er i dårlig form ja. ; )

Nicole spiser ost fra tube. Hun er såpass gira at hun faktisk trenger å roes litt ned under belønningen slik at hun ikke skal bikke over i stress. Hun er jo enda bare en unghund....... svært glad i mennesker er hun også noe jeg fikk merke da jeg hadde lagt meg ned og ikke merket at hun plutselig fant meg. En labrador rett "i fanget" ble resultatet, he he. Ikke så lett å få gitt beskjed på radioen om funn da. ; )

Her er Nicole, mumsende på ostetuben. 

Før det var min tur varmet jeg litt opp og fikk trent litt apport på marka borte ved p-plassen. Brukte avstandsbelønning som Maja fikk løpe bort og forsyne seg av etter å ha avlevert leken i utgangsstilling. Hun var gira og lett å få i jobbmodus.

Hun stopper opp når jeg tar frem mobilen for å ta bilde.... hun liker ikke når et kamera "peker på" henne og demper ofte med å snu seg vekk, men her stoppet hun altså opp. 

Når hun sitter er under kommando, sitter hun greit i ro iallefall. 

Jeg fikk fire figuranter som la seg ut for vårt overværssøk. Hadde gitt dem beskjed om sånn ca hvor i skogen de skulle være. Men regnet med vi måtte bruke litt tid på å gå pga ingen vind å få særlig hjelp av.
Gikk ut på oppsiden mot veien for den lille trekken som var tror jeg kom nede fra elva. Visste at en fig hadde gjemt seg inni granbarhytta like ved midtlinja. Da jeg startet søket og slapp Maja tok hun avgårde laaangt fremover. Måtte rope litt for å få henne mer i min retning slik at vi kunne finne Marina i hytta først. Jeg ønsket å se hva hun gjorde når hun fikk fert ved hytta.
Det var tydelig at hun fikk fert fra oppsiden der vi kom fra. Hun trippet litt rundt utenfor hytta, før hun gikk rundt og kom frem til åpningen der hun komme inn til Marina. Hytta er ikke stor, bare en liten "gapahukaktig" sak som nå er halveis rast sammen, så inn gikk hun ikke tror jeg. Jeg stoppet opp og ventet og hun kom relativt raskt tilbake med melding. Så bar det på påvisning.

Andre fig tenkte jeg å finne nede ved elva et sted. Gikk litt på grusstien, men Maja så ikke ut til å få noe fert her. Hun løp så over stien og inn på andre siden. Så ser jeg Maja stoppe opp et stykke inne i skogen, og der var jommen Lise og funnet. Også her var hun relativt kjapp til å ta bittet. Hun kom også tilbake mot meg uten at jeg trenger rope. Gir henne noe oppmuntring når hun er på vei inn til meg med meldingen. Men her er det absolutt bedring i meldingsmomentet. Kjapt ut på påvisning og belønning hos Lise.

Etterpå gikk jeg ned igjen mot elva for det skulle jo være en figurant i nærheten av elva et sted. Tenkte vi kanskje hadde gått over den tidligere. Men heller ikke denne gang responderte Maja på noe her. Hun bare fortsatte fremover. Så krysser hun igjen stien og løper andre vei innover skogen. Hun ser så målbevisst ut at jeg velger å følge etter et stykke. Og der dukker jammen Aud Venke opp..... Maja melder fint igjen og får påvise henne også. Aud Venke hadde glemt ut at det var ved elva hun skulle være he he. Kjekt med overraskelser også. ; )

På siste figurant som var Kari forsvant Maja ut av syne. Jeg så og hørte ikke noe og tenkte at her er det nok funn, men at det tar litt tid å tå bittet. Hun hadde "kysset litt" på Kari, men etter at hun så tok bittet satt hun seg ned med det i munnen. Jeg ropte til slutt litt på henne og da kom hun. Ser at vi fortsatt trenger mer trening  på meldingsmomentet når Maja er langt borte og ute av syne for meg. Men ja, fremgang er det iallefall. ; )

Kari og Maja

Det ble en sen lunsj på oss i dag. Klokka var over to da Maja var ferdig som siste hund. Det ble derfor ikke en runde to i dag, men fikk en koselig tur sammen med Gry og Silja før vi kjørte hjem.





2 kommentarer:

Lise & Scott sa...

Ja, det var bra økter i dag. Ble litt overrasket da hun fant meg fra motsatt side av der jeg ventet.
Hun ventet faktisk litt med å ta bittet, men ikke lenge.

Aud Venke sa...

Maja er blitt kjempegod! Ser ut til å like denne frie forma som oververssøk er.
Og så kjem ho så herleg forsiktig tilbake for å få kos og godbitar. Og spanderer eit kyss om eg vil ha det. Søtnosen!