lørdag 26. januar 2013

Oppdatering fra sist lørdagstrening på Skjæveland

Vi var fire stk som møttes forrige lørdag på Skjæveland for å trene rundering. Gry, Kari, Marina og meg.
Været var da fortsatt kaldt med sol og lite vind. Vi valgte ta korte økter og to runder hver.

Her skal terrenget tråkkes før vi starter. 

Her er Silja klar til å sendes ut på et slag

Skjæveland er en grei og oversiktlig skog som passer fint til å trene videre på meldingen i overværssøk. Jeg forsøker fortsatt å ikke være for langt borte når Maja får funn. Også greit for meg å se hva hun gjør og hvor lang tid det tar før hun melder. Det er også en fordel enda at hun relativt kjapt kan se meg når hun kommer med meldingen.

Er en stund siden og derfor husker jeg ikke funna spesielt godt lenger, men generelt sett gjør hun fremskritt nå synes jeg. På flere av funna var hun kjapp med å ta bittet. (etter det obligatoriske kysset, he he). Noen ganger trengte hun litt lenger tid og vil gjerne ha belønningen med en gang. ; )

Fikk to funn på første økt og tre på andre, hvis jeg husker riktig. Det som også går bedre er at hun nå ikke trenger "oppmuntringsrop" på vei inn til meg.

Jeg ønsker at figurantene skal gi henne minst mulig påminning/hjelp nå etterhvert for Maja blir lett hjelpeavhengig..... så får det heller ta litt tid innimellom der en "venter henne ut". Noen ganger kan det å "vente ut" hunden være en tålmodighetsprøve, det føles som så vanvittig laaaaang tid, men hvis en hadde tatt tiden, er det ofte ikke så lenge som det føles. Jeg har tro på frivillige atferder, der det er mulig og hvis en ser at det funker. Men er det nødvendig med hjelp innimellom så gjør jeg gjerne det også.  ; )

Det var så kaldt i dag at det faktisk var godt å spise lunsj med vantene på. ; ) 

Her får Maja belønning etter å ha påvist Gry som hadde funnet ei "solhole" å ligge i. 

1 kommentar:

Mali, Oliver & Beate sa...

Så herlig:) Vi savner veldig å trene rundering, og håper det ikke er lenge igjen til vi er i gang igjen på egenhånd:)