søndag 27. januar 2013

Snøspor på Dale

Gry og meg møttes for sportrening i går på Dale. Jeg ønsket i dag å forsøke meg på noen spor på snøen rundt bygningene på Dale, i tillegg til et par litt lengre spor i skogen der det ikke var noe særlig snø.
Gry jobbet med markering på pinner i sporet med Silja.

Litt snø rundt bygningene her. 

Vi gikk først inn i skogen, der la Gry ut et spor til meg på ca 600m med fire gjenstander i, på høyresiden av stien.  Jeg la et noe kortere spor selv til Maja (ca 300 m tenker jeg) med litt vinkler og 3 gjenstander. Disse to spora skulle få litt liggetid. Gry la selv ut to pinnespor til Silja.

Lite snø inni skogen her 


Så la jeg ut 3 spor rundt omkring byggningene i snøen. (på ca 100m hver)  Jeg har jobbet noe med grusspor og var litt spent på hvordan Maja ville reagere på snøunderlaget uten vegetasjon som det er i skogen. På grusen har jeg hatt godbiter i sporet, men idag valgte jeg å kun ha en del små gjenstander. Vil hun gå på syn? En ser jo spora i snøen, noe som er kjekt for meg for da ser jeg tydelig om hun er rett i sporet. Snø gir mindre og annerledes fert enn vegetasjon, men det er jo også en annen fert enn grusspor som vi har gått før. Spennende dette.

Jeg rotlet det fælt til da jeg la ut spora. Glemte å tenke på hvordan jeg skulle komme meg tilbake til bilen uten å krysse sporet, og et sted måtte jeg gå ut igjen av en hage samme sted jeg kom inn da jeg ikke kunne gå over gjerdet, for der lå et annet spor. He he, stod og reiv meg litt i håret over hvor lite jeg hadde "brukt nøtta" mens jeg gikk. ; ) Det endte med en slags sporkryssing, der jeg gikk inn på et annet spor en gang til slik at det ble dobbelt spor her. ; )

Disse spora ville jeg gå med en gang, uten liggetid. Greit å ikke måtte sitte å vente i kulda. Jeg valgte å starte på det sporet som gikk en del på gressplenen, før det gikk over på asfalten mot slutten.  Maja var veldig ivrig da jeg startet og dro hardt i lina. Måtte holde godt igjen. Hun stanser da litt opp og står litt før hun fortsetter. Litt vingling her i starten, men det kom seg utover i sporet.




Det andre sporet startet på grus/asfalt, så over på litt gress, for så å gå over ei bru og inn ved noen bygninger på asfalt. Det virket ikke som Maja gikk på syn for der jeg hadde kraftig sidevind, gikk hun ca en halvmeter ved siden av selve sporet.

Her er vi på "asfalten" 


Gjenstand funnet, kom med belønningen da!! (Maja sittmarkerer) 

Var i grunnen litt imponert jeg av henne i dag. Hadde ikke trodd det ville gå så bra. Maja fikk litt pause i bilen, før vi skulle gå spora i skogen.


Var kaldt med den sterke vinden i dag, så spora i skogen ble ca 3 timer gamle før vi gikk dem.

Her er sporstarten min på det sporet Gry la ut for meg. 

Vi fikk et sportap i begynnelsen av sporet. Maja fikk også fert av en gutt som gikk på stien og ble litt forstyrret av dette. Det ble litt sirkling her, men så fant hun en gjenstand. Men etter belønningen fikk jeg mistanke om at vi var på bakspor, for vi gikk i retning sporstart...... Jeg valgte her å ta frem GPS'en og se på denne, for jeg var helt sikker på at Maja var på spor. Og ja, det var bakspor. Fikk stanset Maja og vi kom oss tilslutt rett vei.

Nå gikk det greit et godt stykke før vi igjen hadde noe sportap. Jeg må slippe lina når Maja er på leit etter sporet igjen, for da går det i sikksakk rundt, under og mellom trærne. Jeg orker ikke følge etter henne. Vi fant forresten alle fire gjenstandene som Gry hadde lagt ut og av og til kunne jeg faktisk se spora hennes i snøen. Ganske motiverende for meg. ; )

Kom innpå igjen etter en liten stund og fortsatte. Fant slutten helt nede ved stien, men jeg glemte slå av GPS'en mens jeg gikk ned til elva for å la Maja drikke litt. Kom på det når jeg var kommet et stykke oppover stien. (sees på sporloggen).

Her er sporloggen (Gry: rød, Maja og meg: gul)

Jeg var ganske sliten etter sporet og lurte litt på om jeg skulle stå over det siste sporet jeg selv hadde lagt. Men da jeg kom til startsløyfa bestemte jeg meg for å ta det allikevel. Maja virket også sliten for hun gikk  rolig og virket litt ukonsentrert mot slutten og brukte litt tid på å markere den siste gjenstanden. Men hun fant alle gjenstandene og vi kom oss i mål.

Etter litt avslapping ved bilen tok jeg meg en tur med Maja oppover markene og tilbake på t- stien. Litt godt å runde av treningen med litt avslappende rusling.


Finner fine is-motiver mens en går 


Avslutta dagen med toalt død bil da jeg skulle kjøre hjem. Æsj..... mobilen hadde også veldig lite strøm og hadde slått seg av da jeg tok bilder under turen. Følte meg litt lost da. Men da jeg prøvde slå på mobilen så var der ørlite batteri igjen. Fikk tak i Roald og måtte sitte i bilen og vente på ham i ca 45 min. Hadde heldigvis lånt en spor-bok av Gry, så jeg hadde noe å gjøre, men det ble ganske så kaldt etterhvert inni bilen der. Brrrr.
Bilen måtte skues igang, og vi måtte skue den helt gjennom "hullet" i bygget før den fikk fart nok til å starte. Men hjem kom jeg da til slutt. ; )

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Skulle gjerne vore med. Så kjekt at det blei gode spor.

Kristin og Hera sa...

Kjekt å lese om sporene :)

Litt dumt med den bilen da, men de er ikke alltid til å stole på. hehe